Avatar billede sorenzoo Juniormester
19. maj 2015 - 12:29 Der er 4 kommentarer

Router til Skole 250 Mbit Wan / Lan

Findes der noget fornuftigt Router værk til en skole der kan håndtere en del klienter og køre 250/250 mbit, til fornuftige penge.?
Avatar billede OliverNielsen Nybegynder
19. maj 2015 - 13:00 #1
Du skriver skole?

Hvis vi snakker mange klienter(Sådan set bare over 4 på LAN) så skal du have en switch eller flere ved siden af.

Almindelige router har normalt plads til 3-5 på LAN siden.
Hvor mange på WLAN(trådløst) er ikke til at sige, men MANGE.

Så hvor mange mennesker snakker vi, og er det LAN eller WLAN?
Hvad har du af penge og gøre godt med?
Avatar billede sorenzoo Juniormester
19. maj 2015 - 13:15 #2
Jamen vi har Switch og 12 Ap´s, og jeg tænker måske omkring 15 tusinde for en router der kan håndtere det. Kunne bare godt være der lige fandtes noget jeg ikke havde set...
Avatar billede chalde Seniormester
19. maj 2015 - 13:26 #3
Kunne bare godt være der lige fandtes noget jeg ikke havde set
Hvad har du kigget på?

For udover de sædvanlige dyre drenge(Cisco, Zyxel, Checkpoint, Palo Alto, WatchGuard etc.) så er der også UBNT eller Mikrotik. Eller et helt 3. alternativ kunne være at bygge en æske selv med ex. Pfsense.

Men udover det, så er det meget godt at vide hvor mange der skal på, hvad skal den ellers håndtere (ex. firewall, proxy, NAT/PAT mod inside etc.).
Avatar billede OliverNielsen Nybegynder
19. maj 2015 - 13:29 #4
Udmiddelbart vil jeg mene en 1921 kunne gøre jobbet.
Men hvis der er afsat omrking 15. Så måske op i noget 29xx.

Cisco 1921
http://www.edbpriser.dk/router/cisco-1921-id-7861024.aspx

Cisco 2911
http://www.edbpriser.dk/router/cisco-2911-id-712103.aspx

Bedste bud - Cisco 2921, lidt over prisen
http://www.edbpriser.dk/router/cisco-2921-id-713136.aspx

Du kan se en comparison fra Cisco officel side, her:
http://www.cisco.com/c/en/us/products/routers/2900-series-integrated-services-routers-isr/series-comparison.html

Jeg havde taget en 2921.
Kræver også sin cisco viden/router viden.

Medmindre du tænkte lidt mere ala' almindelig forbruger router, på steorider?