Avatar billede snelle Nybegynder
15. maj 2015 - 11:17 Der er 1 kommentar

SSH som root på virtuel server

Ok..- titlen er måske kringlet, men jeg vidste ikke helt hvordan jeg skulle formulere mig.

Jeg er så heldig, at jeg har fundet en læreplads som IT-Supporter. Jeg er i "virksomhedspraktik" hos min kommende arbejdsplads nu, frem til skolestart i august.

Jeg leger nu lidt med servere, for at være forberedt inden grundforløbet (jeg er ok med hvad angår programmering, men ikke servere).

Vi har centOS 6.6 installeret, og har en masse virtuelle servere. Jeg vil gerne lege lidt med at opdatere PHP via SSH. Jeg har fundet frem til hvordan, men jeg vil gerne være sikker på, at jeg ikke laver en fejl så det går ud over alle de kunder vi hoster.

Alle sider er hostet af FIRMANAVN, der er root. Vi har en kunde, lad os kalde ham KUNDE1.

Hvis nu jeg logger ind på kunde1.dk via PuTTY med kundenavn og hans kode, så kan jeg ikke installere ting. Hvis jeg logger ind med root og "vores" kode, så kan jeg godt.

Hvis jeg logger ind som root, på kunde1.dk via PuTTY, så er det kun DEN virtuelle server (altså kunde1 og ikke "hoved"serveren), jeg kan lave rod på, selvom jeg er logget ind som root, ikke?

Håber det var til at forstå. Det er liiidt svært at forklare - og finde ud af - når man aldrig har leget med det før.
Avatar billede moddi100 Seniormester
16. maj 2015 - 01:21 #1
Det kan afhænge af jeres opsætning - umiddelbart vil jeg mene at det lyder som om, du har mere adgang end hvad godt er. Men prøv da at høre firmaet om det, hvis du laver fejl, kan det tilsyneladende komme til at påvirke rigtig mange!