Avatar billede usepc Praktikant
30. april 2015 - 08:12 Der er 3 kommentarer

VLC media player (kan ikke afspille videoer)?

Hej.

Fra http://www.videolan.org/vlc/ har jeg installeret VLC media player - klikkede på den orange knap i højre side, hvori der står "Download VLC  Version 2.2.1  Windows  22MB" (er faktisk i tvivl, om det overhovedet er fra denne adresse, jeg skal hente programmet til Windows 7 Home Premium, som jeg har på min computer? - men ved ikke hvor jeg ellers kan hente det?).

Jeg har angivet, at videofiler som standard skal åbnes med VLC media player.

Men jeg kan ikke se de videoer, jeg har, forstået på den måde, at når jeg prøver at afspille en video (som f.eks. er i avi-format eller mp4-format) så lægger videoen sig nederst på skærmen (altså sådan så VLC media player-ikonet kan ses på proceslinjen).

Når jeg så holder musen henover VLC media player-ikonet (altså VLC media player-ikonet på proceslinjen), kommer der en lille grå firkant (lige over proceslinjen), hvori der er et VLC media player-ikon - og ved siden af står navnet på videoen og der er en slags Play-knap og en form for fremspolings-knap og en form for tilbagespolingsknap. Kan selvfølgelig så godt være, at jeg på en eller anden måde kan få åbnet videoen og afspille den. Men det er for besværligt (synes jeg) det her med, at videoer (når jeg forsøger at afpille dem) først lægger sig på proceslinjen, hvorfra man så skal 'få fat på dem' (på en eller anden måde) for at afpille dem. Normalt plejer man jo bare (jeg har før haft VLC media player installeret uden problemer) med musen at klikke på en VLC media player-video og så åbner den automatisk og så man evt. lige, hvis man nu synes, at afspilningsvinduet er for stort/småt, tilrette afspilningsvinduet.

Det jeg ønsker hjælp til er, om den ovennævnte adresse overhovedet er den rigtige, hvorfra jeg skal hente VLC media player til Windows 7 Home Premium? Hvis ikke den er, hvilken adresse skal jeg så bruge? Desuden: Hvordan kan jeg gøre sådan, at mine VLC media player-videoer bare kommer helt automatisk frem af sig selv (uden at de lægger sig på procelinjen eller lægger/gemmer sig andre steder), når man med musen klikker på dem for at afpille dem?

Bedste hilsner.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. april 2015 - 09:12 #1
Download-adressen er korrekt nok.

Du kan (forhåbentlig) fjerne denne uønskede indstilling på disse 2 måder:
1) Åbn Windows Startmenuen fra skrivebordet og find indstillingen "VLC media player - reset preferences and cache files"
eller
2) Åbn VLC. Klik på Tools > Indstillinger. Under Generelle indstillinger findes en Reset-knap. Alternativt kan du også se, om der ved en fejl er aktiveret en minimerings-indstilling.
Avatar billede usepc Praktikant
28. juli 2015 - 15:41 #2
@eurositi: Beklager min sene tilbagemelding. Tak for for dine forslag. De hjalp. Du må gerne skrive et svar, så jeg kan tildele dig point.
Avatar billede bendt knudsen Praktikant
08. november 2019 - 14:29 #3
Jeg er windows 10 bruger jeg opgav vlc playeren da den pludselig ikke kunne afspille alle formater og der var ingen update der virkede.
Men fandt en ny som kunne den hedder 5 k player når du har downloadet den
så find en video og højreklik egenskaber tryk  skift  find 5 k player og tryk ok
god fornøjelse