Avatar billede CasperDybbro2 Nybegynder
04. maj 2015 - 13:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan løses følgende?

Hejsa allesammen

Jeg sidder og skal lave et projekt, hvor jeg har en sortimentliste fra forskellige butikker. Sortimentet er meget overordnet, så det kan hedde "oksekød", "fjerkræ" osv. osv. under hver butik

Dette er mine rådata. Det, som jeg ønsker, er at lave en tabel, hvor jeg eksempelvis får navnene på alle de butikker, som har "oksekød" osv. automatisk.

Er dette noget, som kan lade sig gøre, og hvordan bør det stilles op i excel, hvis det da er det korrekte program at benytte sig af i en sådan situation? :)
Avatar billede kim1a Ekspert
04. maj 2015 - 14:39 #1
Alt efter hvordan rådataen ser ud kan en pivot være den nemme løsning.

Hvis du har sådan her:
KolA-KolB-KolC
Butik-Oksekød-Noget andet/mere

Så kan en Pivot strukturere det til:
Butik A
Oksekød
Fjerkræ
Lam
Butik B
Oksekød
Butik C
Fjerkræ
Lam
Avatar billede CasperDybbro2 Nybegynder
04. maj 2015 - 14:44 #2
Altså det ser sådan ud, at jeg har eksempelvis lad os sige BUTIK A, som har A,B,C, D af varer.. BUTIK B har C,D,E,F og BUTIK C har kun vare A

Så skal jeg eksempelvis kunne få en tabel, som viser hvilke butikker, som har vare C, hvor BUTIK A og B vil optræde :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. maj 2015 - 17:58 #3
Avatar billede CasperDybbro2 Nybegynder
04. maj 2015 - 18:33 #4
Ser godt ud, men det vil være svært at vedligeholde, hvis den ene butik får et nyt sortiment eller der kommer en ny butik tænker jeg? :) Dog oplyste jeg jo ikke dette.. My bad
Avatar billede kim1a Ekspert
04. maj 2015 - 18:45 #5
Hvorfor dog så besværligt?

Se Sheet to i selvsamme...

http://gratisupload.dk/f/8rhaaetif0/
Avatar billede CasperDybbro2 Nybegynder
04. maj 2015 - 19:07 #6
Hold kæft det er simpelt.. Du har reddet mig!!!
Avatar billede CasperDybbro2 Nybegynder
04. maj 2015 - 19:08 #7
Er ny her på siden, hvordan tildeler jeg pointene?
Avatar billede kim1a Ekspert
04. maj 2015 - 19:41 #8
Du kan kun acceptere "svar" - så det kommer her :-)
Avatar billede CasperDybbro2 Nybegynder
05. maj 2015 - 10:37 #9
kim1a.. Jeg har lige endnu et spørgsmål... :)

Fordi jeg egentlig nogle hovedkategorier, som produkt A,B,C,D,E,F osv. hører ind under.
Lad os sige A,C,F hører under hovedkategori X og B,D,E hører under Y, så skal jeg få min pivottabel separeret sådan, så den deles op i hovedkategorier, og A,C,F kategoriseres/defineres under X. Således så man får det et bedre overblik.
Avatar billede CasperDybbro2 Nybegynder
05. maj 2015 - 14:27 #10
Glem det.. jeg har fået løst det :D