Avatar billede rwmj Nybegynder
20. april 2015 - 17:38 Der er 7 kommentarer

Billig a-kasse med fagforening?

Der findes efterhånden en del a-kasser at vælge imellem, men hvilken a-kasse er billigst og bedst, hvis man samtidig er studerende? Har I nogle anbefalinger?
20. april 2015 - 18:30 #1
Man vælger fagforening efter hvilket fag, man arbejder/uddanner sig indenfor.

De fleste fagforeninger har en a-kasse tilknyttet.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2015 - 09:35 #2
A-kasse er som sådanne et fast beløb.
Det er fagforenings-delen, der varierer en del.
Du skal ikke se på prisen som studerende - det er prisen tiden efter, du kommer til at betale i mange år. Det sidste år eller to som studerende er ligegyldigt prismæssigt.
Afhængig af fagområde, så er der nogle (LO-forbund) der ikke vil arbejde med folk fra andre fagforeninger. Så hvis du er på et område der, så er valget afgjort.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2015 - 03:46 #3
op i R med fagforening :)
skulle der være en sag hvor du snydes, så malker Akassen dem max og du vinder om du har en sag.

fagforening er bare 1800 tallet
spild af penge!
Avatar billede ttvester Nybegynder
22. april 2015 - 13:29 #4
Er enig i at fagforening ikke er aktuel for alle. :) Det er vel dem man går til hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, og kan få rådgivning om løn, jobsøgning eller har brug for juridisk hjælp, f.eks. hvis en arbejdsgiver har jokket i spinaten. Idag findes der bare mange fag-specifikke a-kasser hvor man kan få de samme fordele. Derfor kan det tit være "overkill" at have begge. Der findes f.eks. en a-kasse til selvstændige (ASE, DANA m.fl.), a-kasse for journalistik (AJKS) osv. Mht. til at finde en billig a-kasse, kan du prøve at kigge på http://www.billigakasseguide.dk og også sammenligne de enkelte a-kasser, for at finde en der passer bedst til dit behov.
22. april 2015 - 14:12 #5
Måske skal i sætte jer ind i forskellen på en fagforening og en a-kasse, før i udtaler jer om emnet.

ttvester>> Hvis du ikke er medlem af fagforeningen, er det vist de færreste steder, du kan få den nævnte hjælp.

Du kan jo heller ikke tegne en brandforsikring, når huset brænder.
Avatar billede mogensjo Praktikant
23. februar 2016 - 14:30 #6
Du skal lige være opmærksom på, at der findes ret mange sammenligningssider for a-kasser som IKKE sammenligner alle a-kasser som er tilgængelige - de sammenligner kun de a-kasser hvor de har mulighed for at få provision ved en evt. tilmelding.

Én af de få sammenligningssider som sammenligner alle a-kasser, finder du her: https://www.a-kasseoversigt.dk/ ... Ikke at jeg vil anbefale dig en bestemt a-kasse, men det er nu meget rart at få det fulde overblik, når man skal vælge en a-kasse.
Avatar billede jakobjanz Praktikant
23. september 2016 - 17:53 #7
Hva.... Fandt du noget? Nu er det lidt tid siden, at jeg har været studerende, men kan da godt huske at prisen, var en afgørende faktor, da jeg var studerende. Som de andre også nævner, så findes der efter hånden en del sider, som praler af sammenligne a-kasser. Jeg gjorde forsøget at google til studerende, og faldt over denne " http://www.billig-akasse.dk ". Der får du også lidt tips og tricks... Held og lykke med det hele :)
Mvh Jakob