Avatar billede leoplet Nybegynder
18. maj 2015 - 18:04 Der er 4 kommentarer

PDF dokument

Hjælp.
Jeg har modtaget et PDF dokument fra kommunen som skal udfyldes.
Jeg ville meget gerne kunne skrive i selve dokumentet på min PC, da min håndskrift ligner noget der er løgn, men dokumentet er låst så man ikke kan skrive i det.
Hvordan kan jeg klare det lille problem? - Altså skrive det jeg skal i dokumentet og derefter printe det ud.
18. maj 2015 - 18:29 #1
Hvis dokumentet er låst for redigering - uden formularfelter, kan du ikke skrive i det.

Bed kommunen om at få en version, der kan udfyldes elektronisk.

Det ER den der opretter pdf-dokumentet, der vælger hvad der skal være tilladt i dokumentet.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2015 - 18:31 #2
1) udskriv pdf-dokumentet
2) mål der, hvor du skal skrive op
3) i fx word går du til positionerne, og skriver din tekst - det er lettest hvis du sætter marginer til 0, så lineal passer direkte.
4) udskriv dit word-dok på et blank stykke paper, og hold det oppe foran pdf-printet. Så kan du se, om der skal justeres lidt i positioner.
5) sæt pdf-dokumentet i printer (vend det nu rigtigt), og udskriv word-filen - så er det udfyldt.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. maj 2015 - 21:29 #3
Prøv at importere PDF'en i enten Word (kræver Word 2010 eller nyere) eller LibreOffice (brug f.eks. Impress, som er pendant til PowerPoint) eller OpenOffice.

Hvis du er heldig, ser den grafiske formattering stort set uændret ud. I så fald kan du begynde at skrive i dokumentet.

Et endnu nemmere alternativ, som bør forsøges:
https://online2pdf.com/
- Dette er blot én af mange onlineprogrammer, som kan låse PDF-dokumenter op. Jeg har ikke testet det. Du kan også Google "PDF unlock".

Det er relativt nemt at låse Office-dokumenter op, hvis du skulle få behov for dét.
Avatar billede leoplet Nybegynder
21. maj 2015 - 22:35 #4
Jeg har forsøgt jeres ideer, men desværre ikke kunne få det til at virke.
Kommunen har så ikke en anden man kan udfylde digitalt :-(
men det må de jo selv om - så må de ansætte en til at tyde min ulæselige håndskrift.
Tak for forsøget