Avatar billede Hbak Nybegynder
26. april 2015 - 12:19 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Nemid & Nordea Private Banking

Når i Nordea Private Banking "Online Investering" foretager en handel, bliver jeg for hver handel afkrævet en ny Nemid.

Problemet er kun i Internet Explorer, i Firefox er der ingen problemer.

Jeg kunne selvfølgelig vælge at benytte Firefox.

Software:

Internet Explorer 11
Windows 8.1
Norton som sikkerhedssoftware
Avatar billede claes57 Ekspert
26. april 2015 - 16:31 #1
fejlmeld det i Nordea's support.
Avatar billede Hbak Nybegynder
26. april 2015 - 16:48 #2
Er sket første gang i Nov. 2014
Avatar billede claes57 Ekspert
26. april 2015 - 17:09 #3
Du kan prøve at afinstallere internet Explorer. Genstarte, og hente den igen fra Microsoft.dk
Men det kan ligge i en udvidelse du har til ie (fx en værktøjslinje fra Norton) så du kan også prøve (kortvarigt) at hente fx panda antivirus (den bedste freeware pt) og afinstallere Norton. Genstart og test. Hvis det ikke hjælper, så kør Norton ind igen, og fjern panda.
Avatar billede showsource Seniormester
26. april 2015 - 19:11 #4
Måske fordi IE er mere udaat en Firefox ?
Altså programmør vil ha' ny kode hver gang med IE ?
og alt andet lige, så'n bør det vel også være !
Hver gang der er "udveksling" af penge, skal nøglekort bruges .....
Avatar billede showsource Seniormester
26. april 2015 - 19:14 #5
På min phone skal jeg altid bruge nøglekort ved hver "udveksling"
Og ja, jeg bruger faktisk kun teleføn til banken, ikke comp.
Men er også meget straight med hvad jeg har liggende af app's på den
Avatar billede claes57 Ekspert
26. april 2015 - 19:47 #6
>showsource jeg tror du misforstår spg. Det vil i din optik være rimeligt at hvis du kører 3 betalinger ind, så skal du afgive 3 nøglekoder. Det er umuligt at arbejde med.
Fra man logger ind, så skal der være fri brug af service til man logger af - eller er inaktiv i fx 5 minutter. Uanset om man laver 1 eller 10 handler.
Avatar billede Hbak Nybegynder
26. april 2015 - 20:31 #7
Når man arbejder med handel med aktier online
som det er tilfældet her, betyder det at man på en dag foretager
20 eller flere transaktioner og dermed bruger lige så mange "NEMID'r"

Før nov. 2014 loggede man på systemet med internet Explorer eengang og brugte dermed en nemid indtil man igen loggede af systemet.Så problemet er opstået i nov 2014

Hvis man skulle bruge en ny nemid for hver transaktion så burde det jo gælde i alle browsere.

I Firefox logger du på Nordea én gang og kan foretage alle de trankationer du vil indtil du logger af.

Så problemet er når man benytter Internet Explorer
Avatar billede claes57 Ekspert
26. april 2015 - 21:01 #8
>Hbak har du prøvet forslag fra #3?
Avatar billede Hbak Nybegynder
27. april 2015 - 07:20 #9
Forslag #3
afinstaller Explorer 11 og geninst.

Under Windows 8.1 kan man ikke afinst. Explorer man kan slå den fra.

Det jeg savner: er et klart svar fra Nordea eller en anden bruger:

Vi kan køre Private Banking Online under Explorer 11
uden at skulle bruge en nemid for hver transaktion.
Avatar billede wjens Guru
27. april 2015 - 12:16 #10
Jeg er ikke 100 sikker på det og jeg har ikke Nordea. Men forholdet er det samme i Danske Bank, som jeg bruger - her kræves nu også fuld nem-id hver gang (visse ting kan dog stakkes til én samlet godkendelse, men det er jo en anden sag).

Mit gæt er at det skyldes at nem-id overgår fra java til java script. Det giver nogle fordele, bl.a. at det kan køre på smartphones og ikke kræver opdateret java installeret. Til gengæld skal den af sikkerhedsmæssige årsager have den fulde nem-id kørt hver gang, da der ikke er sikker lokal hukommelse.

Skiftet fra java til java script sker forskelligt fra browser til browser, de styrer dit login efter hvad du tilgår med. Derfor forskellig opførsel. Forvent at det ender med java script alle steder.
Avatar billede Hbak Nybegynder
24. august 2015 - 07:08 #11
problemet er som tidlige beskrevet løst