Avatar billede Sweet1 Nybegynder
13. april 2015 - 16:55 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Shared drives på QNAP NAS

Hey

Har en QNAP TS-421 NAS, og skal have skiftet den harddisk hvorpå disse directory's er lavet som shared drives :

Download
Mulitimedia
Public
Recordings
Web
Homes

Så jeg vil gerne flytte disse shares til en anden harddisk som sidder i samme NAS, men de er greyed ud så jeg ikke kan vælge dem.

Så hvordan flytter jeg de directory's sammen med path'en til dem, sådan at det hele fortsat virker ?
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2015 - 18:39 #1
Tror du er nødt til at sætte den op helt forfra. Det lyder til at det er disk1 du vil skrifte og nas servere bruger disk1 til system.. Bemærk os at når dette gøres, så kan du miste data på andre diske i systemet..
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
13. april 2015 - 19:44 #2
Nej det er ikke disk 1 men disk 2 jeg vil skifte
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2015 - 20:01 #3
Du kører vel ikke i RAID? (Altså data spejles ikke mellem diskene)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2015 - 20:10 #4
Jeg kan ikke finde noget information om følgende som virker helt pålideligt, men lav backup af alt data på nasen til en ekstern og tag så disken ud og sæt en ny i og se hvad der sker..
Fejler det, så start forfra og brug den backup du har lavet. Kører det uden prolemer, så er alt jo godt, men altid hav en bacjup ;-)
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
13. april 2015 - 21:08 #5
Jeg kører RAID0.

Har ikke plads til at lave backup af alt, det er ca. 3-4 TB data, så det er derfor jeg håber de directory's kan flyttes.

Er også ved at undersøge om jeg kan lave om fra RAID0 til RAID5 uden at flytte data, men det er en helt anden snak.

Kunne jeg lave backup og starte det hele forfra, så var der ingen is på koen :)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2015 - 21:22 #6
Så har du jo selv gravet hullet som du nu eller meget snart ender i.. (Håber ikke det sker, men kan ikke helt finde en omvej.. Dernæst så er det alm sund fornuft at lave backup af ens nas.. Hvad hvis den døde fra den ene dag til den anden eller hvis en disk døde.. Så er der ikke så meget du kan gøre og RAID over 0 er ikke altid en løsning, da en eller flere diske nemt kan fejle os.. en ekstern backup er det bedste..
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
13. april 2015 - 22:04 #7
Blueeyez :
Jo men det er altså ikke alle der lige har 20.000 Kr. til at gøre det som du siger og jeg ved godt det er bedst med backup, det er derfor jeg har en NAS blandt andet.

Kører RAID0 fordi jeg har startet med en disk og langsomt udvidet idet jeg ikke har 20.000 kr til at købe to fulde NAS'er.

Og har nu 3 diske så jeg kan lave RAID5, så på sin vis har jeg ikke selv gravet hullet som du forsøger at putte mig i - Men du må da gerne give mig et system magen til jeg kan lave backup på :D
Avatar billede Blueeyez Mester
14. april 2015 - 07:59 #8
20.000? Hvor mange diske mangler du lige? xD

For hver disk du har i din nas bør du have en disk (intern eller ekstern) som du tilslutter den i ny og næ for at lave backup til.. Så hullet har du fortsat selv gravet :)

Der er os crashplan som er cloud backup løsning, men anbefaler eksterne/interne didke da de kan overføre med 100 MB/s.. Har selv samme mængde data som dig på min nas..

Ved køb af eksterne harddiske er ulempen hvis printpladen mellem hdd og interface fejler at så risikere man os at miste garanti samt at koble en sata disk direkte til en nas giver bedste resultat..

Hvor høj er din upload hastighed?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
14. april 2015 - 08:12 #9
Du siger jeg skal have dobbelt system for at kunne tage backup af backuppen :) og det er så 2 * 9000,00 Kr. plus forsendelse.

Jeg har ikke penge til 8 * 4 TB hardiske, eller yderligere 3 sådan som det er nu.

Min harddiske sidder direkte til inde i min NAS som sata diske.

Mener jeg har 30 MBit upload.

Har en del TB plads på en server ude i verdenen, men det vil da tage en krig eller to at uploade dertil og derefter hente det igen.
Avatar billede Blueeyez Mester
14. april 2015 - 08:30 #10
Det jeg mener er. Du skal købe eksterne diske / interne diske.
Koble dem til din nas via esata eller usb3 hvis muligt (Høj overførelses hastighed).
Lav en kopi af data på nas til dem så du os kan tilgå dataen på dem fra fx et Linux system (Antager partitionerne vil være ext4 hvilket Windows ikke kan finde ud af).

Herefter afhænger det blot af hvilke diske du vælger.. Personligt bruger jeg kun Western Digital RED som koster noget mere end fx Seagate, men min erfaring er så at de har en længere levetid før der sker fejl.. (Bemærk, det er min erfaring)..
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
15. april 2015 - 08:04 #11
Jo forstår hvad du siger, men spørgsmålet er lavet fordi jeg på nuværende ikke lige har råd til at købe det x antal harddiske så jeg kan backe det hele op desværre.

Og ja jeg kører kun med Western Digital RED diske :)

ALRDIG Seagate mere, der er for mange problemer med dem.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2015 - 09:25 #12
Hvor stor en kapacitet er der på hver disk? Du skriver der er 3 i den?

Og at du har ca 4 tb data.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
15. april 2015 - 10:00 #13
Disk 01 : WD 4 TB RED
Disk 02 : WD 3 TB RED
Disk 03 : WD 4 TB RED
Disk 04 : Not installed

Og har bestilt en WD 4 TB RED som er på lager i morgen hos sælger og som skal i stedet for den på 3 TB og så har jeg overvejet at lave det om til RAID5, men så skal jeg lige have lavet backup af mine data på en eller anden måde, for jeg kan vist ikke convertere fra RAID0 til RAID5 uden at jeg skal installere NAS'en helt om og derved ryger alt på diskene formentlig.

Men har skrevet til QNAP support for at høre om man kan convertere.

Så måske er det nemmeste "bare" at backe det hele op og så lave det fra scratch igen ?
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2015 - 14:26 #14
Altså jeg vil nok anbefale dig at holde den 4 tb du bestiller ude af din nas. Koble den til din nas via et sata til esata kabel / usb og strøm kan fås via usb3 eller en adapter hvis dette haves.

Jeg kører ikke raid, da jeg for ofte hører hvor galt det kan gå.. Jeg kunne måske overveje raid1 mellem 2 diske hvis dataen er kritisk, men western digital red virker meget pålidelige.. Og ville stadig lave en backup til en disk udenfor systemet..

Du bør nok os finde ud af om du kan tilgå diskene fra din pc hvis disk1 fejler så mindes jeg hele systemet ryger og så kan du kun hive data ud hvis du tilslutter diskene til din pc via sata/usb.. Bare så du ikke ender et surt sted hvor andre har været ;-)
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
15. april 2015 - 17:55 #15
Har snakket med QNAP suopport om det, og de siger :

If the HDD was part of a RAID 1 or single disk, please follow the next procedure to access your data
( http://wiki.qnap.com/wiki/Static_Volume_Recovery )
If the drives were on a RAID5/6/10/0 configuration, you need to use specific 3rd party software like R-Studio that can read data from RAID arrays.

Så ja der skal sikkert lidt ekstra til at hive det ud.

Men RAID skulle jo være bedre, går en disk ned og jeg sætter en ny i, så bygger de andre diske den nye op igen, og så er der ikke tabt data.

Men du mener jeg bør have de 4 HDD's som enkeltvis ?
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2015 - 18:48 #16
Ikke nødvendigvis. Du kan bruge raid1 dvs 4 x 4 tb giver dig 8 tb plads og 8 tb live backup så at sige, men hvis vi nu antager nasen bryder sammen eller lyn slår ned og rister den så er en ekstern backup jo det der redder dig..

Du skal os tænke på du nu allerede bruger 4 tb og jeg tvivler på du vil slette noget af det.. Raid5 skriver jo det nok ud på flere interne diske, men det giver jo os mindre plads og western digital red er jo høj kvalitets diske.. Så raid5 passer bedre på diske man ved der fejler hurtigt.. Samt hvad er sandsynligheden for at 2 diske fejler?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
15. april 2015 - 23:41 #17
Så egentlig siger du, at jeg bare skal køre med diskene som de er uden RAID sådan at jeg har 16 TB plads at bruge ?

Nogen har sagt at jeg burde bruge RAID5.

En ven har lige fortalt mig at jeg ikke skal bruge RAID til backup for det er ikke sikkert, og mener at sandsynligheden for at 2 diske dør er forholdsvis stor. - Han kører RAID1 (Stripe1 og Stripe2) siger han.

Jeg er efterhånden pænt forvirret på hvad jeg skal.

RAID1 Stripe
RAID5
Ingen RAID
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2015 - 06:59 #18
Skriver at jeg nok hellere vil anbefale raid1, men jeg opfordrer dig kraftigt til i ny og næ at sikkerhedskopiere alle data over på en disk der er forbundet via usb3/esata..

Hvis du vælger at køre raid1 eller5 så husk at teste at det virker.. Dvs hiv en disk ud, formater den på din pc og sæt den i nasen igen og se hvordan den reagere så du er forberedt til den dag de fejler..

Har han erfaringer med Western Digital RED serien eller er han til Seagate?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
16. april 2015 - 08:59 #19
Ja, problemet er bare at jeg ikke lige har råd til de ekstra diske jeg så skal lave backup på, men tror efterhånden jeg nok bare lader diskene være som de er så jeg har alle 16 TB til data.

God ide med at test raided :)

Nej mener han bruger Seagate, og dem rører jeg ikke igen da jeg har haft for mange problemer med dem.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. april 2015 - 10:54 #20
Så vil jeg igen og kraftigt anbefale en ekstern disk til backup (du kan os bruge interne (altså fx den du lige har bestilt))

For når noget går galt så går det ofest meget galt... Gælder især når nas systemet bliver opdateret.. Har aldrig selv oplevet nedbrud, men andre har.. Skønt jeg deltager i beta så har min nas aldrig fejlet..
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
26. april 2015 - 16:10 #21
Blueeyez ligger du et svar ? :)

Tusinde tak for din hjælp :)
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
07. maj 2015 - 00:33 #22
Blueeyez ???
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
07. maj 2015 - 00:34 #23
Blueeyez ???