Avatar billede Slettet bruger
14. april 2015 - 22:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Program til at printe på runde labels med en diameter på 50mm

Jeg søger et program, hvori jeg kan designe og printe runde labels labels med en diameter på 50mm. Jeg bruger ark med 15 labels på hver side. Der er 5 rækker med 3 labels på hver række.

Lige nu bruger jeg denne skabelon i word format:
http://www.fredskov.dk/wp-content/uploads/2015/04/Label.jpg

er der nogen, der kan hjælpe med link til en applikation, der understøtter dette format?
Avatar billede larsini Seniormester
15. april 2015 - 08:01 #1
hvad med at prøve avery's gratis program design pro og en label der hedder L3416 den er 60 mm diameter og har 3 i bredden og 4 i højden - der findes osse L3415 som er 40 mm.
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2015 - 09:09 #2
Hej

Jeg har programmer, der kan i de formater, du skriver, men det nytter jo ingenting, når mine labels er 50mm og der er 3 kolonner med 5 i hver.
Avatar billede finb Ekspert
15. april 2015 - 16:01 #3
Brug label-ark uden udstansning,
tegn labels i fx CorelDraw,
klip ud med en stanse-tang eller
en huggepibe.
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2015 - 16:36 #4
Jeg mangler et program og ikke forslag til hvor jeg ellers kan lave dem.
Avatar billede kurtba Ekspert
15. april 2015 - 23:39 #5
Den skabelon du siger du bruger, kan det passe, at det er en jpg fil? Så kan jeg godt forstå, at den ikke er særlig brugbar.
Du kan i Word selv lave en bedre skabelon. Det kan du gøre med etiketfunktionen. Der kan du f.eks. tage udgangspunkt i Avery L3415, som findes i Words etiketfunktion.
Den passer jo så ikke, men så går du ind i detaljer og retter til.
Herunder at firkanterne skal være 50x50, og at der skal være 3 kolonner og 5 rækker. Ligeledes skal du under detaljer justere afstand fra kanter, hvor langt der er mellem dine labels osv.
Herefter vælger du nyt dokument.
Så skal du have lavet de runde labels. Det gør du ved i hver label at indsætte en rund figur, som lige fylder labelen ud. Så er den 50x50. For at udfylde figuren skal du så højreklikke på den og vælge hvad du vil, indsætte farve, tekst osv.
Gem det som en skabelon, så det kan genbruges uden at skulle laves helt forfra igen.
Det tager faktisk ikke så lang tid lige at lave sådan en skabelon.
Måske ikke det optimale for dig, men det  bliver nok svært at finde et program, som kan hvis ikke det firma, som har lavet dine labels, har lavet et sådan specialprogram.
Jeg skal heller ikke kunne sige, om der måske ikke allerede ligger en sådan skabelon i Word under dens etiketfunktion, for der er flere tusind at vælge mellem. Jeg er dog aldrig stødt på en rund - men har heller ikke ledt efter en.
Hvis du har firmanavn og etiketnummer på din label, kan du være heldig, at den ligger i Word, idet de har skabeloner fra rigtig mange firmaer liggende.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2015 - 21:10 #6
Tak det prøver jeg, og så hører du nærmere...
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2015 - 22:29 #7
Det fungerer desværre ikke særlig godt. Jeg er skam villig til at købe nye etiketter, hvis nogen kender til et sted, der har 50mm runde labels med tilhørende software.
Avatar billede kurtba Ekspert
20. april 2015 - 00:08 #8
Jeg har søgt og søgt, men tror ikke, at det du søger findes.
Avery er jo nok det største etiket firma i verden, og deres runde label er man nødt til at udskrive via firkantede kasser. Deri må man så få tilpasset sin tekst  m.m. så det passer til en rund label. Når man så printer bliver der så lidt spild med det, som er uden for den runde del.
Jeg har prøvet at lave en etiket til Word, som du evt. lige kan prøve. Den er lavet ud fra en avery etiket, som jeg så har tilpasset. Jeg har så sat runde figurer ind som er 52 mm. De er sat til at ligge bagest, således at hvis man skriver osv. vil det automatisk lægge sig foran, således at figuren kun er til visuelt at vise, hvad der kommer med på etiketten, og hvad der ligger udenfor. Man man sætte farver ind, billeder, tekst og hvad man ellers lyster. Jeg har lavet dem på 52 mm, således at den sorte kant ikke kommer med på udskriften. Derved ved man så, at alt som er 1 mm inden for cirklen er det, som kommer på etiketten.
Nu kender jeg ikke afstandene på dine labels, hvor langt fra toppen, hvor langt fra siden, hvor langt i mellem dem lodret og vandret, så disse mål skal lige passes til, men prøv lige at se, om ikke det er brugbart.
http://gupl.dk/f/8ran13bycr
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2015 - 13:46 #9
Programmet findes skam her: http://www.kores.com/products/labels-office/kores-print-designer/ og det kan med 40mm og 60mm, men mine medaljer er 50mm, så derfor ledte jeg efter et alternativ.

Jeg har prøvet med skabelonen, men jeg kan ikke få det til at passe, så jeg dropper det og gør bare, som jeg plejer :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2015 - 13:47 #10
Hov...smid lige et svar igen, så jeg kan give point for hjælpen...
Avatar billede kurtba Ekspert
21. april 2015 - 23:08 #11
OK.
Jeg prøvede lige det fra Kores og kan se, at når man vil udfylde disse etiketter, så vil de også blive udfyldt som firkanter, hvor man så har ringen til at vise, hvad der vil komme på etiketten. Faktisk det samme, som jeg havde lavet.
Efterfølgende prøvede jeg helt tilfældigt i Word under etiketter at vælge Tower ved navneleverandør i stedet for Avery, som jeg ellers har kigget på.
Under Tower ligger der faktisk en skabelon til 50 mm runde etiketter med 3 vandret og 5 lodret.
Den hedder Tower W117. (men den viser også firkanter)
Så nu er det kun at se, om de ligger samme sted på papiret, som dine gør.
Men ellers kan du selv tilrette det. Når du har valgt skabelonen trykker du på Detaljer, og så kan du i dialogboksen se, hvordan du skal måle placeringen af dine labels og sætte de korrekte mål ind ved detaljer.
Når disse mål er på plads trykker du OK og så lægger den automatisk en skabelon med den reviderede skabelon i mappen Andre/brugerdefineret.
Den hedder stadig det samme og nu kan man evt. trykke på nyt navn og give den en mere sigende navn.
Men efterfølgende kan man altid finde den under Navneleverandør - Andre brugerdefineret og så med det navn, som du gav den.
Du burde kunne lave noget, som kan bruges. Har du problemer med, hvorledes man justerer, så den passer til dine labels, kan du evt. lige måle dit ark med etiketter og give mig følgende mål, så vil jeg gerne prøve at lave den til dig.
Afstand fra top af papir til øverste kant på øverste række.
Afstand fra venstre kant af papir og til venstre kant på første label.
Afstanden mellem labels vandret.
Afstanden mellem labels lodret.