Avatar billede Shumanjo Novice
25. maj 2015 - 12:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Makro til skæremærker og tekstgrænser (Word 2010)

Hej

Når jeg skriver dokumenter, er skæremærker og tekstgrænser en hjælp, men når jeg kun skal læse dokumenter, synes jeg at de kan være generende.

Så jeg tænkte om ikke der var en der kunne hjælpe mig med at lave en makro til dette, og så lige hjælpe mig med at få den tilføjet til f.eks. hurtig adgang?

Medmindre jeg har overset noget, og der allerede er en måde at slå skæremærker og tekstgrænser til/fra på, uden at skulle ind i indstillinger.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. maj 2015 - 13:43 #1
Lige til afklaring: Jeg gætter på, at du måske ikke mener skæremærker men formateringsmærker.

Skæremærker er vinkelformede streger ved hjørnerne af en side. De bruges til at angive, hvor papiret skal beskæres (regulært skæres af) langs kanterne i forbindelse med trykning. Formateringsmærker er de tegn, der bruges til at vise mellemrum, afsnitstegn, tabulatorer m.m., som ikke udskrives.

Formateringsmærker kan slås til/fra via det omvendte P på fanen Startside eller med Ctrl+Shift+8. Tekstgrænser kan kun slås til og fra via Filer > Indstillinger > Avanceret > Tekstgrænser.

Følgende makro vil slå formateringsmærker og tekstgrænser til/fra:

Sub TextBoundariesAndFormattingMarks_Toggle()
    'Slår formateringsmærker og tekstgrænser fra, hvis formateringsmærker i forvejen var slået til
    'og omvendt
    With ActiveWindow.View
        If .ShowAll = True Then
            .ShowAll = False
            .ShowTextBoundaries = False
        Else
            .ShowAll = True
            .ShowTextBoundaries = True
        End If
    End With
End Sub

Du kan kopiere makroen til din Normal.dotm.

For information om, hvordan du installerer makroen, se:
http://word.mvps.org/faqs/macrosvba/CreateAMacro.htm

For hjælp til at føje en makro til Hurtig adgang, se fremgangsmåden beskrevet i denne artikel på min blog: "Sådan kan du føje en Word-kommando til værktøjslinjen Hurtig adgang (QAT)", http://www.thedoctools.com/wordtips/ekstra-kommandoer-i-hurtig-adgang/

For mere information om formateringsmærker, se:
"Tips om formateringsmærker - de sære prikker, ¶-tegn og pile, du måske somme tider ser i Word", http://www.thedoctools.com/wordtips/tips-om-formateringsmaerker-i-word/
Avatar billede Shumanjo Novice
28. maj 2015 - 10:46 #2
Hej Lene

Smid et svar så du kan få points
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. maj 2015 - 10:54 #3
Kommer her. Var det formateringsmærker, du mente?
Avatar billede Shumanjo Novice
28. maj 2015 - 11:09 #4
Hej Lene

Det var faktisk skæremærker jeg mente :)

Det er en gammel erhvervskade, jeg kommer oprindeligt fra den grafiske branche.

Jeg har levet med dem i mange mange år, men jeg tror tiden er inde til at smide den vane på porten, de tjener ikke rigtigt noget formål for mig mere.

Tak for hjælpen