Avatar billede CocktailVisionDK Nybegynder
22. maj 2015 - 19:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vudering af www.cocktailvision.dk

Hej

Jeg har sammen med en kammerat startet websitet http://cocktailvision.dk. Siden skal både fungere som et sted hvor man kan købe billigt cocktailudstyr, men også som et sted hvor man kan finde drinks-opskrifter med tilhørende videoguides, tips og tricks i from af en blog mm.

Vi har allerede gjort en del for at optimere siden. Eksempelvis er designet responsivt, opskrifterne er opmærket med RDFa lite, CSS filerne samt billeder er forsøgt komprimeret for at øge hastigheden mm.

Jeg vil dog alligevel gerne have en samlet vurdering af siden, for at høre hvad der eventuelt kan optimeres yderligere.

Hvilke ting fungerer, og hvilke kan gøres bedre?
Det kan både være i fohold til design, brugervendlighed, funktionalitet, produkter mfl.

Jeg takker på forhånd.

Mvh. Mike
Avatar billede madseksperten Nybegynder
22. maj 2015 - 20:10 #1
Har lige mine umiddelbare kommentarer.

Godt siden er responsiv. Billederne er spændende og flotte. God ide med menupunktet "Vores mission"

Logo virker lidt for barnligt, samt Der er alt for meget luft i toppen af siden. Menuskriften "Blog" er lidt misvisende ift. hvad der er på siden.

Når jeg tænker cocktail, så tænker jeg farver, smagsoplevelser, lidt mystik, hygge, fest, godt humør, sol og varme etc etc. Jeg synes ikke siden giver mig en fornemmelse af de keywords. Det er super fint den er simpel, men den kunne godt gøres mere spændende, og evt designe siden efter 5 keywords
Avatar billede Rosenborg Praktikant
23. maj 2015 - 11:04 #2
Hej CocktailVisionDK

Du skal tage det som kontruktivt kritik.
Du skriver at i allerede har gjort en del for at optimere siden.

Der må jeg være ærlig og sige at jeg ikke kan se det.

1. Jeres hjemmeside loader alt for langsom i forhold til hvad den skal kunne. Måske ikke med det blotte øje, men google måler med millisekunder. Tro mig når jeg siger at siden er langsom, hastigheden skal forbedres, dette kan i gære med at cache jeres hjemmeside, det er sådan set en af de første ting man gør når man skal hastigheds optimere en hjemmeside. Det er en nybegynder fejl, dvs i skal tilbage til bøger omkring dette emne.

2. Kæmpe DC fejl (duplicate content) jeres forside kan ses som følgende:

a. cocktailvision.dk
b. cocktailvision.dk.
c. www.cocktailvision.dk
d. www.cocktailvision.dk.

Der er altså 4 forskellige muligheder at se jeres hjemmeside på, det kan google ikke lide. Og i vil blive træffet af google hvis i ikke retter det.

3. I manger side titler. På nuværende tidspunkt er der bare brugt overskrifterne på alle undersider. Prøv i stedet med en unik side title som giver google en indikation til hvad siden handler om.

4. Jeres url adresse er absolut ikke SEO ej heller brugervenlig.
Sådan ser en af jeres url adresser ud: http://cocktailvision.dk./index.php/opskrifter <- Først og fremmest, hvorfor har i et punktum efter .dk??? Derefter skal i fjerne index.php i jeres url som intet giver godt SEO mæssigt.

5. Gør brug af Breadcrumbs

6. Godt i har en "vores mission knap" ikke særlig godt at i ikke har en side om hvem du/i er, en side bliver taget mindre seriøst hvis der ingen information er om hvem det er der ejer siden. Skriv hvad i står for.

7. I mangler alt=""  tag på alle jeres billeder.

8. Du skriver i har optimeret jeres billeder. De kan optimeres bedre, har lige prøvet.

Der er mange andre ting, som jeg ikke vil gå ind på.
Håber i kan bruge noget af det jeg har skrevet.
Hav en god weekend.

Mvh. Alexander
Avatar billede CocktailVisionDK Nybegynder
24. maj 2015 - 12:03 #3
Hej Alexander.

Mange tak for dit input. Jeg har fixet de værste SEO fejl både i forhold til DC og index.php.
Du har også ret i at billederne sagtens kan optimeres yderligere, hvilket kan aflæses af http://gtmetrix.com. Dette vil blive gjort fremadrettet.

I forhold til hastigheden af hjemmesiden, har jeg forsøgt at optimere denne yderligere. Hvis du kører en test på gtmetrix.com, vil du kunne aflæse at forsiden eksempelvis scorer 94% i "Page speed grade" og 82% i Yslow grade.

Alligevel synes jeg, at siden er langsommere end andre sider, der scorer langt dårligere i denne test.
Man har ikke den der fornemmelse af at tingene kommer frem "med det samme".

Har du / I et bud på hvad dette kan skyldes?

Mvh. Mike
Avatar billede CocktailVisionDK Nybegynder
24. maj 2015 - 12:06 #4
Også tak for input til madeksperten. I forhold til om designet er passende vil også blive genovervejet fremadrettet :)
Avatar billede Rosenborg Praktikant
24. maj 2015 - 14:14 #5
Hej Cocktail.

Jeg kan fortælle om 2 ting som i kan kigge på.

1. Cashe hjemmesiden.
2. Sammenlæg nogle af jeres .css og .js filer jo flere i har, desto flere skal der loades når en person kommer forbi jeres hjemmeside. sammenlægger man nogle af disse filer sammen så vil det gå en del hurtigere, selv om de udfører samme funktioner som før.

Jeg kan desværre ikke forklare hvordan det skal gøres da det er lidt nørklet, men der findes nogle tutorials ude på nettet som kan bruges.

Jeg personligt har formåer at få en af mine hjemmesider fra 2 sek loading tyid ned til små 354ms :)
Avatar billede CocktailVisionDK Nybegynder
28. maj 2015 - 21:34 #6
Namor og Madseksperten, I kan bare svare, så får I point :)
Avatar billede madseksperten Nybegynder
02. juni 2015 - 20:49 #7
Svar :-)
Avatar billede storgaard Juniormester
23. september 2015 - 17:03 #8
Jeg kan godt lide dit temavalg, hvad hedder temaet? Desuden synes jeg du skal have lidt social proof på siden - fx. en facebook likebox eller noget trust ifa. et par udtalelser eller kunde-anbefalinger..
Avatar billede CocktailVisionDK Nybegynder
23. september 2015 - 17:48 #9
Hej!

Tak for det :-)
Det hedder JM Modern Store.

Ift. Social-proof så har vi links ( i form af ikoner) til både Facebook og Instagram nederst på siden.
Om det skal gøres mere tydeligt, det er altid et vurderingsspørgsmål :-)