Avatar billede Jannickhess Professor
28. april 2015 - 15:41 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Har en gammel Hp stationær computer køber ikke ny virker fint

Hejsa, jeg er så heldig at have en ældre HP stationær computer, - som virker fint endnu også efter at jeg har lagt windows 8.1 dk ind på den..

Vil i tro at jeg kan ligge windows 10 på dansk ind på den når først jeg har hørt at windows 10 er ovre de sidste problemer med dette styresystem?

Og hvornår kommer Windows 10 på Dansk her til Danmark til Download via nettet.. ??

Jannick
Avatar billede Gremlinn Nybegynder
28. april 2015 - 15:46 #1
Ældre stationær er vel et vidt begreb?

3 - 5 - 8 -10 år gammel?

Specifikationer?

Jeg fandt en artikel om windows 10 hos komputer.dk.

De fortæller lidt om windows 10 og hvis man tilmelder sig deres nyhedsbrev får man besked om ankomsten.

http://komputer.dk/guider/windows-10-lancering-paa-dansk-hvornaar
Avatar billede jensenjs Juniormester
28. april 2015 - 16:11 #2
Nu kører den W8.1
Og den vil kører W10 helt i samme tempo som W8.1

Det er endnu uvist hvornår W10 kommer, men rygterne siger lige fra Juni til August som de der betegnest som mest sikre.
Avatar billede Jannickhess Professor
28. april 2015 - 16:25 #3
svar 8 år gammel..
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2015 - 16:43 #4
seneste fortalelse fra ADM går på at win10 er ude ultimo juli.
Avatar billede jensenjs Juniormester
28. april 2015 - 18:22 #5
#4
Vi er mange der glæder os, da vi hidtil har kørt preview edition.

Og jeg har kun oplevet at den bruger langt færre ressourcer end XP og W7.
Avatar billede jensenjs Juniormester
28. april 2015 - 19:33 #6
En 8 år gammel PC.

Jeg ved ikke hvordan det kommer til at se ud med den endelige version, men også her efter forlydender så skulle din BIOS ikke være kompatibel da W10 kun skulle understøtte UEFI.
Men måske MS ændre det til den tid.

Som det er lige nu, så har jeg intet problem med Devlopers Preview versionen af W10, men når den fuldt færdige kommer finder jeg nok selv ud af det da min stationærer er nær 10 år gammel og stadig ekstremt hurtig, men med en gammel BIOS.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2015 - 20:07 #7
Jeg har lagt windows 10 ind på en omkring 4 år gammel Medion uden EUFI.
Citat fra en guide jeg havde lagt ind.:
Så er det afprøvet på en ældre Medion. Der stod ikke noget om EFI i bios og HDD er formateret med MBR.
Det gik fint, bortset fra at man ikke kunne bruge piletaster til at vælge tastatur. Men så trykkede jeg bare på enter, og så kørte det som det skulle. Og man kan senere rette tastaturet til dansk.
http://www.eksperten.dk/guide/1627
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2015 - 20:08 #8
Rettelse: EUFI skulle være UEFI.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. april 2015 - 08:24 #9
#7
Jeg har også lagt W10 ind på en gammel maskine, en 10 år gammel stationær, og denne "test" version kræver ikke ubetinget UEFI, men der har været forlydender om at den endelige version af W10 kun kan installeres på en "UEFI Maskine"

Og det passer fint med at W10 bliver installeret på nyere maskiner, og at man ikke bare samtidig kan have andre systemer på en W10 maskine.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2015 - 10:24 #10
Ja der kører rygter, som måske er sande, men som lyder underligt.
Windows brugere vil næppe i større omfang købe en ny PC eller bundkort, bare for at få Windows 10, og så får Microsoft et nyt Windows 7 problem.
Det hævdes også, at man ikke kan have Linux på samme maskine.
Jeg har en Lenovo med UEFI og GPT, men W10 kan ikke lægges ind på GPT. Det er da ikke holdbart når nyere maskiner med windows installeret netop kører UEFI og GPT.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. april 2015 - 15:53 #11
#10
"Det hævdes også, at man ikke kan have Linux på samme maskine."

Det er netop en af årsagerne til at MS måske laver det sådan, for det er netop muligt med UEFI.
Men det er ikke helt umuligt, det er MS der af sikkerhedsmæssige årsager stopper installationen af ikke sikkerhedsgodkendt software på en maskine der allerede er installeret Windows på.
(hvis altså de gør det)

Af erfaring fra MS og såmænd også mig selv, så er det ikke usædvanligt at nogle har problemer med Windows netop fordi de har Linux på samme maskine, og derfra ofte roder rundt i Windows systemfilerne.

Og det er nok en af årsagerne.
Windows får skyld for meget forårsaget af brugere der ikke ved hvad de har gang i.

Men det er ikke sådan at man ikke kan installerer andre systemer, det er noget med at man taler med MS om det.
For eksempel har jeg RollBack RX pro installeret, og det er først med Version 10.4 det var muligt.
Og det er fordi den rent faktisk starter op før Windows.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2015 - 17:14 #12
Ja MS hævder det handler om sikkerhed.
Men Linux  problemer gælder vel kun hvis man har windows og Linux på samme Partition. Jeg har aldrig prøvet andet end at have Linux på egen HDD. Jeg synes rigtig godt om Linux Mint, forlod den kun fordi der dengang var Java problemer.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. april 2015 - 18:17 #13
Desværre ikke helt, du kan godt fra en Linux opstart på en helt anden partition rode rundt i en Windows partition.

Og det er nok det MS ikke er så glade for, og med rette, da de pilfingre der ikke ved hvad de laver pr. automatik vil give MS skylden, det har vi jo set utallige gange, hvor nogle brugere kritiserer Windows for alt mellem himmel og jord, så det er forståeligt hvis de gør det, især med tanke på at stort set samtlige computere, multimedie enheder og snart også køl og frys er på nettet, det gider MS nok ikke gå gennem med de utallige fejl40 hændelser der helt sikkert vil opstå.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2015 - 18:27 #14
Nå Ok, jeg har jo ikke nogen erfaring, på det felt, så jeg må jo bare tage det til efterretning:-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. april 2015 - 18:53 #15
Vi kan kun vente og se, for mig ville det være en god ting hvis man kunne bruge den gamle, da min gamle PC ellers ikke kunne kører W10.
På de andre maskiner er UEFI helt OK.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. april 2015 - 18:58 #16
#1
Jeg glemte lige, udover at den nok kommer som Claes skrev, så bliver den en online opgradering til eksisterende Windows 7- 8- 8.1
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2015 - 08:21 #17
Man skulle måske her tilføje at entreprise versioner ikke i følge det jeg ved, kan opgraderes.

Nogle Windows 7  maskiner kan heller ikke opgraderes, da deres hardware sammensætning ikke tillader opgradering. Der er processorer og egenskaber på bundkortet der ikke tillader dette.

Og ja i den endelige version er almindelig bios sikkert no go, så derfor er det jo let at sige at alle kan opgradere :-(

Jeg var med på et smugkig i starten da Win 10 kom på banen, og har haft den installeret. Og som den gamle klassiske Windows bruger jeg er bliv jeg ikke imponeret. Der er godt nok kommet en startknap, men jeg føler den er en blanding af metro og gammel brugerflade. Jeg ville helt sikkert have skullet installeret Classic Shell for at ville køre med systemet.
En anden ting. Er de børnesygdomme med at Win 10 ikke kan køre med Kaspersky løst?
Og er Win 10 mere sikker for brugeren end Win 8,1?
Som jeg ser det, er man da i hvertfald nødt til at udskifte den software der skal beskytte computeren. For den der følger med er i følge uvildige tester meget ringe.
Avatar billede jensenjs Juniormester
01. maj 2015 - 09:32 #18
OK langt indlæg herfra :-)

Jeg er enig med dig med den nye startmenu, og vil også foretrække classic shell.
W10 er mere sikkert end W8.1 såfremt man ikke bevidst omgår de nye sikkerhedsfaktorer som mange er utilfredse med, men man kan ikke forvente sikkerhed uden visse begrænsninger.
Men det kører fortrinligt, selv om jeg nu bruger w8.1 igen, jeg venter nu på den endelige W10.

Jeg skal for eksempel have en ny sikkerhedsdør på grund af et indbrud, det er pi--e irriterende og dyrt men desværre nødvendigt for sikkerheden, men jeg kan så være mere tryg når jeg går ud.
(desværre er dette lille afsnit sandt)

Jeg er heller ikke helt klar over detaljerne i Interprise versionen.

Min sammenfatning af det er, at den kan godt opgraderes, men at det ikke er gratis som i den andre versioner.

Sådan opfatter jeg det ud fra MS egne udtalelser om at, W10 ikke bliver gratis for virksomheder.

Og som du skriver (som alle andre har jeg det meste som forlydender)
Der er hardware der gør at W10 sikkert ikke bare kan lægges på.
Og her er jeg igen af den overbevisning at det har noget at gøre med 3 ting.
Stabilitet
Sikkerhed
Ikke mere konstant at være bagud kompatibel tilbage til Vista tiden og 90erne.

Det er yderst forståeligt.
MS har været i skudlinien konstant, og vælger derfor at lukke/gøre det svære bare at lægge andre systemer ind på en Windows maskine, da man umiddelbart derfra kan kompromittere

Windows, det giver større sikkerhed og stabilitet.
Bagud kompatibilitet er også en unødvendig sikkerheds risiko, da en del ældre hardware allerede har kendte huller som dengang ikke betød noget men i dag er kendt for de der søger efter det.
Igen sikkerhed og for den sags skyld også stabilitet.

Og så er der al den gamle hardware der ikke bruges af ret mange mere, der er ingen grund til at bruge ressourcer på så få enheder, da det er fordyrende for hele projektet og igen den med sikkerhed.
Og den med sikkerhed er tæt forbundet med den berømte "sky" et skræk eksempel kunne være:

En IT wannabe der endnu ikke rigtigt ved hvad han har fat i, installerer sideløbende Linux på en Windows maskine.
Han roder rundt over alt, og resultatet er en ustabil Windows installation.
Eller han henter et program fra nettet, lægger den ind på Linux, aktiverer det, det ser ud til at virke mennnnn...

Det er også i stand til at bryde ind i Windows installationen, og der lægge skadelig kode ind.

Der er sket før og det kan ske igen, men det bliver svære når man ikke bare kan lave sideløbende installationer.

Forestil jer I har alt liggende i "skyen (hvor jeg dog hader det udtryk :-)" og jeres maskine bliver angrebet udfra nogle af disse punkter, så er der problemer.

Så derfor al denne sikkerhed.
Det er så min mening.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2015 - 17:20 #19
Tak for din kommentar jensenjs :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2015 - 18:42 #20
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2015 - 16:13 #21
Jeg har igen installeret W10. Denne gang ikke ren men som opgradering. Der var ingen problemer bortset fra at lyden forsvandt, det fik jeg dog fikset. Men farven på taskbar har besluttet at sort er det rigtige og det kan ikke forandres i kontrolpanelet. Jeg får mulighed for at trykke på farverne, men intet ændres. Classic shell er installeret fint nok.
Men til det væsentlige; hvilken fordele er der ved W10 frem for 8.1 ?. Jeg sidder her og arbejder med W10, men kan ikke se nogen fordel for mig. Er der nogen fordel for den almindelige bruger? Det er den sidste version jeg har installeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. maj 2015 - 07:28 #22
#21 Jeg er ikke overrasket at du ikke oplever den store forskel, og det var derfor også at jeg spurgte ind til det.
Det er i mine øjne mere nyhedens interesse de hænger deres optimisme på ;-)
Kører du på deres egen beskyttelse (antivirus) eller har du lagt et andet program ind?
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2015 - 10:37 #23
Ja der er jo en forventning til W10 som til en ny Smartphone. Og der er uden tvivl også nogle brugbare nyheder, spørgsmålet er bare, for hvem?
erhvervslivet? til mit eget brug fandt jeg intet. Og som du selv er inde på er startknappen en hybrid, som med fordel kan udskiftes med Classic shell. Virus programmet lod jeg bare være. Jeg opdagede først under install. at det var en Home udgave, men den findes vel også som pro.?
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. maj 2015 - 11:33 #24
Igen skriver jeg efter oplysninger der ikke alle er 100% verificeret, og nogle fra Windows insider program
"fordelene" er en større integration med den så hypede "sky"
Det er da også en fordel for mange almindelige brugere, men det kræver som jeg ser det en langt bedre og mere stabil internet forbindelse end den TDC byder mig, og det nytter ikke noget med en 20/2 forbindelse der i realiteten kun kan tale med andre med max halvdelen af ydelsen (der i bedste TDC stil er OP TIL)
Så hvis en helt almindelig bruger er belemret med en TDC forbindelse så er "skyen" ude af billedet til bare normalt hverdagsarbejde, en "on the spot" synkronisering af billeddata er fantasi.

Men altså Bedre integration mellem de flere og flere ting MS lægger op, og der er allerede mange og der kommer flere til, det er noget de alle gør.

Der er lavet mange forbedringer angående sikkerheden, som vi allerede har haft oppe at vende.

Der er bedre stabilitet på kompatible maskiner.

Og en del andre ting, jeg lige skal hente fra de "små grå bagerst i lageret"

MEN som hverdags oplevelse er der umiddelbart ikke den store forskel på W8.1 og W10 hvis man installerer Classic shell på begge.

W10 er for nyere maskiner, med bedre sikkerhed i både software og hardware.

Men i hastighed er forskellen ikke det store, på mine maskiner, bortset fra denne jeg skriver på lige nu, her er der en mærkbar forskel på W8.1 og W10 (Developers Preview edition) ikke meget men der er forskel i hastighed, mere målbart end oplevelsen.
Men det er måske fordi jeg brugte den gamle BIOS indstilling på W8.1 og UEFI på W10.???
Avatar billede 220661 Ekspert
03. maj 2015 - 17:53 #25
Som gamer ser det vel ikke umiddelbart ud til at der er nogen fordel med Windows 10?:
https://www.youtube.com/watch?v=yWx77esggyE
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. maj 2015 - 20:29 #26
Helt klart ikke, jeg taler heller ikke om at alle skal hoppe over til W10.

Jeg vil hellere sige det som jeg altid har sagt, helt tilbage til tiden med kassettebånd VS spolebånd, Puch standart VS Kreidler, Beta VS VHS osv. helt op til nutid med Windows VS Apple VS Linux.

Mine faste råd til folk der spørger mig til råds er:
Hvad har du nu
Virker det
Opfylder dine behov
Er du til freds med det

Er svarene positive, så er mit råd behold det du har.
Er der tvivl så kommer selvfølgelig råd og vejledning, men altid uden skelen til mit eget og hvad jeg nu synes.

De mange gange jeg har anbefalet folk at beholde deres eksisterende har stort set altid været positivt modtaget, og de råd jeg har giver til de der burde skifte til nyt eller helt andet har også været positivt modtaget.

OG ud fra din deltagelse her på Eksperten, så tror jeg du har det på samme måde, det med ikke at farve er råd ud fra egne "holdninger" til diverse.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. maj 2015 - 21:48 #27
#26 100% enig :-)
Avatar billede Jannickhess Professor
03. juni 2015 - 00:22 #28
Tak for jeres kommentarer

Lukker ?