Avatar billede riefart Seniormester
25. april 2015 - 20:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hente poster fra 2 tabeller samtidigt

Jeg har brug for at hente og vise poster fra 2 tabeller samtidigt.
I tabel 1 hentes id, brugerid og interesseområde og i tabel 2 hentes onlinestatus, for at afgøre om personen er online.
Jeg henter viser posterne fra tabel_1 med følgende forespørgsel:

if($stmt=$mysqli->prepare("SELECT `id`, `brugerid`, `segment` FROM `table_1`  WHERE `interesse `=? "))
{
    $omraade="postfriske";
    $stmt->bind_param('i', $omraade);
    $stmt->execute();
    $stmt->bind_result($id, $brugerid, $segment);
    while($stmt->fetch())
    {
?>
......her vises alle profiler med den aktuelle hobby
<?php
    }
      $stmt->close();

Jeg har nu brug for i tabel 2 at hente onlinestatus (angivet med epoc) for at kunne markere om personen er online.
Hvordan laver jeg denne kombinerede forespørgsel?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2015 - 20:41 #1
Formentligt ved at joine de to tabeller paa id.
Avatar billede riefart Seniormester
25. april 2015 - 20:55 #2
Da id er forskelligt for de to tabeller og ikke har indbyrdes relation, går jeg ud fra, at du tænker på `brugerid`.
Men hvordan laver jeg forespørgselen?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2015 - 21:12 #3
"SELECT id, brugerid, segment FROM table_1 JOIN table_2 ON table_1.etfelt=table_2.etfelt  WHERE interesse=?"
Avatar billede riefart Seniormester
25. april 2015 - 21:17 #4
Vil `etfelt` i denne sammengæng kunne være brugerid, som findes i begge?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2015 - 21:22 #5
Du skal joine paa de felter som bestemmer hvilken raekke i tabel 1 der matcher hvilken raekke i tabel 2.
Avatar billede riefart Seniormester
25. april 2015 - 22:39 #6
Jeg spørger igen, fordi jeg er i tvivl.
Er det sådan du mener:

"SELECT id, brugerid, segment FROM table_1 JOIN table_2 ON table_1.brugerid=table_2.brugerid WHERE interesse=?"

Idet `brugerid` er det eneste, som findes i begge tabeller.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2015 - 23:03 #7
Det kunne det godt vaere.
Avatar billede riefart Seniormester
25. april 2015 - 23:15 #8
Jeg prøver straks i morgen. Foreløbig tak for hurtig hjælp.
Avatar billede riefart Seniormester
26. april 2015 - 10:40 #9
Har prøvet at arbejde #6 ind i min querry, men har slet ikke haft held til at få noget som helst output.
Hvordan får jeg skrevet #6 ind i forespørgselen i #0, så det virker?
Avatar billede riefart Seniormester
26. april 2015 - 14:39 #10
Arne_v: Din hjælp og lidt læsning gav mig en løsning. Tak for hjælpen. Læg et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2015 - 15:20 #11
ok