16. maj 2015 - 21:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dimensionering af solcelle anlæg

Jeg prøver at få hoved og hale på det med solceller.  Sagen er, at jeg, som et privat initiativ, er igang med udviklingsprojekter i Gambia, Vest Afrika, og der skal nu skaffes strøm til noget maskiner.  Jeg har et forslag fra en lokal solenergi montør, men prisen er så høj, at det vil vælte projektet økonomisk.  Nu prøver jeg at forholde mig til det.  Jeg vil være taknemmelig hvis nogen vil følge min tankegang, som velsagtens er meget naiv, og kommentere hvor nødvendigt.

Først læser jeg på nettet, at en gennemsnitsfamilie bruger 5000 kilowatt timer årligt.  Det er 13.7 kWh dagligt.  Det kan jeg godt forholde mig til; hvis køleskab og fryser bruger 3 kWh i døgnet og vaskemaskine og opvaskemaskine kører en time hver til 2 gange 1.5 kWh og man har gasovn, så er der godt 7 kWh til lys, fjernsyn, computer, og mindre apparater.  For at skaffe de 5000 kWh anbefales et 6 kilowatt-peak anlæg, det vil sige et anlæg der under ideale betingelser leverer 6 kwh i timen.  Så hvis et 6 kWp anlæg er nødvendig til at levere gennemsnitligt 13.7 kWh i døgnet må det betyde, at det gennemsnitlige sollys svarer til 2.3 ideale timer (13.7/6).  Vi kan regne med gennemsnitstal, fordi sådanne anlæg er tilknyttet strømnettet  og leverer overskudsstrøm til det og trækker det tilbage når solcellerne producerer for lidt.  Et 6kWp anlæg skulle kunne anskaffes for cirka 50.000 kroner.

I projektet i Gambia skal der køre en maskine der trækker 1.6 kW.  Min kontakt i Gambia foreslår et 14kWp anlæg til 32.600 euro, omkring 250.000 kroner.  Bang!  På min forespørgsel forklarer han, at 1.6 kW i 24 timer er 38.4 kWh, og 'i Gambia giver 1 kW 3 til 3.5 kW'.  38.4 delt med 3 er 12.8, og for at have lidt reserve foreslår han et 14 kWp anlæg.  Nu er det således, at de 250.000 kroner inbefatter batterier til 95.000 kroner - der er ikke noget strømnet at tilslutte sig, landsbyen ligger midt i den afrikanske 'bush'.

Efter at chocket har sat sig prøver jeg nu at forstå prisen og jeg prøver at forstå dimensioneringen.  Prisen uden batterier er 155.000 kroner for 14 kWp, hvilket er en tredjedel mere per kWp end de 50.000 kroner for et 6 kWp anlæg i Danmark.  Så det synes dyrt.

Og så det at 1 kW giver 3 til 3.5 kW kan vel næsten ikke betyde andet, end at hvor man i Danmark skal regne med 2.3 timers ideelt sollys, så er det 3 til 3.5 timer i Gambia.  Men jeg kan ikke tro, at det er et årsgennemsnit.  Derimod kunne det godt passe på visse dage i regntiden.  Så han har vel dimensioneret anlægget til også at kunne virke på de dårligste dage.  Det kan jeg godt se ideen i, fordi der ikke er noget strømnet at trække på, kun batterierne, der har begrænset kapacitet.  Det skal jeg naturligvis spørge ham om og ikke jer, men jeg vil brainstorme det før jeg taler med ham igen.

Men hvis det er sådan det er fat, at anlægget er dimensioneret til de dårligste dage, så er det for det første ikke livet om at gøre, at maskinen kan kører dag og nat.  For det andet kan jeg forestille mig en kombinationsløsning med en generator og et væsenligt mindre solcelleanlæg.  En generator til for eksempel 3 kW kan fås for en billig penge.  En generator støjer og bruger brændstof, men hvis den skal køre et antal timer måske 30 dage om året må det vel være til at leve med.

Til jer, der har fulgt med så langt (hvis der er nogen,) hvor svigter min logik og hvad har jeg overset og misforstået?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. maj 2015 - 06:29 #1
At man i dk foreslår 6kw anlæg har intet med forbrug at gøre. Det er politisk valgt for ikke at den enkelte husstand kan lave en industriproduktion ud af det, og derved koste penge ved refunderede afgifter.
Men ellers, så er et par generatorer vejen frem. Det er jo ikke meningen, at der som norm skal laves overskudsstrøm til hele byen.
18. maj 2015 - 00:44 #2
6 kW grænsen er politisk sat, ok - jeg vælger ikke desto mindre at antage, at de 6 kW peak så nogenlunde kan levere 5000 kWh årligt, således at 1 kW peak leverer i gennemsnit 2.3 kWh i døgnet - med mindre du eller andre har oplysninger til det modsatte.  I så fald vil jeg meget gerne høre det.

I Choya bliver det ikke engang et spørgsmål om at levere overskudsstrøm til hele landsbyen (500 beboere), men til fuglene.  Der er ikke andre anlæg og intet offenligt net til at aftage det.  Det kan måske komme ad åre.  Det ligger således, at vi i januar dette år fik forsynet landsbyen med rent drikkevand ved en boring til grundvand (90 meter nede) og en solcelle dreven pumpe, der via et vandtårn og 500 meter ledninger fordeler vandet til 8 vandhaner i landsbyen.  Landsbyen havde indtil da været afhængig af en enkelt brønd i nogen afstand med tvivlsom vand kvalitet.  (Tro mig, at opleve den lyksalighed det forårsagede var alle pengene værd.  Hvis du har interesse står der lidt om det i http://gamrupa.dk .)  Vi bad dem så prioritere hvilke projekter der skulle følge, såfremt vi skulle få fat i flere penge.  Det de bad om var et anlæg til at pakke vandet i poser de kunne sælge, således at de fra indkomsten selv kunne financiere yderligere projekter uden at skulle være afhængige af yderligere hjælp udefra!  Se det fandt jeg et udemærket svar.  'Giv os hjælp til selvhjælp, så ordner vi selv resten.'  Men det giver også grund til betænkeligheder.  Kan landsbyens farmere og kvægholdere pludselig banke en successfuld industri op af jorden?  Men de efterfølgende analyser har overbevist mig om, at selv en ret lav omsætning kan aflønne en kvalificeret ledelse (lønningerne er lavere i Gambia) og levere et fornuftigt overskud (de skal for eksempel ikke betale for vandet og ikke forrente og afskrive investeringer.)  Skulle de så kunne udvide markedet, måske så meget, at pakkemaskinen skal køre i døgndrift, så vil det resulterende overskud måske sætte dem i stand til, for eksempel, at indlægge strøm i de 'offentlige bygninger' skole og moske (produktions bygningen kommer til at ligge mellem disse.)

Det som kan blive løsningen er, at vi på kort termin anskaffer maskineriet og en generator, med en 'løfteparagraf' at vi når/hvis omsætningen tager fart vil installere et mindre, for eksempel 6 kW peak, solaranlæg, der er indrettet således, at det kan udvides, og derefter lade det være op til dem selv, skulle en stigende omsætning kræve det og muliggøre det, at udvide solar anlægget.

Det at skrive dette ned har hjulpet mig til bedre forståelse af problemstillingen.  Det jeg så håber på nu er konstruktiv kritik.  Jeg vil gerne skydes i sænk, hvis der er grund dertil, og hvis 'ammunitionen' er bedre og mere indsigtsfulde ideer.
19. maj 2015 - 07:01 #3
Men tak for indlægget.  Opretter du et svar?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. maj 2015 - 07:34 #4
Bare luk selv. Og pøj-pøj med projektet.
19. maj 2015 - 09:15 #5
Lukker.
Avatar billede Mikkel_93 Novice
14. december 2016 - 15:50 #6
Jeg har faktisk haft et lignende problem med solceller. Det er ikke altid lige til, som du selv skriver.

Denne artikel fik mig faktisk i gang med det projekt: http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/12/3105867/artikel.html?hl=YToxOntpOjA7czoyMDoiTWljaGFlbCBLYWEgQW5kZXJzZW4iO30,