Avatar billede TTA Seniormester
26. april 2015 - 12:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

HP PC slukker pludseligt når den kører på batteri

Jeg har en HP PC, der er begyndt at opføre sig underligt, når den kører på batteriet, dvs. uden strømkablet tilsluttet.

Førhen fik jeg to advarsler, når batteriet var ved at være fladt; hhv. ved ca. 15% og 10% (med opfordring om at tilslutte PCen til en stikkontakt). Kørte jeg ufortrødent videre, ja, så slukkede PCen selvfølgelig pludseligt.

Nu får jeg ikke længere nogen advarsler. Det siger bare 'plok', og så slukker den. Jeg kan ikke starte PCen igen, før strømkablet er tilsluttet. Fair nok, hvis det var fordi batteriet var fladt. Men når jeg har tilsluttet kablet, og tændt for PCen, så viser det sig at der var ca. 40% strøm tilbage på batteriet.

Så måske får jeg ikke længere advarslerne, da det kræver at niveauet er nede på 10-15%. Men hvis der stadig er 40% tilbage, hvorfor kan jeg så ikke tænde den igen?

Er batteriet simpelthen kaput?
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 14:31 #1
Batteriet er defekt / kaput.. Hvor gammelt er batteriet?
Avatar billede TTA Seniormester
26. april 2015 - 15:38 #2
Samme alder som PCen; 2 år, 2 mdr og 20 dage - cirka!

Da PCen nærmede sig de 40% igen, så prøvede jeg at lade den stå tændt, men ubrugt. Tog så ud i et ærinde. Da jeg kom hjem var PCen slukket, satte strømmen til og tændte. Her viste den at batteriet var nede på 0% - dvs. at den havde kørt indtil batteriet var helt fladt.

Jeg tænker om det kan være noget overophedning under brug, der gør at PCen slukker automatisk? På det seneste har jeg nemlig bemærket at blæseren larmer mere end den plejer, brummer og 'ventilationsristen' bliver ret varm? Nogen foreslår at man skille den ad og renser blæseren/ventilationen - men er det en god i dé at man som alm. bruger begynder at åbne PC'en?
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 16:16 #3
Måden den opfører sig på antyder at det er batteriet der er noget galt med.. Dens alder siger mig os dens tid er ved at komme og enten bør du undlade at bruge batteriet, købt nyt eller ny bærbar..

At den bliver varm har som sådan ikke noget med det at gøre og du kan næppe få adgang til blæseren og rense den / skifte kølepastaen..
Avatar billede TTA Seniormester
26. april 2015 - 16:39 #4
Jeg har prøvet at downloade et program, der skulle vise noget om temperaturerne i PCen/CPU.

Der står følgende pt.:
HDO: 36C
Temp1: 49-60C
GPU: 0C
GPU: 48C
Core: 49C
Når den er 50C eller under vises et flueben, over 50C vises en flamme.

Så snart blæseren kommer op i omdrejninger, så overskrides de 50C med det samme...
Avatar billede Blueeyez Mester
26. april 2015 - 16:47 #5
de temps ser helt fine ud :-)

Du kan prøve og køre et program der hedder prime95 som vil stresse cpu.. men hvilket grafikkort er der i den? (Gamer grafikkort?)
Avatar billede TTA Seniormester
26. april 2015 - 22:34 #6
Jeg må melde pas til det med grafikkortet, jeg ved ikke lige hvor jeg finder de oplysninger? Men det er ikke spil, jeg bruger pcen til; primært internet, tekstbehandling, excel, fotos og den slags.

Jeg har prøvet at lade pcen fuldt op, mens den var slukket, herefter tændt for den, og ladet den stå ubrugt hen uden strømforsyning; dvs. på batteri og uden belastning. Her kom de sædvanlige advarsler ved ca. 15 og 10%. Speedfan viste normale temperaturer, mens den stod ubrugt hen.

Men da jeg tog den i brug, fuldt opladet og uden stræmforsyning, så slukkede den pludseligt igen. Jeg genstartede, og den gik ned ved ca. 27%.

Hvis det var pga. overbelastning (varme), så ville den vel slukke uanset strømforsyning eller ej? Jeg har prøvet at pille batteriet ud, fjerne strømforsyning og trykke på tænd-knappen for at fjerne statisk elektricitet. Men ved ikke om det har haft noget at sige.

Jeg bruger mest pcen herhjemme, og har i den forbindelse næsten altid strømforsyningen tilsluttet. Kan det have forringet batteriets effekt?

Måske er jeg tungnem, men jeg forstår ikke helt hvorfor pcen slukker, hvis der stadig er 30-30% tilbage på batteriet ;)
Avatar billede TTA Seniormester
26. april 2015 - 22:47 #7
Jeg kører i skrivende stund "stressprogrammet" prime95 uden strømforsyning og pt. med 50% tilbage på batteriet, og det får ganske vist temperaturerne til at slå ud:

Speedfan viser følgende:
HDO: 41C
Temp1: 71C
GPU: 0C
GPU: 55C
Core: 71C

...men PCen slukker ikke med et brag...

Det er som om at den først giver op når batteriet er nede på 30-40%... Så måske er det blot batteriet, der har svært ved at afgive de sidste kræfter, når maskinen er i brug? Som tidligere nævnt kan maskinen sagtens køre ned til, ja, 0%, hvis blot maskinen står 'i tomgang'...
Avatar billede TTA Seniormester
26. april 2015 - 22:52 #8
...og temperaturerne faldt til normale niveauer, så snart jeg afsluttede stresstesten...

Pt. er der 42% tilbage på batteriet. Jeg prøver at lade maskinen stå ubrugt hen, og se om den fortsætter til den 'bitre ende' (0%)...

Igen, som sagt, problemet er der ikke, hvis strømforsyningen er tilsluttet, så noget tyder jo på at batteriet måske er problemet...!
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2015 - 13:19 #9
Det lyder til at batteriet er ved at dø.. De temps du nævner er ikke for høje og når man tager dens alder i betragtning så er de bedre end hvad jeg har set..

Så du bør passe på når du er uden kabel. Jeg ved ikke om batteriet kan/vil gøre skade på bærbaren den dag den dør, men du kan jo undlade batteri / købe nyt batteri / ny bærbar.. Det bedste er ny bærbar, da dens alder sætter den i målgruppen over bærbare der er lavet til at fejle efter 2 - 3 år.. (Ud fra min erfaring med IT).. Alt der holder længere er heldigt eller et godt køb...

Et batteri har bedst af ikke at være konstant til strøm og når du ikke spiller spil så er du heller ikke så udsat, men fuld opladning kør uden kabel indtil den er på 10 - 20% strøm og så fuld opladning.. Det bar batteriet bedst af og du vil hurtigt finde ud af hvor lang tid den holder strøm ;-)
Avatar billede TTA Seniormester
27. april 2015 - 13:56 #10
Det er nok også min konklusion - at batteriet er ved at være kaput. Og begrebet 'planlagt forældelse' er jo langtfra ukendt inden for IT!

Jeg har ganske vist i forvejen allerede købt en anden PC (ultrabook), men vil jo gerne beholde HP'en pga. den store skærm og den er bedre, når man arbejder længere tid ad gangen. Kan man godt pille batteriet helt ud, og så blot køre på strømtilførsel? Jeg vidste godt det med at batteriet ikke har godt af altid at være fuldt opladet - jeg har blot ikke husket at køre batteriet i bund ofte nok.

Jeg vil dog prøve at tjekke hvad et nyt batteri koster...om det kan betale sig.

Blueeyez, opretter du et svar så jeg kan give point? :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2015 - 14:11 #11
Du kan sagtens køre uden batteri :-)
Jeg vil dog opfordre dig til at lave en BIOS opdatering på den før du afmontere batteriet.. mange producenter kræver et fungerende batteri eller tilstede værende batteri (Også fungerende) for at lave bios opdatering..

BIOS kan hentes fra HPs side der hvor du henter drivere.

Har op til flere bærbare hvor batteriet er døde og de så bare er på via kabel, man skal bare huske ikke at slukke for strømmen, men det er jo samme sag med stationære.. De fylder bare mere :-)

Du får et svar herfra :-)