Avatar billede neo3000 Nybegynder
16. april 2015 - 15:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fra UnoEuro til Amazon

Hej,

Jeg kører pt. en web-applikation hos UnoEuro som webhotel, men ønsker mere kontrol over serveren selv.

Jeg overvejer at skifte til Amazon Web Services (AWS) for at kunne administrere det selv, have "rigtige" subdomæner osv.

Min spørgsmål er, hvor meget jeg skal forvente at skalere op med.

Applikationen kører ASP.NET og databasen er MySQL.

For at holde det adskilt, har jeg overvejet følgende til en start:

Setup 1:
2x t2.micro

Setup 2:
1x t2.micro + 1x t2.small

Setup 3:
2x t2.small

Jeg ønsker naturligvis at holde det nede på et nogenlunde niveau i pris, til at starte med - Men kan jeg forvente en god nok performance af disse servere, med blot 1gb RAM?

Jeg håber at folk kan give et indblik i denne cloud verden :)
Avatar billede egonspock Seniormester
16. april 2015 - 16:20 #1
Det kommer nok an på hvor tung din applikation er og hvor meget trafik, der er. Hvis det skal kunne skaleres var det måske bedre med en RDS-database og så micro-instanser, der kan instantieres i det omfang der er behov. Men ja, mikro holder rimelig godt, og du kan jo hurtigt flytte fra en micro til en større, hvis det ikke skulle være tilfældet. Husk at slukke dine instanser, hvis du ikke bruger dem, det holder også prisen nede.
Avatar billede neo3000 Nybegynder
16. april 2015 - 16:30 #2
I produktion skal de altid køre, men inden det bliver komplet flyttet kan jeg have dem slukket, ja.

Det er ikke fordi det er så tung en applikation, som det er nu - Men vil naturligvis gerne være sikker på at det er til at køre deroppe.
Især inden jeg begynder at smide alt for mange penge efter det, det skal trods alt gerne kunne løbe rundt.

Hvad er erfaringerne med at køre MySQL på micro instanserne? Er de stærke nok til det, eller skal man op i en small?
Avatar billede egonspock Seniormester
16. april 2015 - 16:55 #3
Jeg vil nok klart anbefale at køre det som en RDS-database ved siden af, og især når du gør det sværere og dyrere for dig selv ved at køre windows (så vidt jeg forstår, når du kører asp.net), men ja, de trækker mere end man lige tror. Og det er trods alt pr time at du betaler, så går det ikke, har du måske brugt et par dollars på en forkert størrelse maskine og kan bare rykke det hele over på en større. Det er den virkelige fordel ved AWS som man ofte glemmer, når man kommer fra andre hostere, hvor man nemt binder sig for hele år ad gangen.
Avatar billede neo3000 Nybegynder
16. april 2015 - 19:34 #4
Så du vil umiddelbart foreslå:

1x t2.small
1x db.t2.small

?
Avatar billede neo3000 Nybegynder
16. april 2015 - 21:02 #5
Så vidt jeg forstår, kan man i AWS Free Tier få følgende det første år:

1x t2.micro
1x db.t2.micro

Jeg kan vel forsøge om det er nok, til at starte med og så opskalerer, hvis det er nødvendigt?
Avatar billede egonspock Seniormester
16. april 2015 - 23:59 #6
Jep, prøv det først - og så skalér op hvis det er nødvendigt. - Og når du har fundet det rette stade, kan du så betale for en reserveret instans et helt år for at få det billigere. (3 år er i overkanten, da der garanteret kommer noget bedre til færre penge i det tidsrum)