Avatar billede hurra Novice
28. april 2015 - 19:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Extern dvd drev

Hej experter

Jeg troede ellers lige jeg havde fundet det perfekte media center, en intel nuc med openelec, og til de få gange jeg får brug for det, et extern dvd drev.

I går så vi så en film fra en dvd, og det virkede fint. Da vi så skulle se en igen i dag, blev dvden ikke genkendt.

Fra terminalen kan jeg se, at dmesg brokker sig over noget med "Buffer I/O error"

[85711.946280] sr 6:0:0:0: [sr0]
[85711.946289] Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_SENSE
[85711.946294] sr 6:0:0:0: [sr0]
[85711.946297] Sense Key : Illegal Request [current]
[85711.946304] sr 6:0:0:0: [sr0]
[85711.946310] Add. Sense: Read of scrambled sector without authentication
[85711.946315] sr 6:0:0:0: [sr0] CDB:
[85711.946317] Read(10): 28 00 00 00 04 00 00 00 02 00
[85711.946332] end_request: I/O error, dev sr0, sector 4096
[85711.946339] Buffer I/O error on device sr0, logical block 512

Jeg har prøvet en del forskellige ting, men alt giver lignende fejl:
* 3 forskellige drev på nuc'en
* samme film som vi så i går
* 3 forskellige computere med de 3 drev

Jeg har så prøvet at starte filmen på 2 forskellige computere med interne drev, de kan godt vise den.

Jeg har checket at alle dreve bliver genkendte når jeg sætter usb stikket i...

Nogle forslag?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
28. april 2015 - 20:28 #1
Jeg kan godt se du har prøvet lidt af hvert :)
De 3 eksterne usb drev, er det samme fabrikat?
Selvom det er 3 forskellige kan det godt være samme læsere der sidder og læser selve dvd'en.

Buffer I/O, plejer at tyde på defekt DVD/harddisk.

Der er forskel på læsere i dvd drevene. Så det kan være DVD'en, er ved at være lidt ridset, som gør at nogen ikke kan læse den og andre godt kan.

Hvad hvis du sætter den eksterne dvd, til en windows kasse, kan den så læse den der?
Avatar billede hurra Novice
28. april 2015 - 22:06 #2
Man bliver jo lidt desperat når der er hygge på sofaen sammen med kæresten (og gamle engelske krimier) :)

Det er tre forskellige fabrikater. Jeg har bare aldrig før haft problemer med nogle af dem, og det ene af dem, er det jeg har brugt til at rippe langt de fleste af mine dvder. Alle de andre dvder står nu på loftet, så jeg vil vente til i morgen med at prøve en af dem.

Men du har jo godt nok en god pointe i det med at det kunne tyde på et slidt drev. I går så jeg jo en film, og den samme dvd virkede ikke i dag. Det lyder bare som noget af et sammentræf, at jeg har kunne bruge alle drevene til andre skiver indtil for nyelig, og pludslig har de alle et hardware problem der giver samme fejl scenarier... Det ville helt sikkert være noget der havde fået Inspector Frosts næse til at klø ;)

Men jeg kunne da også lige prøve om en vatpind og noget sprit måske kunne hjælpe på laserene.

Tak for inputs, opdateringer følger i morgen.
Avatar billede hurra Novice
29. april 2015 - 18:00 #3
Ok, det er jo pinligt det her. Men jeg har lige renset laseren i de to af drevene, og nu kan de spille alle filmene.

Men det er da alligevel utroligt at de lige var støvet så meget til, på samme tid. Det er ikke en måned siden jeg blev færdig med at rippe alle mine dvder, og der blev de begge brugt.

Men tak fordi du kunne hjælpe mig på sporet, dalbjerg :)
Avatar billede hurra Novice
29. april 2015 - 19:43 #4
Ahhh, det her er ved at være for meget. Nu vil den igen ikke spille noget som helst. Nu ryger de drev ud.