Avatar billede Beckholm Nybegynder
13. maj 2015 - 12:50 Der er 9 kommentarer

Harddiskoptager kan ikke optage fra kodede kanaler

Jeg har for nylig købt en Samsung BD-H8900 harddiskoptager. Jeg har Yousee tilvalg til fjernsynet.

Problemet er, at optageren godt kan finde og vise tilvalgskanalerne, men ikke optage fra dem. Sætter man timeren til at optage fra kanalerne, lader den ganske enkelt være; prøver man at optage direkte, melder den "kan ikke optage" - en besked, man kun kan klikke OK til. Den kan godt optage fra basiskanalerne.

CA-modul og kort er naturligvis sat i optageren, ellers ville den heller ikke kunne vise tilvalgskanalerne.

På forhånd tak for svaret!
Avatar billede claes57 Ekspert
13. maj 2015 - 13:05 #1
der ligger noget firmware fra marts i år.
http://www.samsung.com/uk/support/model/BD-H8900/EN
-
ellers er det mystisk - mit philips tv kan godt optage frit-valgs-kanaler, så det er ikke yousee, der har fejl.
Avatar billede Beckholm Nybegynder
13. maj 2015 - 13:09 #2
Tak for svaret. Når jeg søger på opdateringer af softwaren, får jeg at vide, at der ikke er nogen...
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2015 - 16:38 #3
Hej og velkommen til.

Hvis det er tv2 og lignende kanaler du taler om, så har jeg samme problem på Boxer som jeg har som udbyder.

Problemet er at adgang til filen bliver slettet efter meget kort tid.
Jeg har dog løst det, ved at bruge tuner i tv som der har timer funktion, og optage med harddisk optageren over et scart stik fra tv, der gør at signalet bliver analogt. Det er den eneste måde jeg kan optage fra kodede kanaler, uden de forsvinder igen.

Optagelsen er ikke så skarp som den digitale, men den er absolut brugbar.
Ved ikke om du lige har den mulighed dog?
Avatar billede eurositi Ekspert
14. maj 2015 - 00:30 #4
@ 220661
Ville det ikke give et langt bedre signal, hvis du benyttede Component video udgangen i stedet for Scart udgangen? Component er mig bekendt et langt bedre analogt videosignal, som understøtter helt op til 1080p.
Hvis der kun findes en Scart udgang, kan man benytte et Component > Scart RGB kabel vistnok med samme resultat.

https://www.av-cables.dk/scart-til-component/

... Men jeg ved ret beset ikke, om et TV's scart udgang overhovedet udsender et signal som er bedre end standard scart.

TV-udbyderne og rettighedshaverne har i sandhed gjort det svært for folk at optage video som i de gode gamle dage. Jeg gætter på, at begrænsningen er lavet helt bevidst efter krav fra leverandørerne - eller ud fra et ønske om at øge efterspørgslen på f.eks. TV2 Play, ViaPlay og hvad deres egne netTV abonnement-tjenester ellers hedder.

Men det vil YouSee/Boxer næppe indrømme, for det betyder jo, at de er begyndt at sælge et forringet produkt til den samme pris. Det er derfor, at i stedet vil henvise dig til Samsung (og Samsung vil vise dig tilbage til YouSee/Boxer).
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2015 - 07:00 #5
@eurositi
Det er muligt at det ville give et bedre resultat.
Jeg har ikke testet om det vil virke dog, og vil heller ikke gøre det selv.
Jeg har ingen intentioner om at gemme det jeg optager på harddisken, så den lille forbedring det måske vil give, vil jeg ikke ofre yderligere på.
Det er måske kun max 5 gange om året at jeg skal optage fra de kanaler, så for mig er det ikke umagen værd.

Men for en der måske har en natarbejde og dagligt går glip af programmer man ville se, ja der er det en anden sag. Så skulle tippet da klart afprøves.

Tak for dit indlæg :-)
Avatar billede Beckholm Nybegynder
14. maj 2015 - 21:55 #6
Tak for svarene. Der er desværre ikke scartstik på optageren, så jeg kan ikke prøve, om det trick ville virke.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2015 - 18:22 #7
Er der så component indgang i stedet der passer med disse stik?
http://www.saintwobil.com/thumb/280x220/b/72/b727dba7396bc838.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2015 - 23:10 #8
Er du kommet videre??
Avatar billede Beckholm Nybegynder
12. juni 2015 - 08:21 #9
Tak for de mange gode indlæg.

Og nej, der er ikke en komponent-indgang, der passer til de angivne stik.

Men vi har kapituleret over for Yousee og er gået over til en fuld TV-pakke i stedet for en pakke med tilvalgskanaler. Så nu kan vi omsider optage.

At man så kan hævde, at Yousee benytter sig af falsk markedsføring, når de sælger deres tilvalgspakker, er en anden sag...