Avatar billede majbritkristiansen Nybegynder
14. maj 2015 - 13:03 Der er 2 kommentarer

Windows 8.1 og video Maker

Har konstateret at jeg ikke kan lave MPEG filer i Movie Maker, når jeg har Windows 8.
Har så prøver at om konvertere filerne til avi og wmv, men så kommer der ingen lyd. Kan jeg løse det problem?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. maj 2015 - 13:06 #1
codec? http://www.free-codecs.com/k_lite_codec_pack_download.htm
Det skulle være nok til MovieMaker.
Avatar billede eurositi Ekspert
14. maj 2015 - 15:39 #2
MPEG2 er omfattet af et ældgammelt softwarepatent (dén slags som et flertal af danskerne stemte ja tak til sidste år :O). MPEG2 codec'et var understøttet i Windows 7, men Microsoft droppede det i Windows 8.

Se her:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-live/movie-maker-file-types-faq

Så hvis ikke tricket med at installere en codec-pakke virker som foreslået af Claes57, findes der andre gratis programmer, som giver dig mulighed for at redigere din video. Hvis du ikke engang skal redigere men bare konvertere, findes der endnu flere.

Freemake Video Converter er meget brugervenligt og kan fint bruges til videoredigering (medmindre at du vil lave effekter og smarte overgange).
Du skal bare være MEGET omhyggelig med at vælge "Custom installation" og fjerne alle flueben, når du installerer programmet. Hvis du glemmer det, får du noget irriterende adware på din computer.

Et meget mere sikkert gratis alternativ er XMedia Recode, som har en meget simpel grafisk videoredigeringsfunktion. Til gengæld understøtter det nærmest alle formater. Du har tilmed mulighed for at lægge kapitler og undertekster eller flere valgbare lydspor ind i din video. Du kan også bruge det, hvis du f.eks. bare vil skifte filformat UDEN at konvertere selve videoen. Det går lynhurtigt.