Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. april 2015 - 21:13 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hastighed pludselig faldet

Jeg har en 10/1 mbit/s forbindelse hos Telenor via TDC's kobbernet. Den blev i sin tid justeret til 6 mbit, som kobberet ifølge dem kunne bære. Det har givet stabilt 5,25/0,64 mbit i en del år.
I denne uge faldt downloadhastigheden pludselig til 4,75 og dagen efter til 3,5. Upload er uændret.
Telenor mente, at min router var forældet og sendte en ny, men det hjalp ikke. Jeg fik dem til at kontakte TDC, men her siger man, at det er, hvad kobberet kan trække.
Jeg har målt hastighed med to forskellige Windows versioner og en Linux for at udelukke Windows-bøvl.
Er der nogen her, der har et sandsynligt bud på, hvorfor kobbernettet pludselig er blevet så meget dårligere på et par dage, eller prøver supporterne bare at bilde mig noget ind?
Avatar billede Blueeyez Mester
25. april 2015 - 21:55 #1
http://tjekditnet.dk/

kobber kablerne er næppe ret nye jo.. Så med tiden bliver de jo ringere.. Jeg har ingen erfaringer på dette område, men når routeren blev udskiftet uden forbedringer og du har testet via Windows og Linux, så tror jeg desværre kobberet er blevet ringere.. Hvad årsagen er kan dog være mange ting..

Har du mulighed for +HDSL? (Tror det hedder +HDSL og er en ny teknologi TDC prøver at få igennem)..

Ellers vil jeg anbefale fibernet og hvis forbruget ikke er stort så 3g/4g
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. april 2015 - 22:23 #2
Jeg bor i et område uden mulighed for fibernet og med ubrugeligt 3g, så kobbernettet er eneste mulighed. Jeg må acceptere, at det langsomt bliver dårligere, men jeg forstår bare ikke, hvis det sker så pludseligt.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. april 2015 - 22:34 #3
Det kommer jo os an på hvor langt der er til den internet central du får internet igennem og kablet dertil.. Hvis kablet er blevet lidt beskadiget eller andet.. Der skal ikke meget til..

Eneste du kan gøre er at tage debatten op med yousee/tdc og presse på..

Hvad med telia/telenor, har de ikke bedre 3g/4g i dit område? Så kan du jo sige til TDC at du dropper dem for en bedre leverandør..
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2015 - 07:01 #4
Har du korte ledninger fra dåsen hvor internettet kommer ud fra til dit udstyr, og er de af en god kvalitet? Er de blevet udskiftet med den nye router?

Det er ikke altid nok at skifte selve boksen. Kablerne kan være "slidte" efter flere års brug. Det måtte jeg erfare. Problemet hos mig var et for dårligt kabel fra dåsen og hen til router/modem.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. april 2015 - 08:20 #5
Kablet fra vægdåse til router er 2,2 meter. Har lige nu prøvet med to nye kabler i samme længde, men samme resultat.
Har også tjekket, at kablet ikke ligger tæt ved routerens strømforsyning eller andre støjkilder.
Test med en anden pc viser samme hastighed og frikender dermed mit netværkskort.
Avatar billede jk45 Forsker
26. april 2015 - 08:48 #6
Faktisk behøver kablet ikke at være tæt på strømforsyninger for at blive støjramt. For at undersøge om du selv har støjkilder i huset kan du prøve ved hjælp at en gammel transistor radio. Sæt den på mellembølge ca 560 khz og opefter hvis du i det område hører en voldsom støj som en brummen har du sikkert en defekt strømforsyning i huset.

mvh

Jan
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. april 2015 - 11:14 #7
Måling med transistorradio viser, at visse steder i huset er støjramt.
Jeg har lige talt med min genbo, som inden for denne uge har oplevet samme hastighedsnedgang på TDC's net. Så fejlen må være i selve kobbernettet. Så mangler vi bare at få TDC til at tro på det.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 12:11 #8
Jeg synes at du og dine naboer så skal tage den op med TDC når i er flere der er påvirket :-)
(Troede ikke du havde naboer indenfor rækkevidde)..
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. april 2015 - 12:23 #9
Der er kun de to huse, omgivelserne er åbne marker, og der er ca. 2,5 km til centralen.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. april 2015 - 12:36 #10
Har lige brugt målefunktionen på Google Earth, afstanden er nærmere 3,25 km.
Avatar billede jk45 Forsker
26. april 2015 - 13:40 #11
Efter som støjkilder sagtens kan forstyrrer et helt område er det stadig usikkert om det er selve kobber nettet. F.eks. kan et el-hegn fra en hestefold sagtens ødelægge det for indtil flere.

Jan
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 13:50 #12
Men det støj påvirker vel hvad? Wifi og uskærmede lan kabler?
Det burde vel ikke nedlægge kobber kablet udenfor eller skærmede lan kabler?

og når resultatet er det samme wifi/lan så tænker jeg stadig det er kobberet og når der er 3.25 km til centralen, så er der altså meget kabel og bare 1 sted skal der være sket en forskel..
Avatar billede jk45 Forsker
26. april 2015 - 14:11 #13
Det kan i den grad forstyrrer kablerne i jorden. DSL er frekvens og kan derfor forstyrres af andre kilder der udsender frekvens. En defekt strømforsyning vil udsende støj i el-nettet. dette vil udstråle fra kabler og stikkontakter og kunne modtages af de kabler der går til huset fra telefon nettet. Producenten af Baxi Pille fyr har blandt andet haft enorme problemer med støj fra deres styring af motorsnegl. Dette var været så slemt at det har lagt hele veje ned med dsl. Et andet sted har en defekt strømforsyning lagt nettet ned for flere husstande. Problemet er jo størst når der kommer lidt afstand som giver en højere kabeldæmpning. Dette giver en mindre margin mellem signal og støj på linien. Det er desværre det største problem der er med DSL og præcis der hvor fiber er praktisk da det ikke forstyrres af diverse kilder. Kunsten er at finde den enhed der støjer. Det kan kun gøres ved at slukke for lidt af gangen. Da du er Telenor kunde er det dem der skal anmode TDC om at lokaliserer årsagen til problemerne men det er samtidig vigtigt at alle de der har problemer også melder dem ind.

Jan
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 16:26 #14
Ja okay, man kan godt høre jeg har været på fiber i for lang tid :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. april 2015 - 11:18 #15
TDC afviser stadig Telenors henvendelser med, at det er, hvad kobberet i området kan trække.
Jeg har kigget på TDC's dækningskort og kan se, at jeg nu kan få 4G på min adresse. Udvidelsen er sket for kort tid siden.
Telenor kan i mit område kun tilbyde ubrugeligt 2G.
Så resultatet bliver, at TDC belønnes for deres manglende samarbejdsvilje ved at få en ny kunde.
Læg svar alle tre for kvalificerede input, så jeg kan lukke spørgsmålet.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2015 - 13:08 #16
Prøv og kontakt telmore.. De er billigere og bruger TDCs netværk..
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. maj 2015 - 19:27 #17
Tråden lukkes.
Tester lige nu TDC's 4G og har op til 60/48 mbit/s - med jævnlige udfald ved belastning og loft over dataforbrug.
Avatar billede jensenjs Juniormester
22. maj 2015 - 23:35 #18
Normalt er jeg en fredelig person der skriver pænt.

MEN TDC ER FULDE AF LORT!!!!!

Jeg er tvangs indlagt til TDC kobber.

Op til 20/2 (min bare)

Jeg har aldrig været i nærheden af 20/2, når den ligger på højeste niveau så er den i korte stunder 12/1.25 ca.

På et tidspunkt var forbindelsen kun på 5-9/0.50 ca.
Men i den periode var gennemsnittet typisk på de 12/1.5

Jeg klagede til TDC da jeg aldrig har været i nærheden af 20/2, flere gange de 2 men ALDRIG de 20.

TDC kom med den lamme undskyldning "overhead" og fortalte fint om at der overføres flere data end man reelt skal hente, så derfor var hastigheden (i den super optimale periode) 17.50/1.50
For de 25% var overhead, ja det var så, nemlig.
P-s og papir.
JA der er data der udveksles mellem ruterne, og ja der går såvidt jeg husker fra min tidlige lærdom 2 bit på en byte til kommunikationen (ret mig hvis min husker er blevet rusten)
Men de to bytes er mellem udbyder og medtager og burde optræde som 20/2 da ruterne tæller hele svineriet med.

at man så sender/modtager 10 bit pr. byte(8 bit) er en anden sag.
Men rent faktisk fratrækker TDC de i forvejen "brugte 2 bits" direkte fra overførslen, ruterne viser helt korrekt hvad de skal vise, men TDC kapper yderligere 25% af forbindelsen.
25% af 20/2 = 17.50/1.5 meget pudsigt eller hvad.

Nå men for at stadfæste at jeg havde ret i at det er TDC der fusker med opkoblingen, spurgte jeg i naiv form, at siden jeg alligevel kun fik leveret ca 10/1 normalt, så var det vel bedre at jeg i stedet kun havde et abonnement på 10/1 da det var hvad de kunne leverer, så vi prøvede det, han satte forbindelsen til 10/1

OG GANSKE RIGTIGT BLEV MIN MISTRO TIL TDC's FUSKERIER BEVIST.

Min forbindelse der før godt kunne nå de 10/1 og lidt mere var pludselig reduceret til sølle 7,5/0.75
ALTSÅ DE BERØMTE 25% endnu engang.

Ved et opkald til TDC fik jeg den samme skrøne/løgn/sludder for en sladder i bedste TDC stil "Det er alt vi kan leverer"

Rend mig et vidst sted med TDC og deres bedragerier.

Vores lovgivere der synger store flotte viser om at vi er førende inden for IT, burde få fingeren ud og lovgive AT DER IKKE ER NOGET DER HEDDER OP TIL, DET ER ENTEN ELLER.
Enten giver I folk hvad de betaler for eller sætter prisen ned.

Det var så et rigtigt mavesurt opstød over TDC og deres fuskerier.
Skrevet i vrede.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
23. maj 2015 - 06:43 #19
Det er nu opklaret, hvorfor kobberet blev så meget dårligere på ét døgn.
På grund af støj i kobberkablerne havde Telenor begrænset min 10 Mbit til 6, og det gav stabilitet i mange år.
På grund af øget belastning på centralen, har TDC for nylig sat en begrænsning (det er jo deres net) på 4 Mbit.
Så også her er det TDC, der er fuskere.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
23. maj 2015 - 09:40 #20
TDC har tilbageholdt oplysning om, at de pludselig har sat en begrænsning, men den var synlig for Telenors teknikere.
Telenor nedsatte min pris med 50 kr. pr. måned.
For dette beløb har jeg købt 4G mobilt bredbånd hos TDC med 1 GB loft over dataforbrug for at afprøve det.
Ved indendørs brug er der kortvarige udfald, så jeg er nødt til også at bevare kobberforbindelsen i stedet for at købe større dataforbrug hos TDC.