Avatar billede ducrider Nybegynder
22. maj 2015 - 01:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

tabel

Hej til alle excel-folk.

Jeg er ved at bygge en form for tabel over hvor mange der byder rigtigt, på i dette tilfælde korrekt placerede fodboldhold.

den skal kunne samligne hvor mange korrekte bud den enkelte spiller har gættet rigtigt.
i mit tilfælde skal den beregne hvor mange af de 20 placeret hold, der er korrekt placeret i forhold til resultat-cellerne.
Der bliver brugt navne og ikke tal.
Skal jeg konvertere teksten til et tal, eller kan det skelne forskellen fra om eks. FCM står i B2 eller B3??

jeg ville gerne vedhæfte et skærmbilled men virker ikke lige pt.

Jeg bruger excel 2001 ios.

Mvh. Brian
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. maj 2015 - 06:15 #1
Det ville være noget nemmere at hjælpe hvis du uploader Excel filen til:

http://gratisupload.dk/

og viser eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede ducrider Nybegynder
22. maj 2015 - 07:48 #2
her skulle gerne være et link til et eksempel i excel.

http://gupl.dk/f/8rrf4725lr
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. maj 2015 - 08:36 #3
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. maj 2015 - 09:08 #4
Eller mere simpelt (med den anvendte navngivning):

=SUMPRODUCT(--(RESULT=A))
=SUMPRODUCT(--(RESULT=B))
=SUMPRODUCT(--(RESULT=_C))

SUMPRODUKT hvis dansk Excel.
Avatar billede ducrider Nybegynder
22. maj 2015 - 09:08 #5
Kan du komme med en forklaring på den formel?
Avatar billede ducrider Nybegynder
22. maj 2015 - 09:19 #6
Det er dansk version, og jeg kan ikke finde "result" i formelbyggeren.
Bindestregen i mellem (-( er det en celle-reference??
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. maj 2015 - 09:34 #7
Den første tabel er navngivet Result, den anden A, den tredje B og den fjerde _C (C er et ugyldigt navn i Excel).

(Result = A) checker om første celle i Result, det vil sige B3 er lig med første celle i A, det vil sige B10. Altså en logisk test B3=B10. Da B3 = FCM og 10 = FCK vil den logiske test B3=B10 returnere FALSE eller FALSK. Dernæst testes om C3=C10. Da både C3 og C10 indeholder Chelsea vil den logiske test C3=C10 returnere TRUE eller SAND og så fremdeles. Hvis du i aktiverer cellen med formlen =SUMPRODUKT(--(Result=A)) og i formelfeltet markerer præcist følgende del af formlen: (Result=A) og trykker på F9 så vil du se:

{FALSE\TRUE\TRUE\FALSE\FALSE;FALSE\TRUE\FALSE\FALSE\TRUE;TRUE\FALSE\FALSE\TRUE\FALSE;FALSE\FALSE\TRUE\TRUE\FALSE}

(Erstat FALSE med FALSK og TRUE med SAND)

Du vil se der er otte TRUE værdier.

Stadigvæk med formlen aktiveret, marker nu i formelfeltet præcist følgende del af formlen:

--(RESULT=A)

og tryk på F9. Du vil se:

{0\1\1\0\0;0\1\0\0\1;1\0\0\1\0;0\0\1\1\0}

Ovennævnte TRJUE/FALSE-værdier er herved blevet konverteret til 1/0 værdier, som indsat i SUMPRODUKT fiunktionen giver summen 8.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. maj 2015 - 09:37 #8
Du finder ikke result i formelbyggeren, men under Formler, Navngivning.
Avatar billede ducrider Nybegynder
22. maj 2015 - 10:50 #9
jeg er måske lidt blank.... men jeg kan ikke se hvordan du får den til at tælle de korrekte celle i forhold til spillere. har forsøgt at kopier din formel.

hvordan ved den at spiller A(Morten) har række A8-A13 og kolonne A-F????
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. maj 2015 - 11:58 #10
Fordi (som nævnt im #7) den relevante del af tabellen for spiller A, det vil sige området B10:F13 er navngivet A.

Hvis ikke du ved hvad navngivning er, så læs noget om det i Excel hjælp eller på nettet!

Navngivning kan finde sted ved hjælp af værktøjet kaldt Navnestyring. Du kommer til det ved at trykke på Formler (på Båndet), herefter på Navnestyring. Hvis du i dialogboksen Navnestyring trykker på A vil du i feltet "Refererer til:" se ='Ark1'!$B$10:$F$13
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. maj 2015 - 15:39 #11
Her er filen med SUMPRODUCT-formlerne i.

http://gratisupload.dk/f/8rrlc6lc30/
Avatar billede ducrider Nybegynder
22. maj 2015 - 15:47 #12
mange tak for hjælpen
Avatar billede ducrider Nybegynder
22. maj 2015 - 15:49 #13
kan du oprette et svar så jeg kan tildele dig pointene?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. maj 2015 - 15:56 #14
OK.