Avatar billede folj Forsker
06. maj 2015 - 11:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad er din mest nyttige Excel-VBA-automatisering?

Jeg mangler lidt inspiration til hvad jeg skal kaste mig ud i af fremtidige automatiseringer.
Hvad har været mest nyttigt for dig at få automatiseret?

Jeg arbejder i en stor produktionsvirksomhed, og de regneark (projektmapper) som jeg bestyrer handler mest om vagtplaner, produktions-planlægning og råvarestyring.

Jeg har selv automatiseret en masse rutineopgaver, og det er jo dejligt, når nogle projektmapper blot står og vedligeholder sig selv, mens de dagligt får tilført data fra brugerne.
Jeg mangler dine erfaringer om hvad der også kan automatiseres og evt hvordan opgaven er grebet an.

Lad os endelig høre nogle gode forslag, og andres gode erfaringer, plejer jo at være rigtig brugbare.
Jeg har sat 60 points af, og fordeler til de mest brugbare forslag.
Hvad har givet mest værdi hos dig?
Avatar billede folj Forsker
06. maj 2015 - 11:50 #1
Blot for at give et eksempel på hvor jeg er i øjeblikket, så kan jeg give et eksempel på noget der kan få min projektmappe til at vedligeholde sig selv, og være klar til at modtage daglige data-input fra brugerne.
Det skal siges at de fleste filer ligger på et fællesdrev, hvorfra mine kollegaer har adgang til filerne.

Jeg har til de meget brugte filer nogle filnavne der er uafhængige af årstal. Eksempelvis "Produktionsplan" og ikke "Produktionsplan 2015". Når filen åbner afvikles der automatisk årsskifte (proceduren NextYear) i projektmappen, hvis nogle betingelser er opfyldt (eksempelvis: er vi tæt på årsskifte, og årsskifte endnu ikke afviklet).
Proceduren NextYear laver en SaveCopyAs til en arkivmappe hvor der lægges at kopi der kommer til at hedde "Produktionsplan 2015".
I projektmappen "Produktionsplan" der kører videre uden årstal indsætter jeg løbende nye rækker, så planen altid rækker 365 dage frem. Tilsvarende skjuler (ikke sletter) jeg gamle rækker som ikke længere er relevante.
Først når proceduren NextYear er afviklet (og der er kørt en SaveCopyAs) så kører jeg en procedure der sletter gamle rækker fra sidste år, og her mener jeg sletter helt.

På den måde sikrer jeg at gamle data altid kan genfindes flere år tilbage, samtidig med at den kørende fil kører i al evighed uden navneændring (uden årstal i navn).
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. maj 2015 - 13:59 #2
Mine mest nyttige automatisering har været udtræk fra ERP-systemets SQL-database.

Når man skal lave periode regnskab, så kan det være temmeligt tidskrævende, at sidde og indtaste alle finanskonti manuelt ind i Excel - for ikke, at snakke om den mennskelige faktor for fejlindtastninger.

Eller lager afstemning, hvor man afstemmer lagerkonti til finanskonti.
Og, det samme med debitor-, kreditor-, projekt- eller andre ERP-konti.

En hel dags arbejds kan neddrosles til ca. 3 sekunder blot ved at trykke på en knap i Excel...
...hvilket især er en fordel, når chefen kommer farende og spørger om en salgsstatistik for de sidste 3 måneder, fordelt på områder og sælgere, til et møde kan skal holde om to timer...
..."jo, jo, så må jeg jo smide alt, hvad jeg ellers har af opgaver for at nå det" :-)

Jeg har i mange år haft et lille bibliotek af 'Generic' SQL-makroer liggende, som jeg efterhånden lavede for 10-12 år siden, der blot lige skal have adgangsoplysningerne til SQL-serveren (IP-adresse, ODBC, Brugernavn og adgangskode), samt navnene på de enkelte tabeller i databasen (finanskonti, lagerkonti, o.s.v.).
Derefter kan det benyttes i næsten, hvilken som helst firma, som jeg måtte blive ansat i :-)
Avatar billede folj Forsker
21. maj 2015 - 08:59 #3
Jeg havde jo håbet på at der kom op til flere brugbare input fra brugerne.

@pistolprinsen
Tak for dit input. Det er også godt og brugbart - jeg tager det til mig som at SQL-udtræk fra vores kørende databaser kan være rigtig værdifulde og flytte en masse.

Her i vore lille fabrik (Novo Nordisk), er der dog vandtætte skodder mellem administrativt net, og produktionsnet.

Mine planlægningsfiler (produktionsplaner, budgetering råvarestyring m.m.) ligger på administrativt net, og derfor vil jeg ikke kunne lave SQL-udtræk, baseret på produktionsdata herfra.

Jeg kan dog godt tilgå nogle data via en Citrix-server, hvorpå der også er en exceladgang, men som sagt der er vandtætte skodder...

Hvis du har andre inputs så kom endelig med det.
Jeg overvejer selv om jeg skal komme med et mere, om noget andet der har flyttet rigtig meget her hos mig, og som andre her i dette forum måske kunne blive inspireret af.
Avatar billede folj Forsker
21. maj 2015 - 09:06 #4
Det er også ved at være lukketid, så smid lige et svar...
Avatar billede folj Forsker
22. juni 2015 - 08:45 #5
@pistolprinsen
Det var dig jeg gerne ville have til at smide et svar - så lukker jeg spørgsmålet.
Avatar billede folj Forsker
06. juli 2015 - 09:54 #6
Lukketid
Avatar billede folj Forsker
06. juli 2015 - 09:54 #7
og tak for jeres bidrag