Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
22. maj 2015 - 11:56 Der er 6 kommentarer

Excel - Formler med IF(AND

Hej Eksperter...

Jeg har et stort problem,

Jeg sidder i den situation at jeg har et ark jeg skriver følgende formel i:

=HVIS(OG(B12=Vinduestypeoversigt!B3;F5=1);H12=Vinduestypeoversigt!E3*Faktorer!C3*G12;
HVIS(OG(B12=Vinduestypeoversigt!B3;F5=2);H12=Vinduestypeoversigt!E3*Faktorer!C4*G12;
HVIS(OG(B12=Vinduestypeoversigt!B3;F5=3);H12=Vinduestypeoversigt!E3*Faktorer!C5*G12;
HVIS(OG(B12=Vinduestypeoversigt!B3;F5=4);H12=Vinduestypeoversigt!E3*Faktorer!C6*G12;
HVIS(OG(B12=Vinduestypeoversigt!B3;F5=5);H12=Vinduestypeoversigt!E3*Faktorer!C7*G12;
HVIS(OG(B12=Vinduestypeoversigt!B3;F5=6);H12=Vinduestypeoversigt!E3*Faktorer!C8*G12;
0))))))

Formlen skal antage at B12 = hvad der står i vinduestypeoversigt felt B3 og at feltet F5 er = 1/2/3/4/5/6..

Hvis disse er rigtige, skal den så skrive hvad regnestykket ved siden af giver.

Istedet fortæller den mig at jeg har lavet en "Cirkulær reference"???

Er der nogle der kan løse denne?

Yderligere ville jeg faktisk gerne inddrage en helt tredje funktion i den ovenstående formel så den også automatisk kunne indsætte mine vinduesdimensioner i feltet B13...

På forhånd mange tak!
Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
22. maj 2015 - 12:11 #1
Udover dette skal jeg kunne bruge samme linje RIGTIGT mange steder, uden at alle værdierne ændrer sig, udover det felt som den referer til.

Altså hvis den som nu ligger på række 12, skal den refere til B12,
men når jeg rykker den til række 13, skal den kun rette referencen til række 13, og ikke nogle af de andre tal, er dette muligt ??
22. maj 2015 - 12:21 #2
En cirkulær reference betyder at du i en laver en henvisning til cellen selv. F.eks at du i celle B12 skriver =B12*2.

Hvilken celler indtaster du den nævnte formel i?

Formlen kunne i øvrigt forkortes en del.
22. maj 2015 - 12:36 #3
Jeg har slettet "B12=Vinduestypeoversigt!B3" i dine 6 OG()-funktioner, og herefter er OG()-funktionerne overflødiggjort.

Da du spørger om det samme 6 gange, har jeg flyttet dette ud i en separat HVIS()-funktion.

=HVIS(B12=Vinduestypeoversigt!B$3;HVIS(F$5=1;H12=Vinduestypeoversigt!E$3*Faktorer!C$3*G12;HVIS(F$5=2;H12=Vinduestypeoversigt!E$3*Faktorer!C$4*G12;HVIS(F$5=3;H12=Vinduestypeoversigt!E$3*Faktorer!C$5*G12;HVIS(F$5=4;H12=Vinduestypeoversigt!E$3*Faktorer!C$6*G12;HVIS(F$5=5;H12=Vinduestypeoversigt!E$3*Faktorer!C$7*G12;HVIS(F$5=6;H12=Vinduestypeoversigt!E$3*Faktorer!C$8*G12;0))))));"")

Dollartegnene foran rækkeangivelserne betyder at disse ikke ændres, hvis du kopierer formlen til andre rækker.

Du kunne desuden lette læsbarheden af formlen ved at navngive de 2 celler, som du refererer til mange gange:

Vinduestypeoversigt!B3
og
Vinduestypeoversigt!E3
Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
22. maj 2015 - 12:50 #4
Problemet er at jeg skal gentage den ovenstående formel ca. 750 gange i samme felt, da feltet skal forstås således:

1. Jeg indtaster et navn på et vindue i feltet B12, fx V1-TS
2. Formularen indsætter nu automatisk prisen på vinduet i feltet H12, men prisen er afhængig af hvilket type vindue det er (Faktoren som den ganger med). Faktoren er valgt på samme ark vha en drop-down som referer til arket "Faktorer".

Udover dette vil jeg også gerne have den til at indskrive dimensioner på vinduet i felt C12, som den også henter fra Vinduestypeoversigt (B4)
22. maj 2015 - 14:16 #5
Kan du uploade regnearket, f.eks. på gupl.dk?
Avatar billede pcp8 Nybegynder
22. maj 2015 - 21:28 #6
Det ligner at du skal have gang i en af opslagsfunktionerne.

Hvis du kan, så send mig dit ark til kasper@proximo.dk, så tager jeg et kig på det :)

Vi behandler selvfølgelig din fil fortroligt.