Avatar billede Christianh1990 Nybegynder
18. april 2015 - 09:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Portforwarding af router

Hej alle.

Jeg har prøvet at åbne port 51413 i min Cisco EA4500, til min synology. Jeg har givet min synology fast ip i min router og tilladt porten i firewallen i min synology. Men uden held.

Hver gang jeg ser inde på www.canyouseeme.org viser den mig at porten ikke er åben.

Jeg har kun 1 router foran, men bor i en boligforening hvor der kører en fiber ind til blokken og derfra kører der et PDS kabel ud til alle lejligheder (Ved ikke om dette kan være problemet?)

Er der nogle der kan hjælpe,?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. april 2015 - 09:38 #1
Det kan sagtens være problemet. Når du er inde og rode i routeren, hvad er så IP-adressen på WAN-siden?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2015 - 10:04 #2
Du skal formentligt have en fast ip fra udbyder eller bruge noget ala dyndns/noip.. Anbefaler dog fast ip især hvis det er billigt! (Giver selv 20 kr pr mdr for fast ip)
Husk dog at sørge for sikkerhed.. Fx 3 login forsøg derefter bliver pågældende ip blokeret..
Avatar billede Christianh1990 Nybegynder
18. april 2015 - 11:18 #3
Havde håbet på at jeg kunne undgå at købe en fast IP.

Den er 91.100.100.50
Avatar billede chalde Seniormester
18. april 2015 - 12:19 #4
Du skal formentligt have en fast ip fra udbyder eller bruge noget ala dyndns/noip.
IP, DNS og DDNS er forskellige ting. Det samme gælder fast IP og offentlig IP.

Blot for at undgå evt. forvirring:
DNS = Domain Name Service, kort: Domain til IP
DDNS = Dynamic DNS, kort: Automatisk opdatering af DNS ved skift af IP. Nyttigt hvis man har dynamisk IP
Fast IP = IP skifter ikke. Dette bør ikke forveksles med offentlig IP, da en fast IP ikke nødvendigvis behøver at være offentlig.
Offentlig IP = Den tildelte IP adresse fra udbyderen kan præsenteres mod internettet, så det er muligt at hoste services. Denne behøver ikke nødvendigvis at være fast.

Det værende sagt, ofte vil tilkøbet af en fast IP samtidig give en offentlig IP.
Mange udbydere tilbyder begge dele, mens andre blot tilbyder en offentlig dynamisk IP.

Som #1 er inde på: Undersøg hvorvidt den IP du (din router) modtager er den samme som den du præsenterer dig med på f.eks. www.myip.dk
Er IP den samme, behøver du med stor sandsynlighed ikke investere i en fast IP.
Er den derimod forskellig, så skal du muligvis investere i en offentlig IP. Forhør dig hos din udbyder.

Dertil: For at du kan bruge en service så som canyouseeme, så kræver det at der eksisterer en service som svarer, på den port du tester mod. UDP services vil ikke svare (transmission benytter TCP). Du kan lave en hurtig test mod din Synology ved at åbne port 5000 og teste mod den (synology's webinterface), luk porten igen bagefter.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. april 2015 - 12:37 #5
Er det også 91.detsamme... når du ser din eksterne ip-adresse på http://minip.dk/  ?
Avatar billede Christianh1990 Nybegynder
08. juli 2015 - 16:50 #6
Problemet var at jeg ikke havde fast IP hos min udbyder.

Hvis du Blueeyez vil have de point, er det dine :) skriv blot et svar.
Avatar billede Christianh1990 Nybegynder
17. juli 2015 - 15:03 #7
Svar!