Avatar billede Moonie- Praktikant
20. maj 2015 - 17:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Avast antivirusprogram kan ikke scanne filer

Hej

Mit Avast antivirusprogram (gratisudgaven)melder efter hver scanning, at "Nogle filer kunne ikke scannes". Det er nu oppe på at være 160 filer, og jeg vil høre jer, om det er noget jeg skal være bekymret over. Eftersom den ikke har meldt om virus, har jeg nemlig taget det stille og roligt.

Når jeg scanner med Malwarebytes (gratisudgaven)finder den ikke noget mistænkeligt og melder herudover ikke noget ellers.

De filer der ikke kan scannes hedder meget forskelligt i slutningen. Jeg kan ikke kopi/paste fra scanningsresultatet, men jeg vil skrive et par eksempler på dem her.

Jeg kører Windows 7.

Eksempel 1: AppData/Local/Temp/Install_flashplayer14x32ax_chra_dy_awa_aih.exeI>images/bg-download-bar-error-png.

Eksempel 2: AppData/Local/Temp/Install_flashplayer14x32ax_chra_dy_awa_aih.exeI>locale/de.json

Eksempel 3: AppData/Local/Temp/Install_flashplayer14x32ax_chra_dy_awa_aih.exeI>mainwindow.css

Eksempel 4:
Downloads/Install_flashplayer14x32ax_mssa_aaa_aih.exe>Interop/downloader.dll

Eksempel 5:
Downloads/Install_flashplayer14x32ax_mssa_aaa_aih.exe>images/button-right.png

Udfor dem alle står der: "Fejl. Arkiv er beskyttet af password. (42056)

Den 6.5.2015 fandt Avast en virus, som nu er i Karantæne, og herefter er der ingen virus fundet.

Virus: Downloads/setup_fileViewPro_(2015).exe.
Angivet som høj Trussel:win32:Malware-gen.

Problemet med ikke at kunne scanne alle filer går dog en del længere tilbage, men angives kun, når jeg laver Fuld scanning (og altså ikke hurtig scanning).

Og søde hjælpere, jeg er IKKE inde i computersprog, så hvis I kan være lidt ekstra pædagogiske, når I stiller spørgsmål - eller opgaver til mig vil jeg være SÅ taknemmelig. Hvis ikke bliver det sort snak for mig, og jeg forstår ikke hvad I spørger om eller vil have mig til ;-)

Men tak, hvis nogen gider give et bud på om jeg skal gøre noget ved det.
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2015 - 20:18 #1
Det behøver ikke at betyde andet end der står. Avast kunne ikke åbne og scanne programmet fordi det er låst med kode eller andet.
Mange oplever det samme.
https://blog.avast.com/2014/02/28/how-do-i-handle-files-that-avast-cant-scan/
Men man kan ikke nøjes med en virusscanner, man bør også bruge en Malware scanner. Prøv Malewarebyte. Den gratis skal man selv aktivere en gang i mellem, men den man betaler for scanner automatisk hele tiden.ttps://www.malwarebytes.org/antimalware/
Avatar billede Moonie- Praktikant
21. maj 2015 - 01:00 #2
Som jeg skriver, så bruger jeg lige præcis Malwarebytes, som du nævner - og den reagerer ikke på noget.

Jeg har brugt Avast i årevis og aldrig tidligere oplevet meldingen om, at filer ikke kunne scannes - før indenfor det sidste års tid.

Men er det rigtigt forstået, at du ikke mener, at der er noget at være urolig for?
21. maj 2015 - 05:23 #3
Generelt tips:

Hent og instalér CCleaner www.ccleaner.com/ + www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

http://gratisupload.dk/vis/62873/
http://gratisupload.dk/vis/62874/
http://gratisupload.dk/vis/63036/

---

speciel for at slette alle disse TEMP filer/mapper først ... og meget andet godt som CCleaner kan :-)
Avatar billede Moonie- Praktikant
21. maj 2015 - 09:27 #4
Mange tak, altid hjælpsomme 'Larry' :-) Det ER også laaang tid siden, at jeg har kørt en CC-cleaner, hvad du jo ellers har lært mig.

Det prøver jeg - og vender tilbage! Tak.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2015 - 16:43 #5
Malwarebytes er ikke en virus scanner - prøv med Bitdefender 60 second scanner.
http://www.bitdefender.com/solutions/60-second-virus-scanner.html