Avatar billede JakobS Praktikant
28. april 2015 - 23:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mangler lyd på en ny computer

Hejsa

Jeg har for nyligt fået en ny Lenovo W540 laptop ind ad døren. Det første jeg gjorde var at opdatere alle drivere og windows til 8.1 osv og så opdagede jeg pludselig at jeg ikke havde noget lyd. Ved lydikonet nederst til højre står der "No audio output device is installed" og når jeg går ind i device manager er der slet ikke noget "sound" ikon som jeg kan checke driver osv til.

Jeg opdaterede herefter bios og fik til min store glæde lyd tilbage. Men glæden varede kort da computeren pludselig crashede med følgende blå skærm: "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" hvilket jeg kan læse mig frem til tyder på at bios opdateringen ikke var helt iorden. Senere udkom der så endnu en ny bios opdatering og den tilføjede jeg så også og nu virker computeren så fint men stadig uden lyd. Lenovo selv har sagt at jeg bør afinstallere alt software og starte fra bunden for at afklare om det er et software problem og jeg har da også læst at mange får det her problem i forbindelse med win8 eller win8.1 opgraderingen så måske det i virkeligheden er HER den er gal?

Under alle omstændigheder vil jeg lige høre om der er nogen herinde der har en god idé til hvad jeg bør gøre.

Mvh Jakob
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2015 - 23:49 #1
Prøv kontrolpanelet - Hardware og lyd - lyd. Her er der nogle muligheder.
Avatar billede JakobS Praktikant
29. april 2015 - 10:21 #2
Negativ. Der står blot "No audio devices are installed"
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2015 - 10:35 #3
Måske et driver problem? Prøv at gå ind i Enheds håndtering under Audio og opdater driverne.
Avatar billede JakobS Praktikant
29. april 2015 - 10:51 #4
Som sagt: Når jeg kigger under enhedshåndtering er der ikke nogen kategori der hedder "sound" :)
Avatar billede JakobS Praktikant
29. april 2015 - 10:51 #5
(som der jo burde være)
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2015 - 11:17 #6
Har du prøvet, for oven ved dit navn at højreklikke og vælge Scan for hardware changes for at finde dit lydkort?
Avatar billede JakobS Praktikant
29. april 2015 - 11:25 #7
Jep. Flere gange. Ingen ændringer.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2015 - 11:40 #8
Når programmer åbner på computeren, går det efter tur.
RQL_NOT_LESS_OR_EQUAL betyder, at 2 programmer prøver at opstarte samtidig og det går jo ikke. Så skal det ene program tildeles et andet opstartstal.
Men det ved jeg ikke lige hvordan man gør. Har prøvet det for mange år siden, men glemt alt om det.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2015 - 11:47 #9
Jeg tror du har ret i, at det er windows opgraderingen som har lavet koks.
Avatar billede JakobS Praktikant
29. april 2015 - 11:53 #10
Ok. Jeg tænker også at jeg bare formaterer og ser om det ikke hjælper.
Tak for hjælpen. Vil du have point?
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2015 - 12:14 #11
Det vil det muligvis, men ikke hvis du har fået en forkert bios version. Du kan jo prøve at tage det lille sølvfarvede batteri ud af bundkortet, samt batteriet og strøm fra stik, vente i nogle minutter før du sætter det i igen. Bios er noget farligt noget at rode med. Læren er, hvis computeren kører godt nok, så lad bios være.
Point, ellers tak jeg samler ikke:-)
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2015 - 13:01 #12
Ps. du bør under  alle omstændigheder lukke dine spørgsmål.
Hvis ingen vil have de tilbudte point, så lægger du bare selv et svar, som du efterfølgende accepterer.:-)
Avatar billede JakobS Praktikant
29. april 2015 - 13:16 #13
Ah ok. Har tit undret mig over hvordan man så lukker et spørgsmål. Tak for det heads up :)