Avatar billede goglov Seniormester
27. april 2015 - 21:25 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sletter man kolonner i et exel (2013) regneark ?

Jeg har rodet mig ind i bunker af enorme mængder af kolonner der nu fylder hele mit regneark med tal fra gulv til loft (linje 1 til 1048576). Det er så slemt at regnearket nærmest er stivnet og det tager timer at vente på at computeren får regnet sig igennem det den skal gøre. De almindelige måder, med håndkraft, at behandle linjer og kolonner på i selve regnearket reagere inden for timer eller slet ikke.
Jeg ønsker nu at slette, ikke kun indholdet, men en stor gruppe kolonner så jeg kan forsætte beregningerne med resten
Jeg forestiller mig forslag til en makro der slette kolonner, jeg har skrevet en makro der har slettet alle de markerede tal inden for range.
Hvad kan jeg gøre - altså bortset fra at anskaffe en ny computer med større ram?
Avatar billede jens48 Ekspert
27. april 2015 - 23:11 #1
Der er ikke nogen grund til at slette kolonner eller rækker med makro. Men det er måske en god idé at slå automatisk beregning fra før du du begynder at slette, da Excel ellers vil lave en automatisk genberegning hver gang du har slettet noget.
Avatar billede finb Ekspert
28. april 2015 - 11:36 #2
Marker de ønskede kolonne-etiketter (fx B, K, M)
og tryk derefter samtidigt på ctrl + minus-tasten.
Avatar billede goglov Seniormester
28. april 2015 - 17:16 #3
Til Jens48. Men hvor slår jeg "automatisk beregning" fra?
Til  finb. Det virker ikke. Problemet er at jeg ikke kan markere de ønskede kolonne etiketter. Prøver jeg, går der timer før der reageres. Og reaktionen er altid kun markering af én kolonneetiket.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. april 2015 - 17:34 #4
Filer --> Indstilinger --> Formler --> Beregningsindstillinger
Avatar billede goglov Seniormester
28. april 2015 - 17:57 #5
Tak til Store-Morten

Til jens48
Jeg fandt ud af at slå automatisk beregning fra under formler. Og det hjalp desværre, alt er stivnet i en "suppe" af ubevægelighed, uanset hvad jeg gør. f.eks. Tager flytning af cursoren fra kolonne 1 til f.eks. 300 via "end" flere minutter, så der skal skrappere midler til.
Til alle
Forslag udbedes. Gerne makro til at fjerne overflødige kolonner med vold ;-)
Jeg ønsker at bevare enkelte kolonner på regnearket. Resten skal væk. De fylder bare
Avatar billede store-morten Ekspert
28. april 2015 - 20:12 #6
Sub Slet_Kolonne_B()
    Columns("B:B").Delete Shift:=xlToLeft
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
28. april 2015 - 20:16 #7
"Jeg ønsker at bevare enkelte kolonner på regnearket. Resten skal væk"

Måske du kan kopierer de enkelte kolonner du vil bevare over i et nyt ark.
Avatar billede goglov Seniormester
28. april 2015 - 21:16 #8
Store-morten
Når jeg sætter dit forslag:
Sub Slet_Kolonne_B()
    Columns("B:B").Delete Shift:=xlToLeft
End Sub
Ind i et modul så får jeg følgende fejlmelding:
Compile error
Expected end of statment

Hvad har jeg misforstået?
Avatar billede store-morten Ekspert
28. april 2015 - 21:26 #9
Jeg får ingen fejl?

Har lagt den på arket, og lige testet i et modul, ingen fejl.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. april 2015 - 21:27 #10
Er det data der er fortrolige?
Avatar billede goglov Seniormester
28. april 2015 - 22:18 #11
Noget er galt hos mig.
Jeg har, for forsøgets skyld, startet et helt nyt projekt
Og indsat dit forslag i et modul.
Når jeg køre modulet får jeg "rød linje" og nedennævnte fejl- meddelelse.
Jeg har også for forsøgets skyld markeret en celle i det jomfruelige regneark med gult(der er ingen data i cellerne på kolonne B), Jeg håbede så at kolonnen ville forsvinde
Til oplysning: dette friske projekt er nu det eneste der er aktivt på min computer.
Dataene er egentligt ikke fortrolige. Men når det heller ikke virker på et helt rent ark så må der være en generel fejl eller misforståelse hos mig.
Forslag?
Avatar billede store-morten Ekspert
28. april 2015 - 22:25 #12
Kolonne B "forsvinder" ikke ;-)

Prøv en ny test, tom B kolonne, dog med teksten "test" i celle B1

    Columns("B:B").Delete Shift:=xlToLeft

Kolonnerne rykker til venstre, så C bliver til B

Send evt. arket på E-mail
Avatar billede store-morten Ekspert
28. april 2015 - 22:28 #13
Når koden lægges i et Modul, så prøv at tilføje henvisning til ark.

Sheets("Ark1").Columns("B:B").Delete Shift:=xlToLeft
Avatar billede goglov Seniormester
28. april 2015 - 23:16 #14
Det virker ikke. Jeg vil godt sende arket. Hvilken mail skal jeg bruge?
Avatar billede store-morten Ekspert
28. april 2015 - 23:18 #15
falster4872 @ gmail.com
Avatar billede goglov Seniormester
28. april 2015 - 23:40 #16
fil sendt. håber du kan finde fejlen
Avatar billede store-morten Ekspert
29. april 2015 - 00:15 #17
Ja, den fejler også hos mig.

Har aldrig oplevet dette før?

Der mangler et punktum mellem Sheets("Ark1") og Columns

Og så vil den ikke virke med indrykning i koden?

Prøv:
Sub Slet_Kolonne_B()
Sheets("Ark1").Columns("B:B").Delete Shift:=xlToLeft
shift = xlto
End Sub
Avatar billede goglov Seniormester
29. april 2015 - 00:59 #18
Dette virker. tak skal du have skriv et svar så du kan få point
Avatar billede store-morten Ekspert
29. april 2015 - 06:08 #19
Virker det også på det store ark?

Koden kan udvides til at slå automatisk beregning fra, slette flere kolonne ad gangen, her B, C og D og der efter slå automatisk beregning til:
Sub Slet_Kolonne_B_til_D()

Application.Calculation = xlManual

Sheets("Ark1").Columns("B:D").Delete shift:=xlToLeft

Application.Calculation = xlAutomatic

End Sub
Avatar billede goglov Seniormester
29. april 2015 - 10:17 #20
Tak for det! Endelig lykkedes det at få myrdet en række "5'te kolonner". Og bedst af alt, det lykkedes at få dem udryddet fra "det store ark" hvor alt næsten var fastfrosset.
Men lige på faldrebet:
Jeg har nu lært at jeg skal bruge flere projekter samtidigt for at komme videre så: Hvordan kalder man og starter et andet projekt fra det første projekt?