Avatar billede raaydk Nybegynder
25. maj 2015 - 00:39 Der er 7 kommentarer

Hvad er services? (Klient-server og p2p)

Hejsa

Skal til eksamen snart og har lidt problemer med at forstå services i et system. Håber i kan give nogle eksempler på services som bliver brugt i en klient/server og p2p arkitektur.

Skal f.eks tegne et system, det kan f.eks være et klient-server system, hvor der er en server og nogle klienter. Skal så yderligere skitsere de nødvendige services ;S

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 12:34 #1
Eksempler på services kunne være DNS, DHCP, NTP m.v.
Avatar billede raaydk Nybegynder
25. maj 2015 - 13:58 #2
Hvad med TCP, UDP og FTP , er det også services, eller bare protocoller?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 14:03 #3
Det er nemlig protokoller - som du benytter til at tilgå services.
Avatar billede raaydk Nybegynder
25. maj 2015 - 14:20 #4
Du skriver at services f.eks er NTP?, er dette ikke en protokol, eller tager jeg fejl?

Har læst lidt om connectionless og connection-oriented, som jeg mener er services der er vigtige. Synes dog stadig det ligger lidt fjernt, da jeg ikke kan finde en liste over forskellige services og hvad de gør. Et eksempel er at jeg skal udvikle og skitsere arkitekturen over et nyt peer-to-peer telefonsystem i en lille virksomhed. Her skal jeg f.eks skitsere de nødvendige services der skal bruges. For mig vil det vel her være connection-oriented service der kan bruges?

Er der andet der vil være nødvendigt..?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 14:25 #5
Du vil under alle omstændigheder have behov for DHCP til at uddele konfiguration til dine telefoner. Fra de er konfigurerede er det rigtigt nok, at der vil det være en connection-oriented service.

Der er faktisk en god beskrivelse af principperne her: http://www.linktionary.com/c/connections.html
Avatar billede raaydk Nybegynder
25. maj 2015 - 14:42 #6
Okay , vil jeg tage til mig ;)

Har en liste nu med:

-Connectionless
-Connection-oriented.
-DNS
-DHCP

Er der andre som er populære / vigtige som jeg har glemt?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. maj 2015 - 18:25 #7
Hvis det handler om telefoni, vil det være en god ide at kigge lidt på H323, H264 og måske SIP.