Avatar billede jdann Mester
21. maj 2015 - 15:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Konvolutter Word - standard indstillinger

Hej
Kan nogen kloge hoveder hjælpe mig
I Word 2010 bruger jeg ofte at udskrive konvolutter.
Det er nemt nok og jeg har fundet ud af at indstillet typografi - størrelse m.m. som standard og det fungerer fint
MEN
Hvordan får jeg indstillet og låst placeringen af modtagernavn/adresse.
'Man kan justere det og det fint nok, men denne indstilling forsvinder til den næste kuvert - irriterende

Jeg kan ikke finde ud af hvor man låser denne indstilling
kan nogle hjælpe

VH
Jørgen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. maj 2015 - 16:15 #1
Udseendet af afsender og modtager er styret af to typografier:
"Afsenderadresse" (Envelope Return i engelsk version)
"Modtageradresse" (Envelope Address i engelsk version)

Du skal have gemt ændringerne i typografierne Afsenderadresse og Modtageradresse.

Du kan f.eks. gøre sådan, næste gang du har et dokument, hvor du har lavet ændringen af konvolutten:
1. Klik i modtageradressen i tekstruden.
2. Tast Ctrl+Skift+S for at åbne vinduet "Anvend typografier". Nu vil typografien Modtageradresse være vist i feltet Typografinavn (fordi markøren står i denne typografi).
3. Klik på Rediger.
4. I dialogboksen "Rediger typografi", klik på "Nye dokumenter baseret på skabelonen".
5. Klik OK.
6. Klik i afsenderadressen og gentag punkterne 2-5 for typografien Afsenderadresse.

Derved bliver ændringen gemt i din Normal.dotm og skulle vise sig, næste gang du laver en konvolut.

Hvis du bliver spurgt, om du vil gemme ændringer i Normal.dotm, når du afslutter Word, skal du svare ja.

Hvis det i stedet er en speciel skabelon (ikke Normal.dotm), du bruger, er det i den skabelon, du skal lave ændringerne af typografierne.
Avatar billede finb Ekspert
21. maj 2015 - 17:08 #2
Anbefaling:
Print aldrig på kuverter, brug altid rude-kuverter,
så du ikke sender til de forkerte personer.
Jeg har selv modtaget andres cpr-nr o.a. med posten.
Avatar billede jdann Mester
21. maj 2015 - 17:47 #3
Hej Lene
Måske har jeg ikke udtrykt mig præcist nok.
Det er IKKE et spørgsmål om typografi på modtageradresse - det har jeg styr på
Det det drejer sig om er:
Placering af modtageradresse på kuverten.
Når man lukker op står den placeret langt nede på kuverten, og man kan så
flytte den længere op.
MEN hvordan låser man denne placering - for næste gang gang man skal bruge udskrive en ny kuvert står modtageradressen igen langt nede på kuverten

VH
Jørgen

Og til finb
Nu er det jo ikke altid man skal/kan bruge rudekuverter
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. maj 2015 - 18:25 #4
Det ER faktisk typografien "Modtagerafdresse", der er i spil mht. placeringen. Typografien er nemlig defineret til at være i en tekstrude med en given placering og størrelse. En tekstrude er ca. som en tekstboks, men en tekstrude kan, i modsætning til en tekstboks, defineres som en del af en typografi.

Har du prøvet det, jeg forklarede?
Hvis du har prøvet, og hvis den ændrede placering af tekstruden ikke bliver gemt, så følg pkt. 6, derefter pkt. 2-4 i min tidligere post. I stedet for at klikke OK i dialogboksen "Rediger typografi" med det samme, så klik på "Formatér" nederst til venstre i dialogboksen og vælg "Tekstrude". I dialogboksen "Tekstrude" kan du definere den ønskede placering. OK til dialogboksene er lukket.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. maj 2015 - 02:10 #5
Tilføjelse til min seneste post:
Prøv at benytte metoden med at ændre indstillinger i dialogboksen "Tekstrude" men BEMÆRK: For at få Word til at huske/gemme den ændrede placering af tekstruden er det tilsyneladende nødvendigt at angive eksakte mål for lodret og vandret placering i stedet for Venstre, Højre, Centreret, Inderst eller Yderst). Eksempel: I feltet Vandret > Placering, skriv 10 cm (eller det ønskede mål), i feltet Lodret > Placering, skriv 8 cm (eller det ønskede mål). "I forhold til" kan godt stå på "Side".
Avatar billede jdann Mester
23. maj 2015 - 14:00 #6
Hej Lene
Har nu forsøgt med dine råd, men det hjælper ikke
Bl.a. findes de rubrikker - " anvend typografer m.m. ikke i min udgave af Word ( 2010 )
Har så prøvet at findes noget der minder om det, men det lykkes stadig ikke at gemme placering af modtager adresse

VH
Jørgen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. maj 2015 - 18:22 #7
Hej Jørgen
De kommandoer, dialogbokse m.m., jeg har nævnt, findes i Word 2010. Hvis du taster Ctrl+Shift+S åbnes "Anvend typografier" (pkt. 2 i min første post). Prøv evt. at gå forklaringerne igennem igen.

Hovedessensen er: Du skal tilrette typografien "Modtageradresse", placeringen af "Tekstrude". For at ændringen virker fremadrettet i andre dokumenter, skal du sørge for, at ændringen bliver lavet og gemt i den skabelon, du bruger.
Avatar billede jdann Mester
24. maj 2015 - 08:14 #8
Hej Lene
Jeg er ked af det - måske er det mig der er ko, men
Når jeg i Word er kommer frem til konvolutter og curseren står i feltet modtager adresse og jeg så trykker Ctrl + Shift + S som du skriver tja så sker der ingenting
Ked af ulejligede dig igen

VH Jørgen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. maj 2015 - 15:23 #9
Ctrl+Shift+S er standardgenvej til dialogboksen Anvend typografier, men den kan være fjernet/overskrevet med noget andet hos dig. Det er en lille dialogboks som standard, men den kan også tækkes imod en sidekant i vinduet og omdannes til en del at selve vinduet - måske du bare ikke får øje på den?

Du kan også få adgang til at rette typografier via Typografiruden - åbnes via Alt+Ctrl+Shift+S eller ved at klikke på den lille pil nederst til højre i gruppen "Typografier" på fanen "Startside". I Typografiruden, klik på 3. ikon nederst ("Administrer typografier"). På fanen "Rediger", find typografien "Modtageradresse" og klik på knappen "Rediger" - så åbnes dialogboksen "Rediger typografi". Følg så anvisningerne for at tilrette typografien - forklaret i poster ovenfor.
Avatar billede jdann Mester
25. maj 2015 - 14:57 #10
Hej Lene
Nu er jeg efterhånden ad mange omveje kommet frem til de steder du omtaler i dine mange svar. Jeg ved ikke om min udgave af Word 2010 er speciel, men passer ikke rigtigt til det du skriver - men pyt slutmålet er vist nok nået
Jeg har desværre ikke rigtig fået " låst " placering på modtageradressen på kuverterne fast endnu, men jeg må lege lidt mere med tingene og så lykkedes det sikkert en dag
MEN
Vil du ikke lige give mig et ping - for jeg synes du skal have point for dine mange tålmodige svar
Tak for hjælpen

VH
Jørgen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. maj 2015 - 15:34 #11
Velbekomme. Det skal nok lykkes at få det til at virke. Husk på, at det er vigtigt, at ændringerne bliver gemt i skabelonen og ikke bare i det enkelte dokument. Måske er det der, problemet er.