Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
06. maj 2015 - 11:07 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Brevfletning med flere poster til samme modtager

Hej
Jeg har lavet et udregningsark, hvor jeg godt vil sende resultatet ud.

Udregningsarket ser cirka sådan ud (simplificeret):

Modtager Kategori Værdier
a        R        12
a        F        15
a        E        62
b        V        16
b        N        26

Hvordan brevfletter jeg et brev til hver modtager med deres relevante oplysninger? Jeg vil godt have resultatet vist i en tabel i brevet.

Ønsket resultat:

Et brev til modtager a med en tabel som indeholder:
Kategori Værdier
R        12
F        15
E        62

Og til modtager b:
Kategori Værdier
V        16
N        26

Hvordan laver jeg ovenstående? Skal der noget VBA-kode til?
06. maj 2015 - 11:54 #1
Er det de eneste oplysninger, der skal flettes? Ellers lad os få en komplet oversigt, så vi ikke kreerer en løsning, der ikke virker, fordi det er alle oplysninger vi har fået.

Skal der ikke navn og adresse på brevene f.eks.?

Allerbedst vil det være at uploade dokumenterne på f.eks. gupl.dk
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
06. maj 2015 - 12:45 #2
De felter som skal brevflettes er:

Felter om modtageren (disse felter står flere gange i mit udregningsark, hvis modtageren har flere kategorier):
-Virksomhedsnavn
-Adresse
-By
-Postnr

Oplysninger som skal flettes ind i brevet til modtageren (flere linjer i mit udregningsark, hvis modtageren har flere kategorier):
-Kategori
-Mængde
-Sats
-Beløb
06. maj 2015 - 12:59 #3
Gentager:
Allerbedst vil det være at uploade dokumenterne på f.eks. gupl.dk
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
06. maj 2015 - 15:46 #4
Mit ark ser sådan ud:

http://gratisupload.dk/f/8rio2b2y90/

(Indholdet er fiktiv, da de rigtige data er arbejdsrelateret og må ikke offentliggøres)
06. maj 2015 - 18:47 #5
Et eksempel er uploadet her:
http://gupl.dk/f/8rit5kin6r

Bemærk at brevfletning skal startes som:
Start brevfletning - > Mappe

I dette dokument kan du se de indsatte koder:
http://gupl.dk/f/8ritpxkdyi
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
07. maj 2015 - 09:36 #6
Mange tak for det sendte. Jeg kan ikke få det til at virke. Kan du lave et eksempel som brevfletter op imod dette ark: http://gratisupload.dk/f/8rio2b2y90/

Jeg er heller ikke helt med på de koder som står i dokumentet "BrevfletListeKoder". Hvad gør MERGESEQ og hvorfor skal det sætte til 1? Hvad er glfirma?
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
07. maj 2015 - 09:38 #7
Ovenstående er selvfølgelig en kommentar
07. maj 2015 - 09:49 #8
Det er det dokument, der er flettet med. Når du downloader eksemplet skal datakilden tilknyttes på ny.

MERGESEQ er flettekoden, der fortæller hvilken sektion, der arbejdes med. Er MERGESEQ = 1 betyder det at det er første post. Anvendes her til at indsætte adresseringen på første brev.

glfirma er en variabel, der her anvendes til at gemme kundenavn efter et gennemløb. Er kundenavnet på næste post identisk med glfirma, fortsættes på samme brev. Er det forskelligt skiftes til en ny side, og der startes med adresseringen af næste brev.
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
07. maj 2015 - 10:44 #9
I det downloadet dokument "BrevfletListe.docx" er der kun flettefelterne kategori, mængde, sats og beløb og ikke alle de flettekoder som er beskrevet i "BrevfletListeKoder.docx".

De viste flettekoder er gemt som billede, og jeg kan ikke selv finde ud af skrive flettekoderne så de virker.
07. maj 2015 - 11:09 #10
Forstår ikke hvad du mener!!!

BrevfletListeKoder.docx er en visning af koderne i BrevfletListe.docx
07. maj 2015 - 11:12 #11
Har du overhovedet prøvet at tilknytte datakilden igen - og flette?
07. maj 2015 - 11:16 #12
At de viste flettekoder er vist som billede, skyldes at det er den eneste måde at vise dem på. De kan ikke udskrives (eller kopieres som tekst).

Flettekoder indsættes fra båndet forsendelse, eller indsættes med F9-tasten hvorefter indholdet indtastes. Man kan ikke indtaste hele koden - Tuborg-parenteserne SKAL indsættes med F9.
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
07. maj 2015 - 12:56 #13
Jeg åbner BrevfletListe.docx og tilknytter min datakilde. Jeg kan se posterne i min datakilde under "Rediger modtagerliste".

Brevfletningen ser meget mærkelig ud. Oplysninger om virksomheden bliver ikke vist og der bliver kun vist en linje med de øvrige oplysninger.
07. maj 2015 - 13:14 #14
Prøv at uploade resultatet af din brevfletning.
08. maj 2015 - 09:21 #15
Her kan du se resultatet, når jeg fletter dokumentet - http://gupl.dk/f/8rit5kin6r - med datakilden:
http://gratisupload.dk/f/8rjm01zki0/

Er du sikker på at du har startet brevfletningen på den beskrevne måde?

Bemærk at brevfletning skal startes som:
Start brevfletning - > Mappe
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
08. maj 2015 - 11:33 #16
Det som forvirrer mig er, at man ikke kan se resultat er det brevflettet inden man udskriver. Jeg kan bare se syv sider uden adresse og kun en linje med oplysninger (Kategori mv.).

Når jeg vælger "Afslut og flet" - "Rediger enkelte dokumenter" - "Alle", så bliver brevene lige så fint vist som det ønskede resultat. Dog bliver "Virk A A/S" vist med to sider. Den første vises med adresse, men er tom på kategorier, hvor den anden vises som den skal.
08. maj 2015 - 11:57 #17
Brevene bliver jo først dannet, når du udfører brevfletningen. Så det er helt naturligt, at du ikke kan se resultatet før fletningen udføres.
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
08. maj 2015 - 15:55 #18
Mange tak for løsningen.