Avatar billede lurup Ekspert
20. april 2015 - 21:29 Der er 58 kommentarer og
1 løsning

spejling af nas server

Jeg har en nas server i mit hjem
Synology DS 408  ( 4.0 -2265)

Jeg har fået lov at sætte en anden nas op på mit arbejde som jeg gerne vil spejle min nas med kl 03 hver nat
Det er en IOmega ix2-200 Cloud 3.2.10.30101
IT firma på jobbet siger jeg ikke kan bruge IP nummere da vi ikke har flere af dem ud af huset
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2015 - 21:38 #1
Bare et sprøgsmål, men kan IOmegaen forbinde til netttet? (Hente filer etc)

Hvis den kan, har den så ikke et indbygget backup/gendannelses sted hvor du kan forbinde til andre FTP servere eller via rsync?
Derved kan du sætte en rsync eller ftp server op hjemme som du siger den skal hente fra.. rsync er nok det mest korrekte at benytte.. (Mig bekendt)..
Avatar billede lurup Ekspert
20. april 2015 - 21:56 #2
Vil du hjælpe mig videre  ??
Pt har jeg begge nas stående herhjemme
Hvordan kommer jeg videre ?
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2015 - 22:17 #3
Kan folk tilgå din nas udenfor dit netværk?
Avatar billede lurup Ekspert
20. april 2015 - 22:27 #4
Tænker du den hjemme eller den på mit arbejde ??? efter dit svar vil jeg få det lavet
Avatar billede Blueeyez Mester
20. april 2015 - 22:30 #5
Hjemme, hvis dit arbejde ikke kan åbne flere porte, så skal IOmegaen jo kunne tilgå dit hjemme netværk fra dit arbejde :-)
Skal vide om den kan tilgås, men er der en årsag til du vil sætte det op på denne måde og ikke blot tilslutte en ekstern disk?

Samt hvad er din internet forbindelse på? Altså 10/1 eller 50/50 Mbit?
Avatar billede lurup Ekspert
20. april 2015 - 22:45 #6
Hjemme har jeg 20/4 på job mener jeg det er 250/250
Hvordan vil du gerne jeg kan komme på min Nas herhjemme ??
Avatar billede Blueeyez Mester
21. april 2015 - 08:35 #7
Jeg håber da ikke du har meget du vil synkronisere fra hjemme nas til arbejdsnas, da din upload ikke ligefrem er specielt hurtig (Og jo ikke er fiber som på din arbejdsplads)..

du har en offentlig/privat IP på dit internet.. Den kan du se med minip.dk. Er dette en fast ip eller ej? (Man plejer at skulle betale for en fast ip)

Din synology har indbygget ftp server og denne skal du kunne tilgå udefra, det kræver dog os lige en port forward i din router og muligvis os nas (Jeg har hverken Synology eller IOmega, men har da en Asustor)
Avatar billede lurup Ekspert
21. april 2015 - 12:53 #8
Hastigheden er ok ikke så meget jeg gemmer daglig

kan du allerede her fortætte mig om ftp adressen ??

Hvis min ip adresse er 13.12.11.10

Nas hjemme  192.168.0.14
Nas på job 192.168.0.12
Avatar billede Blueeyez Mester
21. april 2015 - 13:41 #9
Der er ingen ftp adgang endnu medmindre du har oprettet en ftp server? Men blot af nysgerrighed. Har du nogen erfaringer med nas servere/IT/netværk eller er du helt blank? (Jeg sidder jo ikke med de systemer du sidder med, så det er meget vigtigt at du selv os forstår hvad du roder med)..

Hvis vi åbner porte på dit hjemme netværk kan du risikere at blive hacket (Altså din nas og du vil kunne miste data hvis du har opsat sikkerheden forkrt). (Jeg kender ikke dine muligheder i nogen af dine nas servere og du er selv ansvarlig hvis noget går galt)

192.168.0.x er lokale IPer som KUN gældende på dit netværk.
Avatar billede lurup Ekspert
21. april 2015 - 13:58 #10
Jeg arbejder med netværk til daglig på min skole.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. april 2015 - 14:26 #11
Okay, men husk. Alt er på eget ansvar, jeg vejleder dig blot.

Første og fremmest skal din Synology have en fast ip via dhcp i routeren. Når dette er gjort så skal du åbne port 5001 (Krypteret) TCP (Ikke both/UDP) på den ip som synologyen har fået af routeren. Jeg er lidt i tvivl om Synologys firewall os skal godkende dette eller ej.

Bemærk venligst at du skal sikre at folk blokeres efter 3 fejlede login forsøg.

Hvis du så går til minip.dk og kopier din ip og skriver følgende i din browser "xx.xx.xx.xx:5001" xx.xx.xx.xx = din ip

Hvis synology web interface dukker op, så kan du tilgå den, men hvis ikke, så skal du med stor sandsynlighed kontakte din internet udbyder og få en fast IP.. Dette gør så folk udefra kan oprette forbindelse til din nas (Derfor det er vigtigt at sikkerheden er iorden)
Avatar billede lurup Ekspert
21. april 2015 - 16:34 #12
Vil det være mere sikkert at kører det som Webdav
Avatar billede Blueeyez Mester
21. april 2015 - 16:58 #13
Det afhænger lidt af hvorledes det kan indstilles, men nu fandt jeg om IOmegaen og kan se den har webdav, men der nævnes intet om hvorvidt den kan oprette forbindelse til et webdav, rsync eller seftp så jeg er lidt i tvivl om hvad vi kan få den til..

Er der overhovedet mulighed for at oprette forbindelse til en anden server igennem den og har den noget backup planlægning i sig?
Avatar billede lurup Ekspert
21. april 2015 - 17:19 #14
Avatar billede Blueeyez Mester
21. april 2015 - 18:07 #15
Har læst lidt og det er enten via rsync eller copy job.

En god start kan være at sætte det op på dit hjemme netværk først..

Synology er rsync server og IOmegaen er destinationen, men det er IOmegaen der skal oprette forbindelse til Synologyen, da hvis det kommer op ad køre jo ikke vil være muligt den modsatte vej, da du nævner niget med at din arbejdsplads ikke kan åbne flere porte..

Du bør dog os undersøge hvad det koster for dig at få en fast ip, da det hele afhænger af denne..
Avatar billede lurup Ekspert
21. april 2015 - 21:26 #16
Er det nødvendig med fast IP ?? Jeg har internet via Yousee
Avatar billede lurup Ekspert
21. april 2015 - 21:38 #17
Så har jeg fast IP
Avatar billede Blueeyez Mester
21. april 2015 - 23:07 #18
Okay, men du bør nok starte med at have nas serverne sat op begge på dit lokale netværk og lave rsync mellem dem.
Fordelen er at vi ikke skal åbne porte i router, men blot reservere en IP til begge via DHCP..

Du bør iøvrigt have en backup på en anden harddisk af hvad du har på nas serveren, da det jo godt kan gå galt..
Avatar billede lurup Ekspert
21. april 2015 - 23:13 #19
Kort hvordan Sætter jeg rsync mellem dem ??

Laver backup nu på en 3 nas
Avatar billede Blueeyez Mester
21. april 2015 - 23:32 #20
I synologyen skal du oprette en ny delt mappe som skal hedde test
Derefter skal du aktivere rsync service/tjeneste og formentligt os oprette en bruger etc: rsyncbackup

Jeg ved ikke hvordan det foregår step by step, men synology burde være meget nemt.

Når dette er gjort skal du i din IOmega finde noget med backup eller rsync (en af dem bør du kunke oprette forbindelse til en rsync server. Ipen er den lokale som du har givet synologyen og port burde stå i synologyens web panel da du aktiverede rsync server.
Avatar billede lurup Ekspert
22. april 2015 - 19:23 #21
Jeg vender tilbage når jeg er færdig med Backup....ellers der der andet vi kan lave indtil ??? Tror den er færdig i morgen aften
Avatar billede Blueeyez Mester
22. april 2015 - 19:38 #22
Det er bedst at lade det passe sig selv for at undgå unødvendig påvirkning...
Avatar billede lurup Ekspert
23. april 2015 - 00:07 #23
Så er jeg klar til at komme videre

Har lige prøvet lave en rsync fra iomega , skal jeg fra den tage backup fra min Synology.
Kan nemt se Synology men som om jeg ikke får lov at vælger mapperne ??
Avatar billede Blueeyez Mester
23. april 2015 - 08:13 #24
Jaeps. Har du opdateret firmwaren på begge?

Tjek at du har rettighederne til det ;-)
Avatar billede lurup Ekspert
23. april 2015 - 08:25 #25
Godmorgen..

Det hele er opdateret
Avatar billede Blueeyez Mester
23. april 2015 - 11:47 #26
Super, har du tilføjet rsync som et job i IOmegaen?
Hvis ikke så gør det og tjek at der er lige mange filer og at det fylder det samme på begge enheder
Avatar billede lurup Ekspert
23. april 2015 - 17:34 #27
Når jeg vil lave en job på min Iomega kan jeg se min Synology og kan vælge den men får ikke lov at vælge de mapper jeg vil kopier

den skriver
'DISKSTATION' is unavailable.
Avatar billede Blueeyez Mester
23. april 2015 - 20:48 #28
Når det er, så bruger du vel en bruger til at opnå adgang? Bruger du admin eller en du har oprettet selv?
Avatar billede lurup Ekspert
24. april 2015 - 08:17 #29
Hej

Ja jeg har selv oprettet en bruger, her lige prøvet med admin login hvor jeg har samme problem
Avatar billede lurup Ekspert
24. april 2015 - 08:21 #30
Hej...

er kommet lidt videre...vender snart tilbage ( det var firewall)
Avatar billede lurup Ekspert
24. april 2015 - 12:12 #31
Syntes jeg har lidt problemer med dette
Access denied to the secure rsync service on 'DISKSTATION'.

Kun du allerede nu sige hvilke port jeg skal have åbnet på skolen ??
Avatar billede Blueeyez Mester
24. april 2015 - 12:58 #32
Du skal ikke åbne porte så længe begge nas enheder er på dit lokale netværk :-)

De er vel begge på samme netværk endnu?
Avatar billede lurup Ekspert
24. april 2015 - 13:33 #33
Ja det er begge hjemme på samme netværk,......

Jeg kan godt lave en fil deling men ikke en rsync
Avatar billede lurup Ekspert
24. april 2015 - 13:46 #34
Jeg får denne fejl ved rsync
DISKSTATION:873/NetBackup' is denied.

Jeg kan godt komme på den med "windows file sharing"
Avatar billede Blueeyez Mester
24. april 2015 - 14:53 #35
Det lyder til at rsync skal konfigureres yderligere med rettigheder.. Dette er tilfældet med NFS, men nok bare på en anden måde..
Prøv og gennemgå Synologyen og der hvor du aktivere/deaktivere rsync i den, tror jeg du finder den magiske knap..
Avatar billede lurup Ekspert
24. april 2015 - 17:13 #36
Nu er jeg kommet lidt videre..

Jeg kan kun gøre dt ved at oprette en bruger der hedder rsync.

Du er nu gjort og det virker.
Jeg arbejder pt på at kunne vælge mappen test...pt kan jeg kun vælge backup
Avatar billede Blueeyez Mester
24. april 2015 - 19:20 #37
Godt at høre at det går frem :-)
Så skal du nok kigge på mappernes rettigheder / brugerens..
Avatar billede lurup Ekspert
25. april 2015 - 17:44 #38
øv øv...

Bøvler stadig med dette
Access denied to the secure rsync service on 'DISKSTATION'.

Det er min Synology der ikke vil give min Iomege lov til at hente da
Avatar billede Blueeyez Mester
25. april 2015 - 18:42 #39
Hvad hvis du laver en mappe og kalder den test123 i test123 laver du et dokument der hedder test123

Vil rsync tillade dette?
Avatar billede lurup Ekspert
26. april 2015 - 12:28 #40
JUBII

Kan selv ikke få mine arme ned....det virker...TAK

Glæder mig til næste step ???
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 13:47 #41
Næste trin er at du skal kopiere/flytte alle data du har liggende på din nas (Jeg regner med du har en backup af det hele på en ekstern hdd) over i mappen test123, da jeg har mistanke om at det vil fejle.. Og jeg tænker vi lige så godt kan prøve med al data for at se om det sker eller om det bare er en myte jeg har læst mig til..
Avatar billede lurup Ekspert
26. april 2015 - 14:34 #42
Har lige lidt spørgsmål inden..

Det er som om den kun vil gøre det hvis der er nogle ændringer at tage kopi af ??

Det er rigtig not at
Min Synology kører rsync og min Iomega Windows file sharing  ??
Hvas skal jeg vælge af de 3 her ??
Overwrite Setting
1. Don´t overwrite
2. overwrite and delete
3. overwrite and don´t delete
Skal jeg vælge Use secare rsync (SSH) ??
What to copy ??
1. The selected and it+s contents
2. Only the comtents of the selected folder
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 16:03 #43
Det er det magiske ved rsync, den er til backup..

Altså Iomegaen behøver vidst ikke køre nogen form for server (Den kommer jo ikke til og stå på dit netværk og du vil kun kunne tilgå den fra din arbejdspc på arbejdet hvis du er heldig)..

Overwrite er om den skal overskrive eksisterende data.

fx
Backup 1 til nas (fuldført)
Backup 2 til nas (Al data ligger der, skal den overskrive det eller ikke eller overskrive men ikke slette (Den 3 lyder lidt pudsig)..

Ja, SSH betyder at trafikken bliver krypteret mellem serverne så andre ikke kan se / snuppe dataen..

Jeg vil nok vælge 1, da den er mere omfattende, men du skal rode lidt med det. Derfor du skal forvente evt datatab mm mens du tester.. (Fordelen er så os at begge er på dit lokale netværk og overfører derfor en del hurtigere end hvis den ene var på din arbejdsplads)
Avatar billede lurup Ekspert
26. april 2015 - 16:32 #44
ok....jeg vil lave  mapper med  filer i hver og prøve at lege lidt med det.

Jeg har VPN forbindelse til mit arbejde og vil sikkert kunne se den den vej igemmen.

Skal der åbnes for nogle porte på mit arbejde ??

ellers skal den bare have internet ??

Hvad er næste step ?
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 16:45 #45
hvis du har VPN adgang så skal du ikke åbne porte :-)

Næste punkt er at du roder lidt med det og føler dig sikker og sikrer dig at du ikke mister data :-)
Avatar billede lurup Ekspert
26. april 2015 - 21:21 #46
Det vil jeg gøre i aften..
Skal jeg bare have intetnet til Iomega nassen og derefter kan vi lege videre ??
Jeg sætter en barbar på mit job klar med teamviwer...
Anden jeg skal gøre ?
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 21:37 #47
Blot at passe på din backup af al din data ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 21:38 #48
Nå ja, du skal på dit hjemme netværk åbne den port rsync benytter..

Jeg ved ikke lige om det er port 22 eller en anden, men det burde fremgå i rsync indstillinger..
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 21:39 #49
og husk at sætte god sikkerhed op i din Synology, så folk udefra ikke kan bruteforce den ;-)
Avatar billede lurup Ekspert
26. april 2015 - 21:59 #50
Hvordan finder jeg nassen på skolen når jeg kommer hjem ??
Hvad med på skolen??
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 22:37 #51
Du skal sætte det op så det kører automatisk..
Du skal sætte IOmegaen til at oprette forbindelse til Synologyen som du har nu, men via din offentlige ip..

Måske dette skal sættes op før du sætter den op på skolen..
Avatar billede lurup Ekspert
26. april 2015 - 22:51 #52
ok

Vi siger min ip er 80.258.12.58

Min Iomega er på 192.168.0.12
Synology er på    192.168.0.14

Hvilke nr får de efter ?
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2015 - 14:08 #53
Er 192.168.0.14 DHCP reserveret i routeren? Hvis ja, så skal du åbne den port som rsync bruger til den ip: 192.168.0.14

Når du så fra din arbejdsplads vil forbinde din IOmega til din Synology for at lave rsync, så bruger du denne IP: 80.258.12.58 (Som jo er statisk/fast) det betyder at du kan lave et job som kører automatisk og et godt råd er hvis muligt at den sender dig en e-mail mht. hvis der sker noget i den eller noget.. I min nas kan jeg bede om generelle, fejl, kritisk mm og så får jeg en e-mail når der sker noget.. Hvis en ekstern hdd tilsluttes eller en intern eller hvis der er login forsøg..
Eller hvis der sker fejl.. (Det jo især rart, så du ikke skal rende og kigge til nasen hele tiden)..
Avatar billede lurup Ekspert
27. april 2015 - 14:58 #54
Hvordan ser jeg hvilke port min Synology bruger hjemme ??
Min IT firma spørger til hvilke port min Iomega sidder på ?
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2015 - 19:56 #55
Det burde du kunne se i opsætningen/under indstillinger/ der hvor du aktivere rsync server.. jeg tror dog det er port 22 blot..

De burde ikke skulle åbne porte der, da IOmeagen er "klienten" og dermed øger vi os sikkerheden for den nas.. Eneste der er udsat er så din Synology, men jeg regner med du har været igennem sikkerhedsindstillingerne på den..
Avatar billede lurup Ekspert
28. april 2015 - 13:28 #56
Hold da op det går godt...kan se begge nas både hjemmefra og på job...JUBII

Hvordan sikre jeg mine nas for udkommende ??
Noget spec jeg skal passe på / aktiver ??

Mener min Oimega er gode beskyttet på skolens netværk
Avatar billede Blueeyez Mester
28. april 2015 - 15:16 #57
Vigtigst af alt er blot at du KUN forbinder via HTTPS.
Derudover så skal du have en IP blokerings værktøj aktiveret i dem, så folk udefra har fx 3 forsøg før deres IP blokeres indenfor så lang tid som muligt.. Din Iomega er godt beskyttet, men det er kun fordi vi ikke har åbnet porte på skolen til nasen ;-)
Eleverne kan stadig godt tilgå den hvis de vil.. Derfor IP blokering er vigtigt redskab..
Jo mere du kan deaktivere desto bedre, så der er så lidt der kan udnyttes..

Husk, den nas du har hjemme er udsat, da vi har åbnet en port på dit hjemme netværk!
Derfor det os er YDERST vigtigt at opdatere firmware hvis muligt..

Og jo mere du sætter dig ind i hvordan tingene fungere desto bedre :-)
Sikkerheden sidste år bør ikke ses som sikkerhed i dag...
Avatar billede Blueeyez Mester
28. april 2015 - 15:17 #58
Jeg smider os lige et svar, nu da vi vidst er ved vejs ende ;-)
Avatar billede lurup Ekspert
28. april 2015 - 17:13 #59
1000 tak for hjælpen....det har været guld værd..

TAK