Avatar billede steelman Novice
20. maj 2015 - 12:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tæl antal cpr nr

Hej,

Jeg har søgt lidt på siden for at finde en formel til at kunne tælle antallet af unikke cpr numre, og er kommet frem til denne formel:
=SUM(HVIS(FREKVENS(SAMMENLIGN(A1:A21;A1:A21;0);SAMMENLIGN(A1:A21;A1:A21;0))>0;1))

Hvor kolonne A indeholder cpr. numre. Men der opstår problemer, hvis der er et felt der ikke er udfyldt, hvor cellen så viser #I/T

Hvordan kan jeg undgå dette? Jeg vil desuden gerne have sammentællingen foregår på flere ark (Hvert ark udgør én medarbejder med flere cpr numre. Men flere ark kan have det samme cpr nummer i sin liste - cpr nummeret skal dog kun tælles med én gang). Kan det lade sig gøre?
Avatar billede jens48 Ekspert
20. maj 2015 - 15:39 #1
Din formel virker OK, hvis der står 0 i en af cellerne. Udvid området med en celle, skriv 0 i den og træk 1 fra resultatet
Avatar billede natkatten Mester
20. maj 2015 - 16:49 #2
Eller måske en af disse matriksformler:

=SUM(HVIS(Ark1!A1:A21<>"";1/TÆL.HVIS(Ark1!A1:A21;Ark1!A1:A21)))

Eller en udvidelse af din egen, som tjekker for om der er værdier i området:

=SUM(HVIS(FREKVENS(HVIS(LÆNGDE($A$1:$A$21)>0;SAMMENLIGN(A1:A21;A1:A21;0);"")
;HVIS(LÆNGDE($A$1:$A$21)>0;SAMMENLIGN($A$1:$A$21;$A$1:$A$21;0);""))>0;1))

Bemærk at jeg har lavet tvungne linjesskift her - dette skal der ikke være i Excel!

Husk matriksformler afsluttes med CTRL+SHIFT+ENTER!

Hvis du skal arbejde med flere ark kræves en anden løsning.
Avatar billede steelman Novice
22. maj 2015 - 10:29 #3
Beklager hvis det ikke blev uddybet godt nok i spørgsmålet: Det skal netop gælde for flere ark på én gang. Altså sammentælle på tværs af flere ark.... :.-(
Avatar billede steelman Novice
28. maj 2015 - 14:36 #4
nobody? :'(
Avatar billede steelman Novice
22. juni 2015 - 10:46 #5
Bøvler stadig med dette - håber endnu engang at et *bump* kan hjælpe ;-)
Avatar billede steelman Novice
04. august 2015 - 08:36 #6
Lukker