Avatar billede Lishin Nybegynder
07. maj 2015 - 14:37 Der er 6 kommentarer

Struensees henrettelse

Er der nogen som vil være sød og hjælpe mig, til at svar? Hvorfor bliver Struensee henrettet ?
Avatar billede Lishin Nybegynder
07. maj 2015 - 14:41 #1
Hvordan ens af hans lov ramte ham selv? Jeg ved at han fjerne censur --> ytringsfrihed ---> det er ytringsfrihed der gjorde at at blev henrettet ... Men, hvordan ?? Er der nogen som kan hjælpe ...
Avatar billede madklub Guru
07. maj 2015 - 15:51 #2
Avatar billede claes57 Ekspert
07. maj 2015 - 15:54 #3
Dronningen havde tidligere fået en søn med Christian 7., men lagde ikke skjul på, at Struensee var far til hendes næste barn. Dette usømmelige forhold blev udnyttet af oppositionen, der ikke havde vanskeligheder med at få enkedronning Juliane Marie og hendes søn, arveprins Frederik, til at stå i spidsen for et oprør. Under et karneval den 16. januar 1772 lykkedes det de sammensvorne under to officerers ledelse at få kongens underskrift på en arrestordre til J.F. Struensee. Sagen blev behandlet af en særlig kommissionsdomstol og endte med, at Struensee blev dømt til døden ved halshugning.
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/myte-blev-struensee-henrettet-pga-sin-affaere-med-dronningen/
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. maj 2015 - 21:10 #4
Og ASP kategorien var der Struenses henrettelse passede bedst?
Jeg synes det virker upassende. :o)
Avatar billede eurositi Ekspert
07. maj 2015 - 22:58 #5
Det var den konservative teolog, "professor i veltalenhed" og "statsmand" Ove Høegh-Guldberg (1731-1808), som førte an i den målrettede politiske indsats for at få elimineret Struensee. Han betragtede sig selv som dansksindet samt en varm tilhænger af enevælden.

http://www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_1536-1849/Ove_H%C3%B8egh-Guldberg
Avatar billede Lishin Nybegynder
08. maj 2015 - 07:46 #6
Tusinde tak alle sammen. :D
Ej Jeg ved ikke Jacopdo... hihi, fordi jeg ved ikke engang hvad det betyder, måske næste gang vil jeg vælge en anden i sted for ASP :o)