Avatar billede hnnh Nybegynder
27. april 2015 - 20:00 Der er 11 kommentarer

router hastighed

Jeg står og skal have en ny router til mit stofa net og er kommet i tvivl om hvad det helt betyder om jeg har brug for  867 Mbps eller en 1.3 Gbps
Lige nu har jeg jeg en 20/10 linje men ville gerne være klar til de støre linjer fra stofa i frem tiden
Routeren er Linksys EA6xxx
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2015 - 20:07 #1
wi-fi eller tråd?
med wi-fi er det ret underordnet - bare du tager en 802.11ac standard.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2015 - 20:40 #2
Du bør være opmærksom på at dine maskiner nok bliver flaskehalsen.. 867 mbps = 86.7 MB/s og 1.3 Gbps = 130 MB/s..

Personligt holder jeg mig på -n 300 Mbit = 30 MB/s indtil behovet kommer.. du får næppe en forbindelse der er over 300 Mbit.. Det ville kræve fiber + en god sum penge månedligt ;-)

Kan anbefale TP-Link N750 (Ikke .ac)
Avatar billede hnnh Nybegynder
27. april 2015 - 21:12 #3
det er begge dele
har en pc og en nas server samt et tv på kabel og resten er på trådløs

køre film fra pc og nas til tv og mobil
er der noget at hente der?

vil det sige at jeg ikke vil kunne benytte mig af en 100 mbit linje andet ind op til 86.7 mbit?
Avatar billede Blueeyez Mester
27. april 2015 - 22:59 #4
Hvad vil du afspille/overføre der kræver så meget? :-)

100 Mbit fibernet = 10 MB/s
300 Mbit ........ = 30 MB/s
1.3 Gb/s ........ = 130 MB/s
867 Mbit ........ = 86,7 MB/s

Jeg vil ikke slå fast at du ikke kan opnå en god hastighed, men jeg mener ikke at du vinder så meget på dette, da alle wifi enheder skal understøtte .ac og de skal have et godt wifi kort alle sammen som gør at de kommer op på 1,3 Gb/s eller 867 Mbit og jeg mindes at have set en del wifi kort der står en lavere hastighed på..

Så det er en meget dyr opgradering.. Vil hellere anbefale dig at koble alle enheder op på wifi med -n og på 5 Ghz samt 40 Mhz.. (Rækkevidden bliver mindre end 20 Mhz, men det giver højere data)
Avatar billede Blueeyez Mester
28. april 2015 - 08:42 #5
Blot et eksempel.

Jeg har en asustor AS-604T og en ret stor film samling som jeg har lagt over på min nas for at gøre det en del mere praktisk at se film. Streamer jeg film til en enhed uden for husets netværk bruger den 10 Mb/s og højest 20 Mb/s. Dette kan -n klarer uden problemer. Eneste tilfælde ac har rigtig betydning er hvis du har bluray film der fylder 15 - 50 GB, men det er jo spild af disk plads og man vil jo hellere pille ved filmene (opgradere kodningen af dem så de fylder mindre og har en god kvalitet)...

Min router er en TP-Link N750 og jeg har os en Linksys EA6900, men den ligger i kælderen i en kasse da den ikke har noget at byde på medmindre alle wifi enheder er med ac, men behovet er der ikke.. Mit wifi klarer sig fint...

Hvis du vil være god ved dit netværk bør du tjekke at alle lan kabler er cat6 S.STP og ikke cat5e eller u.stp!

S.STP er skærmede og dermed mindre følsomme overfor trådløse signaler.. Det kan os forbedre overførelses hastigheden mellem enheder og formindske fejl raten på netværket.. Bemærk jeg opnår 100 MB/s uden problemer på mit lan... Over wifi har jeg ikke dette behov da enhederne jo blot streamer (hvilket bare skal gå flydende hvilket det gør)
Avatar billede hnnh Nybegynder
28. april 2015 - 08:49 #6
jeg har ikke ret meget forstand på det, det er derfor jeg kommer med alle mine spørgsmål, vil gerne have jeg er rimelig sikker på at det vil virke i fremtiden med nye enheder, som tablets og bærbar pc som vi også skal have nye af snart.

Men altså 867 Mbps og 1.3 Gbps er kun på det trådløse og betyder ikke noget for fart via kabel?

jeg over føre film i 720 og 1080 via kabel men vil gerne have muligheden via trådløs på sigt til børneværelserne men ved ikke hvad det kræver af forbindelse og router?
Avatar billede Blueeyez Mester
28. april 2015 - 09:04 #7
jeg har ikke ret meget forstand på det, det er derfor jeg kommer med alle mine spørgsmål, vil gerne have jeg er rimelig sikker på at det vil virke i fremtiden med nye enheder, som tablets og bærbar pc som vi også skal have nye af snart.
#
Det er skam helt iorden :-) (Jeg prøver blot at ligge kortene på bordet, så du ikke ender med at købe noget som egentligt ikke gavner dig ;-)

Nye enheder med .ac vil koste, men hold meget øje med hvad der er i dem og hvilken hastighed de kommer op på.. Vælg hellere 1.3 Gb/s hvis det endeligt er.. (Man skal huske på at tablets og smartphones kan ikke blive opgaderet på den konti.. men det kan en bærbar, men der afhænger det så af dens harddisk (Jeg anbefaler SSD til enhver tid)..

#
Men altså 867 Mbps og 1.3 Gbps er kun på det trådløse og betyder ikke noget for fart via kabel?
#
Det har betydning for kablede enheder jo, men igen.. hvor store filer vil du streame til enhederne? (Jeg antager du blive vil streame film til børnene)

#
jeg over føre film i 720 og 1080 via kabel men vil gerne have muligheden via trådløs på sigt til børneværelserne men ved ikke hvad det kræver af forbindelse og router?
#
Hvor meget fylder de 720p og 1080p film?
Det eneste du behøver er at streame til en tablet.. evt.. Jeg har en Samsung Galaxy tab 4 (Kun købt til film streaming).. hvorpå jeg har XBMC (Er det primære system jeg bruger til medie centre, dog Openelec på Raspberry pis)..
Hvis du kan streame filmene til den uden problemer så er det jo helt fint, men jeg synes du vil gøre jer alle en stor tjeneste ved at bruge kabel til børne værelserne.. især når vi snakker streaming.. (Altså så længe enheden er en HTPS/media center/smart tv.. og ikke en tablet ;-) )
Avatar billede hnnh Nybegynder
28. april 2015 - 13:01 #8
Tror jeg er dækket ind nu med info.
Hopper på den store router den er kun 42,- kr. Dyre kan jeg se så..... dumt andet

Film filerne er 1-3 gb og er dvd/br skiver som jeg ripper til mkv og gemmer skiver væk fra ungerne.

Må nok bare i gang med boremaskinen og få ført kablerne rundt.

Tak for hjælpen.
Avatar billede Blueeyez Mester
28. april 2015 - 15:10 #9
Bare et godt råd som vil gavne dig på sigt.
Jeg konvertere alle mine film fra MPEG2 til H264 med cloudconvert.com (9 euro pr mdr)..
En pc kan nok os sættes op til det, men synes de klarer det fint og har jo os 100 Mbit fiber, så det tager ikke lang tid..

Et eksempel er Bumle Højt på strå (Meget populær)... Den fylder 1.7 GB, men efter konvertering til H264 fylder den 461 MB og hvis vi tænker mere fremad til H265 så er vi helt nede på 224 MB.. H265 kræver dog en god cpu på klienten.. Raspberry pi 2 med 1 GB ram kan godt klare det :-)

Så fylder filmene os mindre og du kan smide den oprindelige kopi over på en anden disk.. Dette er blot 1 eksempel hvor du sparer plads og båndbredde.. Bemærk at det er uden kvalitets tab / justeringer..
Avatar billede hnnh Nybegynder
30. april 2015 - 15:04 #10
Det med om kodning har jeg styr på ...jeg er lidt bestemt på hvad format jeg vil have og hvordan det laves og har en rigtig hurtig pc så... men ellers tak.

Vis du smider et svar til point så kan tråden lukkes.
Tak for hjælpen.
Avatar billede Blueeyez Mester
30. april 2015 - 15:28 #11
nu os blot en bonus information ;-)

Svar herfra! Afmelder overvågning af tråden ;-)