Avatar billede Acerlap Nybegynder
06. maj 2015 - 02:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fordelen ved stor internethastighed ?

Min internethastighed hos Stofa er 20/10 Mbit (målt 25/11)
Stofa kan også levere 300/40 Mbit

hvad er fordelen ved den betydelig større hastighed. ?
hvad kommer evt. til at køre hurtigere. ?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. maj 2015 - 06:21 #1
Du kan modtage større data mængder.. Der hvor det rigtigt rykker er når du går fra tlf/coax til fiber..

Men det handler jo os om hvad du bruger det til..
Avatar billede Acerlap Nybegynder
04. juni 2015 - 03:27 #2
Tak for svar,... har først fået besked om svar i dag. !

hvad mener du med -
"Der hvor det rigtigt rykker er når du går fra tlf/coax til fiber" ?

"Men det handler jo os om hvad du bruger det til"
for mit vedkommende, er det vildeste nok at se youtube video i HD kvalitet (1080P)

Jeg har googlet lidt rundt for at finde ud af,
hvornår, og til hvad, man bruger den højeste hastighed (300/40 Mbits)
som Stofa-net tilbyder,

iflg. Netflix. ser det ud til at 25 Mbits er nødvendig for at kunne se TV i Ultra HD-kvalitet,
altså ca. samme hastighed som min nuværende,

"internethastighed til afspilning af film og tv-serier via Netflix.

0,5 megabit pr. sekund - påkrævet hastighed for bredbåndsforbindelsen
1,5 megabit pr. sekund - anbefalet hastighed for bredbåndsforbindelsen
3,0 megabit pr. sekund - anbefalet til SD-kvalitet
5,0 megabit pr. sekund - anbefalet til HD-kvalitet
25 megabit pr. sekund - anbefalet til Ultra HD-kvalitet
"

https://help.netflix.com/da/node/306

men jeg er nysgerrig efter at vide til hvad, og hvornår den højeste hastighed er nødvendig,
eller hvor mange der - ubevidst - betaler for en hastighed de måske ikke har behov for.
-----------------------------------------------

en stor del af vinteren lever jeg i Asien, dvs. ufattelig lave hastigheder,
ofte angivet til 1 - 2 Mbits
en reel hastighedsmåling kommer dog sjældent over 0.25 - 0.50 Mbit, !!
ikke desto mindre, fungerer det langt bedre end forventet, ved alm. surf på nettet,
problemerne opstår først ved afspilning af film og video i høj opløsning (HD)
Avatar billede Acerlap Nybegynder
14. juni 2015 - 19:14 #3
@Blueeyez
Tak for svar,.. kan du ikke smide et svar til point, ?

det ser ikke ud til, der er ret mange der ved hvad de smider penge ud til,
desværre kunne man sige.
eller også har de bare penge nok. :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2015 - 04:34 #4
Med en 300 mbits forbindelse vil flere brugere paa dit netvaerk kunne streame etc. samtidigt.

Hvis du er eneste bruger, saa er de 300 nok overkill.

Hvis skiftet til de 300 samtidigt betyder, at du kommer til at koere paa en fiber, saa vil du sandsynligvis opleve lavere latency, hvilket de fleste online gamere ser som en fordel.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
07. juli 2015 - 00:35 #5
@palau

Jeg takker for svar,
kan du ikke smide et svar, så jeg kan få lukket tråden. :-)
Avatar billede Acerlap Nybegynder
17. august 2015 - 00:56 #6
Det ser desværre ud til jeg selv bliver nødt til at lukke tråden, :-(
'Ekspert boss' sender rykker-mail.