Avatar billede Weedbag Novice
21. maj 2015 - 23:00 Der er 13 kommentarer

Windows 7 installation - CD/DVD driver is missing.

Hej allesammen. Sidder med min svogers splinternye Lenovo g50-80 som jeg er kommet til at love jeg ville installere Windows 7 på, den er født med Windows 8.1.
Problemet kommer efter jeg har valgt sprog i Win7 installationen, hvor den siger - "A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD, or USB flash drive, please insert it now. Note: If the Windows installation media is in the CD/DVD drive, you can safely remove it for this step".
Jeg kan efter dette ikke længere få adgang til hverken USB2.0, USB3.0 eller kortlæser. (maskinen har ikke internt dvd drev)
I bios har jeg aktiveret usb legacy, usb booting og boot mode er sat til legacy. Jeg har prøvet både med AHCI og IDE. Jeg har forsøgt at slipstreame chipset drivere og USB3.0 drivere til windows 7 installationen. Jeg har prøvet at installere både fra eksternt DVD drev og fra USB nøgle. Jeg har prøvet med 3 forskellige windows 7 kilder, dog kun ultimate x64 versioner.

Alle fix på google siger skift til USB2.0 port men jeg har prøvet alle porte i maskinen (2X USB2.0 og 1X USB3.0)

Ps. da jeg slipstreamede chipset driverne kunne jeg se i WinToolkit at USB driverne kun var designet til Windows 8 mens resten af chipsettets drivere virkede til begge OS. Jeg er derfor i tvivl om USB portene nogensinde vil komme til at virke hvis det lykkedes mig at installere windows 7 på den.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. maj 2015 - 09:38 #1
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2015 - 11:29 #2
Er USB nøglen gjort bootable.
http://www.techverse.net/how-to-create-a-bootable-usb-pen-drive-for-windows-7/

Har du deaktiveret security boot, jeg ved ikke om det er nødvendig på den computer men på mange er det nødvendig.

Selv ville jeg lægge Windows 7 ind på en ikke allokeret partion for i det hele taget at se, om det kan køre på computeren.
Avatar billede Weedbag Novice
22. maj 2015 - 23:46 #3
Claes57>> jeg har godt nok luret på den bios update, men jeg har været tilbageholdende da jeg ikke kunne se præcis hvad den gjorde. Det er jo ikke min laptop så ville nødig risikere noget.

Pixxel>> USB nøglen er gjort bootable med Rufus. Security boot må være usb boot på den her maskine og alt i bios lader til at stå som det skal. Hvis det lykkedes mig at komme videre er det nok en god ide med en test partition.
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2015 - 14:29 #4
Security boot må være usb boot på den her maskine

Nej det har ikke noget med USB at gøre.

"and "unauthorized" operating systems from loading during the system start-up process."
http://www.webopedia.com/TERM/M/microsoft_secure_boot.html

Britec09 Deaktivere Secure Boot
https://www.youtube.com/watch?v=2OCpJP4Eh88
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2015 - 17:35 #5
En anden mulighed er at ændre partionen type MBR hvis ikke det andet hjælper. Det gøres i Diskhåndtering.
http://i.imgur.com/g6YobMz.png

Eller med et partionsprogram.
http://www.partition-tool.com/resource/GPT-disk-partition-manager/convert-gpt-disk-to-mbr-disk.htm
Avatar billede Weedbag Novice
23. maj 2015 - 19:31 #6
Jeg tror ikke det vil afhjælpe mit oprindelige problem at ændre til mbr. Jeg kan sagtens se den interne hdd. Jeg kan forresten også se netværkskortet. Har efterhånden lagt win7 på èn 4-5 win8 laptops og der er nye problemer hver gang. Derfor er jeg også ret godt med på hvilke restriktioner der skal åbnes op for i bios. Det ender måske bare med at han må vente på Win10 og så håbe det er bedre.
For en sikkerheds skyld kan jeg lige sende billeder af bios, så må du meget gerne tjekke dem efter.
Avatar billede Weedbag Novice
23. maj 2015 - 20:11 #7
billede 1 http://i61.tinypic.com/2ibkpio.jpg
billede 2 http://i59.tinypic.com/2qw3ho1.jpg
billede 3 http://i58.tinypic.com/2zhpoi9.jpg
billede 4 http://i61.tinypic.com/nqb8ll.jpg
billede 5 http://i59.tinypic.com/x2o2hk.jpg

Hverken mit eksterne DVD drev eller USB nøgle er vist på listen (billede 4). Dette skyldtes dog kun at ingen af dem er sat til, de virker fint indtil Win7 tager over.
Bios er kun på v.69 (billede 1) og den nyeste hedder 79. Jeg er dog stadig i tvivl om hvorvidt det kan havde noget med sagen at gøre da USB jo som sagt virker fint i bios (gid Lenovo havde lidt mere info om deres updates.
Avatar billede Weedbag Novice
23. maj 2015 - 22:08 #8
Secure boot dukker op hvis jeg sætter boot mode til UEFI. Den er bare allerede disabled.
Avatar billede Weedbag Novice
23. maj 2015 - 23:30 #9
Så er bios opdateret men stadig kan jeg ikke komme videre.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2015 - 09:47 #10
På billed 4 er UEFI sat til første prioritet. Jeg ved ikke om du har ændret på det siden billed blev taget.
Avatar billede Weedbag Novice
24. maj 2015 - 20:56 #11
Jeg har forsøgt at sætte UEFI til legacy support. Det gjorde desværre ingen forskel.
Avatar billede Weedbag Novice
24. maj 2015 - 21:34 #12
Nåe ja og også som første prioritet :-)
Avatar billede Weedbag Novice
24. maj 2015 - 23:02 #13
Altså legacy som første prioritet.  Jeg er stærkt bekymret for om usb vil komme til at virke hvis installationen skulle lykkedes. Spørgsmålet står stadig åbent, men jeg tror desværre jeg må aflevere den tilbage og erkende at slaget er tabt.