Avatar billede cali1 Mester
11. maj 2015 - 16:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af win 8 installations dvd'er til usb drev.

Mit Lenovo installations-setup består af 3 installations-dvd'er og 1 recovery dvd - alle skal benyttes flere gange ved installation af win 8.

Mit spm. er så om jeg kunne lægge disse 4 dvd'er ind på usb drive og så boote på det hvis jeg skulle reparere eller geninstallere styresystemet.

Hvordan gør jeg i bekræftende fald det?

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2015 - 17:39 #1
Windows 8 USB Installer Maker  men eller skal du kopier alle dvd filer i en mappe og lave en ISO

men på dine dvd er der en boot fil det vil sige dvd 1 boot WIM
dvd 2 backup p2v dvd 3 p2v dvd 4 p2v eller skal du køre dem over via USB og lave en stor fil backup til en usb disk eller server \\server\backup\backup.p2v (eller hvad den nu hedder
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2015 - 22:08 #2
Med Rufus som jeg har brugt til at klargøre usb pinde med til installation, der formateres usb drevet inden fil oprettes på usb pinden, og jeg tvivler på man kan oprette en med flere dvd skiver på samt en recovery cd, hvor man skal kunne boote på flere forskellige dvd'er på en gang.

En langt nemmere løsning er at bruge Image i stedet. Det gøres ved at man tager en backup af styresystemet når man er færdig med at installere. Efterfølgende opretter man 2 mere efter et stykke tid, så man har et helt nyt image, et der er lidt ældre, og et der er et rå image, kun med installation. Så har man nogle gode holdepunkter at gå tilbage på.
Avatar billede cali1 Mester
11. maj 2015 - 22:25 #3
@220661

Hvad vil du anbefale at bruge som image sw?

Har licens til true image 2013, men er ikke så begejstret for den, havde problemer med recover af filer, der lagde den bare oven i andre filer og min SSD havde kun få pct. tilbage, så jeg måtte geninstallere win 8. Tillige sætter true image windows systemgendannelse ud af kraft, når man har installeret sw'en.

På forhånd tak
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2015 - 22:37 #4
Ville da anse true image 2013 for at være et godt program??
Bruger man Image bør/skal dette image ikke ligge på samme disk som vil gendanne. Det skal lægge på eksternt medie.

Brugte selv 2011 versionen på min tidligere XP installation som jeg var tilfreds med. Men det er muligt at der i de nyere versioner er sket ændringer, så det er blevet et ringere program. Det skal jeg ikke kunne sige.
På min Nye Win 8 installation kunne jeg ikke bruge programmet.

Jeg har ikke i skrivende stund ikke været nødt til at tilbage rulle et image, men som image program lige nu bruger jeg et freeware program der hedder AOMEI Backupper og Paragon Harddisk manager 14 Suite (Købeprogram).
Men jeg har også hørt flere anmeldelser herinde på Macrium Reflect, som jeg dog ikke har afprøvet.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2015 - 17:51 #5
win 8. Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Filhistorik

der kan du lave en backup til usb cd/dvd eller server med \\pcnavn\mappe.backup den kan også køres på alle pcer

RecImg Manager  så skal den så køres ud med MDT eller PXE  og den dur til alle pcer
Avatar billede cali1 Mester
15. maj 2015 - 21:08 #6
Det kunne godt nok ikke lade sig gøre med at overføre dvderne til usb,men læg svar Rasmus64745, har prøvet RecImg manager og den kører ok, kan bare ikke forstå jeg ikke selv kan vælge hvor jeg vil have snapshots lagret...

Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2015 - 23:14 #7
du skal bare skriv sti til hvor backup fil skal gemmes \\backup\backup\detloy

når du laver backup filen er det en wim fil (Windows Imaging File)

når du skal køre imges ind igen skal det køres ud over MDT

Microsoft Deployment Toolkit (MDT) 2013
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=40796
Hvis du vil starte overførslen, skal du vælge en fil fra listen over filer i denne Download og klik derefter på Hent.
Hvis du vil køre .msi-filen fra dens nuværende placering, skal du klikke på Kør.
Accepter Microsoft-softwaren licensvilkårene.
Følg trinene i installationsprocessen for at fuldføre installationen.
For at starte Deployment Workbench, kigge i Alle programmer i menuen Start til Microsoft Deployment Toolkit.
Eller, for at redde .msi-filen til din computer til senere installation, skal du klikke på Gem.
Gemme indholdet af .zip-filen til din computer ved at klikke på Åbn og derefter udtrække vejledning til placeringen af dit valg.

Download Windows Assessment and Deployment Kit
https://www.microsoft.com/en-us/download/deta

For fuldstændige installationsmuligheder, se http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=234980.
Sådan installeres Windows ADK:
1. Kør ADKSetup.exe.
2. Klik på Installer, angive den placering, hvor du vil installere Windows ADK funktioner, og klik derefter på Næste.
3. Vælg de Windows ADK funktioner, du vil installere, og klik derefter på Installer.
Avatar billede cali1 Mester
20. maj 2015 - 20:02 #8
@rasmus64745 Tak for udførlig forklaring, jeg er ikke nået så langt med det deployment kit, tror det er en anelse for avanceret til mig. Kørte en BU med RecImg så lagde den BU på c-drevet hvor der var plads, det fjernede jeg så til mit D-drev. Sidenhen kørte jeg scheduled BU, der lagde den filen på mit D-drev, så det var godt nok...
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2015 - 02:04 #9
du skal boote fra din wim fil
Avatar billede cali1 Mester
24. maj 2015 - 10:17 #10
@rasmus6745 - jeg kan ikke dl MDT 2013 - men et andet spm. er om jeg har de tekniske kompetencer til at få glæde af denne sw - men tak for din hjælp :-)