Avatar billede LouiseChristina Nybegynder
19. april 2015 - 15:25 Der er 2 kommentarer

Differentialregning

Jeg har denne her opgave på matematik B som jeg slet ikke kan komme nogen vejen med

Når en transformer belastes, afhænger virkningsgraden af, hvor stor en belastning transformeren udsættes for. Ved belastningsgraden x forstås forholdet mellem den givne belastning og den maksimale belastning; der gælder altså, at 0 ≤ x ≤ 1.
For en bestemt transformer er virkningsgraden V bestemt ved
            V(x)=24x/(x^2+24x+0,2)

a) Bestem virkningsgraden ved maksimal belastning.

b) Bestem transformerens maksimale virkningsgrad.
Har i b kommet frem til at jeg skal tegne grafen, også skal man finde toppunktet på en eller anden måde. også differentiere udtrykket for oven
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. april 2015 - 21:54 #1
Du kan prøve at bruge programmet 'Graph' (kan downloades frit).
Så kan du få et billede (graf) for funktionen.
Hvis du derefter finder differentialkvotienten og sætter den =0, har du ligningen for den vandrette tangent gennem kulminations-punkt.(topp.)
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. april 2015 - 21:40 #2
Kom til at tænke på om du burde hente 'geogebra' i stedet,- det er også frit på nettet, og har lidt flere muskler.