Avatar billede Slettet bruger
25. april 2015 - 14:40 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Mobil venlig web

Er der muligheder for at ændre nogle småting på en web som skal kunne ses ordentlig på mobil og tablet?

Jeg har prøvet at læse men fatter nada andet at man skal lave en ny web.
Avatar billede keysersoze Guru
25. april 2015 - 14:56 #1
Det afhænger af hvordan din nuværende side er bygget op men sandsynligheden for at den er forberedt til at kunne være eller med meget få ændringer kan blive responsiv som det hedder er minimal og så er det en ny side der skal til.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2015 - 15:46 #2
Det kommer meget an på sidens opbygning, men jeg vil ikke helt give keysersoze ret, der er selv med "gamle" sider nogen ting man kan gøre for at få en side til at være mobil venlig, det behøver ikke at være vildt svært, men det kommer meget an på siden, hvordan den er bygget op osv.

Det kan dog være svært at få den helt responsiv efter alle kunstens regler, men hvis målet er at gøre den mere venlig på mobilen og tablets uden at lave hele siden om, kan det for det meste godt lade sig gøre. Når man snakker om at siden skal være responsiv er det også meget med indholdet om det vil se pænt ud på en mindre skærm, sådan noget som billeder kan være sværere at arbejde med, hvis man fx. har uploadet kæmpe versioner. Man skal tænke på at mobil besøgende måske ikke altid er på wifi eller 3/4G eller lign. så at de skal hente en masse indhold og kæmpe versioner af billeder er ikke så smart.

Men det ville nok være nemmere hvis man vidste hvilken side man snakker om, du kan skrive den her eller måske sende en mail til osj@device.dk hvis du hellere vil det.
Avatar billede keysersoze Guru
25. april 2015 - 16:00 #3
Selvfølgelig kan man gøre "noget" - du kan jo oftest også få en totalskadet bil ud at køre igen. Det er bare sjældent at tid, og dermed økonomi, hænger fornuftigt sammen i forhold til resultat og ikke mindst tid på en ny tidssvarende model.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2015 - 04:16 #4
Det drejer sig om 3 webs

http://albertte.dk/

http://skibhus-bb.dk/

http://www.amallie.dk/

Det er webs som har nogle år på bagen og gider ikke lave nye eller måske en cms løsning?
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2015 - 04:22 #5
jeg har brugt googl's værktøj til at se hvordan det ser ud på mobil og hvor man får en status.

Hvad funktion har:

<meta name="viewport" content="width=device-width, user-scalable=no">
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2015 - 09:43 #6
Du vil aldrig få en responsiv side bare ved at arbejde med et meta-tag - med det du har fundet fortæller du bare at hvordan din side skal opføre sig på en device, fx at den ikke må zoome (hvilket er mod gængse anbefalinger. Med sider som dine gør de mobile browsere allerede som standard det bedst  mulige.

Jeg har taget et meget hurtigt kig på dine sider og dem ville jeg aldrig forsøge at begynde at gøre responsive - de er det perfekte eksempel på noget der bør omskrives, fx fordi du benytter flash hvilket de færreste mobile enheder understøtter, du har flere referencer til filer liggende lokalt på klienten fremfor på serveren, du benytter tabeller til design og har en masse invalid kode.

At skifte til et CMS løser som udgangspunkt ikke noget, det betyder bare at du kan arbejde med indhold uden at kunne kode - men du kan vælge et CMS, der tilbyder en masse færdige responsive templates samt addons så du mere eller mindre via et par klik er oppe at køre. Ellers kan man selvfølgelig vælge at gøre at blive ved sin last mens man hyrer hjælp udefra til det man ikke er så god til.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2015 - 10:06 #7
ok tak for hjælpen i kan smide et svar.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2015 - 19:39 #8
Det er korrekt som keysersoze siger, der er flere ting ved de tre sider der gør dem svære at få mobilvenlige, det vil være bedre og nemmere at skifte til noget nyt.

Der er mange cms løsninger der er meget nemme at komme i gang med og som ud af boksen har responsive templates. Der er selvf. noget der skal sættes op og indhold skal flyttes, måske revideres og der skal nye billeder der passer bedre i templaten osv. så det vil under alle omstændigheder give noget arbejde.

Men i dagens danmark er der flere og flere der benytter mobiler og tablets, så det burde være noget man gør noget ved, hvis man ønsker at henvende sig til det brede publikum.
Jeg vil mene at man hurtigt kan få sat noget fint op til de tre sider, uden at kaste en hel masse penge efter det, men ved selvf. ikke om det er noget du overhoved vil gå efter.

Man kan benytte online systemer som squarespace, det er forholdsvis billigt og nemt at sætte op og anvende. Man kan også gå efter et eget hosted cms f.eks. wordpress og så have det på webhotel hos f.eks. meebox.dk også en rimelig billig løsning, men selvf. noget mere i at sætte det op og få det til at kører.
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2015 - 19:53 #9
En anden vigtig ting at nævne i forlængelse af den kommentar omkring brug af mobile og tablets er, at Googles seneste ændringer betyder, at sider, der ikke er tilpasset mobil får sværere ved at få en god placering på mobile søgeresultater end sider der er tilpasset.