Avatar billede ZeBa Ekspert
28. april 2015 - 11:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Russisk sim kort

Kom til Moskva i går og ser nu, at min mobil har brugt for 300 kr. til data, kun gps - kan det passe?
Hvis jeg køber et russisk sim kort til x 50 kr. kan det så bruges til GPS?
Avatar billede kurtba Ekspert
28. april 2015 - 22:25 #1
Nej det kan ikke passe. GPS bruger ikke data. Hvis ikke du har brug for data forbindelsen, kan du bare slå det fra på telefonen. Det påvirker ikke gps delen.
Men hvis du bruger f.eks. et navigationsprogram,  hvor du ikke på forhånd har downloadet de kort du skal bruge, så har du et problem, idet den så vil bruge data til at hente kort ned efterhånden, som du får brug for det.
Men til selve navigationen bruges kun gps - uden data.
Så et russisk simkort gives ikke adgang til gps - men måske til data.
Avatar billede ZeBa Ekspert
29. april 2015 - 00:38 #2
Hvad kan det så skyldes, at de skriver, jeg har brugt for 300 kr.?
Jeg har udelukkende sendt en sms under mellemlanding i Amsterdam og måske en enkelt her i Moskva.
Og kortene havde jeg været så fornuftig at downloade hjemmefra - lidt kan jeg da finde ud af :)
Nu har jeg købt et russisk simkort formedelst 60 kr., men bortset fra i området omkring den røde plads fortæller det at signalet måske er svagt - så det kan intet bruges til.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. april 2015 - 01:03 #3
Du skal under alle omstændigheder slå data fra. Der kan være sket det, at nogle af dine apps har opdateret sig selv og hvad ved jeg. Det er et særdeles kendt problem, at slår man ikke data fra, så folk ikke tænker på, at opdateringer m.m. ofte finder sted uden at man lige lægger mærke til det, idet det foregår helt automatisk i baggrunden.
Hos Telmore f.eks. skriver de, at data koster 115 kr. pr. mb i Rusland. Det er altså under 3 mb du så har brugt. Det svarer formentlig næsten kun til det, at den hele tiden holder øje med om der er opdateringer osv.
https://telmore.dk/mobil/priser/roaming-priser
Hos Telenor koster det 110 kr. pr. mb. Så deromkring ligger de nok alle sammen.
Du kan ikke engang læse Ekstrabladets hjemmeside med et forbrug på kun 3 mb.
Avatar billede ZeBa Ekspert
30. april 2015 - 11:55 #4
Har også fået at vide, at jeg skal lukke unødvendige programmer ned - men hvordan gør man det?
Avatar billede kurtba Ekspert
30. april 2015 - 17:33 #5
Hvis du afbryder mobildata på telefonen behøver du ikke gøre mere, idet der så automatisk spærres for alle de programmer, som evt. skal bruge data for at virke. De kan ikke virke, når mobildata er slået fra.
Avatar billede ZeBa Ekspert
30. april 2015 - 18:29 #6
Jeg synes bare, den bliver ved med at bruge en masse strøm - men den har nu også hele tiden brugt en hel del.
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. maj 2015 - 02:39 #7
Jeg købte et simkort derovre for vistnok 70 kr., og det virkede fint. Får jeg nogle svar?
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. juni 2015 - 00:53 #8
x