Avatar billede visto Professor
30. april 2015 - 16:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Printe foto ud uden raster

Når jeg printer et givet foto ud i Paint Shop Pro 8, er det med raster. Jeg ønsker at udprinte uden raster, men kan ikke finde denne valgmulighed nogle steder.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede visto Professor
30. april 2015 - 17:56 #1
Printeren er en HP Laserjet 2600N. Jeg kan hverken finde indstillingsmuligheder for raster i Paint Shop Pro eller i printerindstillingerne.
Avatar billede milter Ekspert
30. april 2015 - 19:22 #2
Hvad mener du med "printe uden raster"? Mener du, billedet bliver pixeleret eller ...?

Et foto vil normalt altid være et rasterbillede.
Avatar billede visto Professor
30. april 2015 - 21:15 #3
Nej, ikke pixeleret. Raster er det du ser, hvis du tager en lup og kigger på et avisbillede. En sort-hvid billede vil bestå af en masse små hvide og sorte prikker (meget større end pixels), og det fandtes før der var noget der hed pixels og digitale billeder.

Jeg vil skyde på, at raster relaterer sig til billeder i avis eller til fotokopiering.

På det lille billede, jeg vil udprinte (til pasfoto) giver det et grynet og groft udtryk, som jeg ikke ønsker.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
30. april 2015 - 21:54 #4
Mener du printe med "usynligt" raster?

En laserprinter bruger sine dots til at tegne runde rasterpunkter - mange dots pr. rasterpunkt. Synligt punktraster.

En blækprinter spreder dots tilfældigt over det areal, rasterpunktet skal dække, rasteret bliver nærmest usynligt uden lup. Kaldes frekvensmoduleret raster eller stokastisk raster.

Eksemplet illustrerer et areal på 1/150 inch, som skal dækkes med 10% blå, 10% rød og 10% gul:
http://finnrasmus.dk/raster.pdf

Hvis du skal printe med "usynligt" raster på en laserprinter, skal du have en printerdriver, som understøtter stokastisk raster. Tvivlsomt om den findes. Udskriftmåden kaldes også Dither.
Avatar billede milter Ekspert
30. april 2015 - 22:23 #5
Så er jeg med, tror jeg. Jeg kender fænomenet som halftone eller CMYK.

Hvis det er et billede, du selv har taget, burde billedet ikke blive  rasteriseret. Hvis det er et skannet billede, kan det ske, men det uønskede resultat kan skyldes flere faktorer. Det skannede billede kan være rasteriseret og ved skanning med høj opløsning kan de "tomme" felter mellem prikkerne komme med. Jeg har lige kigget på mit eget pasbillede under lup, og her er rasteriseringen synlig. Billedet på mit pas er lavet ud fra et billede, jeg selv har taget og skåret til.

Du kan med lidt øvelse måske få et nogenlunde brugbart resultat ud af at skanne et rasteriseret billede, men der er ingen garanti. Jeg har selv med nogenlunde held skannet gamle (rateriserede) billeder fra ældre golfklubblade med brug af høje opløsninger i skanningen, blur-filter  og derefter unsharp mask. Altsammen forøvrigt i Paint Shop Pro 8 :-)

Men måske er dit problem et helt andet?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. maj 2015 - 09:43 #6
#5 milter
Hvis man scanner fra et billede, hvor der i forvejen er raster, og der tilføjes et nyt, vil de to rastre kollidere og danne et utilsigtet mønster, som kaldes moiré. Det undgås ved at vælge descreen funktionen, som stiller uskarpt på emnet, så punkterne flyder sammen til mellemtoner, men billedet bliver sløret.

visto
Dit problem er, at et pasbillede er så lille, at ansigtet skal dannes af forholdsvis få rasterpunkter. Et større billede vil man betragte fra en større afstand, så rasteret ikke ses.
En typisk laserprinter har en rasterfrekvens på 150 punkter pr. tomme, et avisbillede 100 og den professionelle fotografs fotoprinter 300 punkter pr. tomme.
Fotografer bruger ikke stokastisk raster, fordi billederne så virker en smule slørede.

Eksempel på moiré og rastertyper:
http://finnrasmus.dk/raster2.pdf
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. maj 2015 - 09:52 #7
Har du i dine printerindstillinger en funktion, der hedder Dither?
Avatar billede visto Professor
01. maj 2015 - 10:26 #8
# Ja, jeg mener at printe uden synlige raster. Paskontoret beder om et billede i høj opløsning og vil næppe acceptere den kvalitet jeg aktuelt kan præstere.

Jeg kan godt se - hvad jeg ikke har været opmærksom på før - at printeren printer med raster også ved større billeder, men her ses det "grynede" ikke uden lup.

Jeg har ikke Dither i mine printerindstillinger. Kan det hedde noget andet? Hvis ikke, er der så anden vej end at finde en der har en blækprinter?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. maj 2015 - 10:58 #9
På min sorte laserprinter HP LaserJet 2100M hedder funktionen "Høj Simuleringskvalitet".
Hvis den ikke findes, er mulighederne kun blækprint på fotopapir eller fotoforretning med højopløsnings laserprinter.
Avatar billede visto Professor
01. maj 2015 - 11:31 #10
Der er ingen "Høj simuleringsgrad" til min printer.

På en avanceret fotokopieringsmaskine, som jeg kan få adgang til, og som også fungerer som printer, er den eneste indstillingsmulighed, jeg kan forestille mig vil kunne hjælpe, en valgmulighed mellem vektor og raster under Avancerede udskrift indstillinger. Den kører med toner, som man skal påfylde, så jeg ved ikke hvilken type printer det er, blæk eller laser, mon ikke også laser.

Finn Rasmussen: Tak for gode svar og hjælp. Læg venligst point til svar.
Avatar billede visto Professor
01. maj 2015 - 16:43 #11
Jeg mener selvfølgelig: Læg svar til point :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. maj 2015 - 17:51 #12
Så håber jeg, at det vil lykkes.
Avatar billede milter Ekspert
06. maj 2015 - 23:11 #13
Hej Finn, #6.

Jeg har først nu fået opdatering på spørgsmålet her, derfor den sene respons.

Jeg er klar over, at jeg har misforstået vistos spørgsmål. Måske var det hans hentydning til PSP8, som ledte mig i den forkerte retning.

Men jeg er ikke helt enig med dig i dine kommentarer ang. skanninger af rasterbilleder og moire. Jeg har lavet rigtigt mange af den slags på min Canoscan 9950F gennem årene og har gennem utallige forsøg fundet ud af, at der findes flere metoder til at undgå moire. I dag laver jeg ikke så ofte den slags som tidligere, men jeg har lige testet med en del billeder fra både aviser og blade med højere opløsninger. Problemer med moire dukkede kun op i et ud af 15 skanninger med de metoder, mine tidligere erfaringer har lært mig. Descreen kan i nogle tilfælde hjælpe, hvis man ikke kender de andre metoder.

Jeg er fuldt ud klar over, at det her ikke har noget med vistos problemer at gøre, men jeg kunne trods det ikke dy mig for at kommentere dine ord i indlæg #6.

Jeg håber, du forstår det, og at visto undskylder mit sidespring :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. maj 2015 - 08:08 #14
Hej milter
På min husmandsscanner CanoScan4400F er der også sjældent problemer med moiré. Det er oftest et fint raster uden moiré, jeg gerne vil af med. Her bruger jeg næsten samme metode som din. Photoshop har en Reducer/Fjern Støj funktion, som giver lidt mindre sløring end et blur-filter, derefter sharpen-filter.
Jeg har arbejdet med en højkvalitet scanner i en grafisk virksomhed. Den superfine optik medførte, at der kom moiré i samtlige scanninger af rasterbilleder, men i dens descreen funktion kunne man indtaste rastertætheden i originalen, så den kun slørede netop det, der var nødvendigt.
Efter en senere driveropdatering blev den helt super. Den slørede ikke længere, men gjorde noget, jeg aldrig helt forstod: For hver et par centimeter slog den bak og scannede området en gang til. Til sidst sammenkopierede den resultaterne.
Jeg gætter på, at den lavede en eller anden form for forskydning, så hullerne mellem rasterpunkterne blev fyldt ud.
Avatar billede milter Ekspert
10. maj 2015 - 18:23 #15
Hej Finn.

Tak. Så ser vi ud til at være enige :-)

Du taler om en driveropdatering, som reducerede moireeffekten i den professionelle scanner. Du taler i den forbindelse om, at scanneren "bakkede" og derefter tilsyneladende foretog en ekstra scanning. Måske har det noget at gøre med noget, jeg lærte gennem alle mine forsøg.

En erfaring var, at ved scanning med mindre end 300 DPI, f.eks. 150 eller 200, forsvandt moireen næsten altid fuldstændigt. Den metode kunne jeg selvfølgelig kun bruge, hvis printkvalitet i samme størrelse som originalen ikke var nødvendig. En anden erfaring var, at en "drejning" af  billedet i scanneren på mellem ti og tyve grader ofte hjalp. Måske din driveropdatering anvendte en eller begge af de metoder ved den ekstra scanning og derefter flettede de to sammen?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. maj 2015 - 20:13 #16
Hej milter
Jeg havde ikke tænkt på, at scannerdriveren måske lavede forskydningen ved hjælp af drejning, men det lyder meget mere sandsynligt end vinkelret forskydning.
Netop fordi man ved trykning og laserprint har drejet rasteret 15 grader for hver farve for at undgå, at punkterne danner moiré.
Avatar billede milter Ekspert
10. maj 2015 - 20:59 #17
Hej Finn.

Tak, den der med, at man "ved trykning og laserprint har drejet rasteret 15 grader, kendte jeg ikke noget til.

Da jeg i sin tid fik brug for at lære lidt mere om scanning, faldt jeg over linket herunder, og mine egne erfaringer bygger på eksperimenter med anbefalingerne derfra. Websiden har en del år på bagen, men som med fotografering er der her nogle grundregler, som selv ikke den allernyeste teknologi åbenbart kan se bort fra :

http://www.scantips.com/basics06.html