Avatar billede puffe Praktikant
13. april 2015 - 18:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ekstra router til yousee CG3000

Hej eksperter,

Jeg har fået mangel på porte i mit modem/router CG3000 fra Yousee. Jeg skal derfor have koblet en ekstra router på.

Problemet er: Jeg skal have en NAS siddende på den nye router. Hvordan sikrer jeg den forbliver en del af netværket 192.168.0 og ikke ligger hos TP Link 192.168.1.

Ergo: Jeg skal bruge flere Ethernet-porte til mit netværk eksisterende netværk.

Håber spørgsmål er formuleret ordentligt!

/Michael
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2015 - 19:09 #1
Kunne det ikke bare være en swits??
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2015 - 19:10 #2
Prøv og deaktivere DHCP server på TP-Linken og se om ikke CG3000 så kommer til at stå for uddeling af IPer til de enheder der er koblet på via TP-Linken..
Avatar billede puffe Praktikant
13. april 2015 - 19:14 #3
Det prøver jeg. Tak for forslag
Avatar billede puffe Praktikant
13. april 2015 - 19:15 #4
Hej. Det ved jeg ikke om det kan
Avatar billede chalde Seniormester
13. april 2015 - 19:39 #5
Hvis det bare er netværksporte der mangler, så ville en switch være den nemmeste vej at gå som #1 skriver. Det kræver ingen konfiguration og er billige både i indkøb og drift (strøm).
Avatar billede puffe Praktikant
13. april 2015 - 20:09 #6
Hej. Det ved jeg ikke om det kan.
Avatar billede puffe Praktikant
13. april 2015 - 20:11 #7
Hej igen,
nu har jeg forsøgt mig med at deaktivere DHCP på den ekstra router. Det virker ikke, da det stadig er denne som tildeler ip'er.

Andre forslag? Det kan da ikke passe at det skal være så svært at få flere porte koblet til et eksisterende netværk.

/Michael
Avatar billede puffe Praktikant
13. april 2015 - 20:24 #8
Hej
Så jeg forbinder blot en switch som f.eks denne: http://www.edbpriser.dk/switch/tp-link-tl-sf1005d-5-port-10-100mbps-desktop-switch-id-693666.aspx

med rj45 fra eksisterende modem/router og vupti de får tildelt IP'er på netværk?

/Michael
Avatar billede chalde Seniormester
13. april 2015 - 20:27 #9
#7
nu har jeg forsøgt mig med at deaktivere DHCP på den ekstra router. Det virker ikke, da det stadig er denne som tildeler ip'er.
Hvis du har deaktiveret DHCP i TPlink, koblet routerne sammen LAN-LAN (ikke LAN-WAN) så burde TPlink'en ikke uddele IP addresser medmindre der er gjort noget galt eller der er noget galt med den (efter indstillingerne er gemt, forsøg at genstarte den).
Husk på at tildelte adresser via DHCP har en lease tid, så du skal fornye IP-adressen på de enkelte enheder.

Foruden deaktivering af DHCP, så er det også en god idé at slå øvrige funktioner såsom firewall fra i router 2.

Andre forslag? Det kan da ikke passe at det skal være så svært at få flere porte koblet til et eksisterende netværk.
Er nævnt: Switch. Køb den. Slut den til. Færdigt arbejde.
Avatar billede chalde Seniormester
13. april 2015 - 20:29 #10
#8 Jeg ville nok vælge en gigabit da du ellers skaber en flaskehals. Men ja, med en switch så forlænger du blot det eksisterende netværk.
Avatar billede puffe Praktikant
13. april 2015 - 20:40 #11
Ok. Giver det lige et skud mere med routerne. Ellers må det blive en switch. Det vigtigste er blot at jeg kan give min NAS en IP inden for 192.168.0. som er der mit TV/mediaplayer ligger.

Bliver det en switch var det vel gupe der var ude med løsningen først.

/Michael
Avatar billede puffe Praktikant
13. april 2015 - 21:33 #12
Det bliver en switch. Smid venligst svar

Tak
/Michael
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2015 - 10:34 #13
Glad for at hjælpe