Avatar billede ju-bi-j Juniormester
24. maj 2015 - 16:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Extern harddisk kan ikke læses

Jeg har haft min externe harddisk sat til et tv, hvorved der desværre blev ændret på harddisken (aner ikke hvordan). Det er nu ikke muligt at se filerne på min pc (bærbar). Jeg bliver spurgt om jeg vil formatere harddisken, men dette er IKKE en mulighed.

Det er sket for mig én gang før, men der fik jeg selv repareret harddisken, så alle mine filer var intakte. Men jeg kan desværre ikke huske hvordan jeg gjorde.

Mener det var noget med at jeg skulle lave et ekstra drev??!

Nogen der kan være behjælpelig med en udførlig vejledning??

Tak
Avatar billede buttwipe Juniormester
24. maj 2015 - 16:38 #1
Den eneste måde du kan have ændret harddisken på, er at du har givet tv'et lov til at formattere den.
Det er ikke noget der bare sker af sig selv.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2015 - 17:58 #2
en disk koblet til tv bliver formateret. Og filer som du optager via tv bliver låst til tv. Du kan ikke se dem på pc, eller genbruge data.
Avatar billede eurositi Ekspert
24. maj 2015 - 17:59 #3
Du har glemt at skrive, hvilket operativsystem, du kører, så jeg tillader mig at gætte på, at det er Windows 7 eller 8... Nedenstående løsning kan dog bruges til alle desktop OS'er (Apple, Linux).

Det er sandsynligvis partitionstabellen, som er blevet slettet på den eksterne disk. Den kan genskabes ret let uden datatab.

Da din harddisk ikke har taget fysisk skade, kan problemet formentlig løses ret let - og helt gratis, hvis du henter programmet TestDisk: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download.

- Tilslut din eksterne harddisk (HDD) til din PC.
- Kopiér mappen "Testdisk-7.0" til dit skrivebord.
- Kør programfilen testdisk_win. Den åbner et DOS vindue.
- Sig bare Nej til at lave en logfil (eller vælg Create New).
- I det næste vindue vælger du drevbogstavet for din eksterne HDD.

For at oprette den manglende partitionstabel, vælger du ganske enkelt [W]rite. Men nærlæs lige denne officielle vejledning - kig efter "recover partition table":
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Avatar billede buttwipe Juniormester
24. maj 2015 - 18:30 #4
#3
Hvis partitionstabellen er ødelagt vil Windows ikke kunne se partitionerne. Så lyder det mærkeligt at Windows meddeler at drevet skal formatteres. Windows kan ikke oprette partitioner ved at formattere.
Avatar billede eurositi Ekspert
24. maj 2015 - 20:03 #5
Jeg ved ærlig talt ikke, hvorfor Windows ikke kan se partitionstabellen. Ikke desto mindre har jeg selv oplevet præcis dette flere gange - og det lader til at være ét af de hyppigst rapporterede problemer her på Eksperten. Windows registrerer blot, at der er en diskenhed tilsluttet. Når Windows ikke kan læse partitionstabellen, meddeler Windows åbenbart som standard, at "du skal formattere enheden"... Og i Windows Disk Manager har du mig bekendt mulighed for at oprette/ændre partitioner.

Testdisk har aldrig problemer med at finde disse partitioner og genoprette dem.
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
25. maj 2015 - 09:06 #6
Tak, men det virker tilsyneladende ikke. Har kørt TestDisk men der sker intet. Harddisken kan stadig ikke læses.

Sidst jeg havde samme fejl er jeg ret overbevist om at jeg ikke hentede et program men klarede det udelukkende på PC'en i diskhåndteringsprogrammet.

Nogen vejledning i det??
Avatar billede ju-bi-j Juniormester
19. februar 2016 - 11:33 #7
Fik det løst privat