Avatar billede karina1971 Seniormester
28. april 2015 - 14:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Genvejstast Ctrl Q

Jeg arbejder med et CRM system, som er oprettet i Excel. Når jeg ringer ud til kunder står markøren i cellen automatisk, der hvor telefonnummeret står.

Jeg kan derefter klikke Ctrl + Q, hvorefter der ringes op. Nu virker det kun periodisk, dvs. jeg kan foretage ca. 3-4 opkald på den måde, hvorefter det ikke virker. I stedet for at ringe op, kommer der genvejstaster frem (som når man trykker på Alt-knappen). Så kan jeg forsøge mig 3-4 gange med samme resultat - at genvejstasterne bliver fremhævet i stedet for at systemet foretager en opringning.

Vores telefonoperatør mener at fejlen ligger i Excel. Det skal siges at Qtrl + Q virker alle andre steder, fx i et textdokument, internettet, Word, Outlook osv. Det er altså kun i Excel problemet opstår.

Det skal lige nævnes at systemet i sin tid er blevet lavet i Excel 2003 og nu kører vi altså 2010. Filen er gemt som en .xlsm
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
29. april 2015 - 08:15 #1
Der kan gå mange ting galt i sådan et system - især, når der foretaget skift fra XL2003 til XL2010, da mange ting har ændret sig, og jeg gætter på, at det osse er på en helt anden computer, end det oprindeligt blev afviket på...

Jeg er bange for, at den eneste måde, er, at kigge VBA koden igennem, og se, hvor det går galt, og hvorfor - jeg er overbevist om, at det er i koden, der skal ledes og rettes...

Så, eneste mulighed, er, at uploade regnearket et sted, hvor vi kan hente den...
Avatar billede karina1971 Seniormester
29. april 2015 - 08:48 #2
Tak for svar. Havde også selv på fornemmelsen, at det var pga skiftet til 2010 og ganske rigtigt også en ny computer. Jeg er IKKE stærk i VBA og vil gerne uploade filen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/94730381/Tour%20Plan%20Tool%20Karina%20new.xlsm
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
03. maj 2015 - 11:02 #3
Ups, den her tråd havde jeg da lige fået smidt i glemmebogen - sorry...

Anyway, jeg har lige hentet regnearket for at kigge på det, men alt er låst i det - alle ark, selve VB projektet, og Workbook objektet også...
...så, der er umuligt, at arbejde med, og kommer ind og se i koden, hvad der går galt!
Avatar billede karina1971 Seniormester
03. maj 2015 - 11:40 #4
Åh, for pokker ja

Koden til VBA er vass
Koden til alt andet er Inselaffe
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
05. maj 2015 - 09:33 #5
Okey (eller, ikke-okey)

Her gi'r jeg simpelthen fortabt :-(

Alt for meget ustruktureret, overflødig og ulogisk kode!

Har en del timer på det, og koden selv gør det nærmest umuligt at hitte rundt i...

Og, ALT bliver .Selected undervejs!!!

Et bud vil være, at alt den kode kunne laves bedre og skæres ned til ca. 1/3 og ved samme lejlighed blive både hurtigere at eksekvere og meget, MEGET mere struktureret!

Anyway, systemet er sikkert godt, men ikke ret mange andr end den oprindelige programmør kan fejl-søge på det...
...virkelig dårlig programmering, der er brugt her.

Undskyld, at jeg ikke kunne hjælpe...
Avatar billede karina1971 Seniormester
05. maj 2015 - 12:19 #6
Ok, tak forsøget.

Det er et eller andet sted en trøst, at jeg endelig bliver bekræftet i at programmet er tåbeligt og absolut heller ikke min løsning og idé, men det er nu én gang, det er vi er tvunget til at arbejde i.

Jeg vil presse på for at få vores CRM system over i en databaseløsning i stedet for det her skrammel:-)