Avatar billede finb Ekspert
27. maj 2015 - 13:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tyveri / svind - lagerstyring ?

En chauffør henter varer på et lager,
hvorefter han leverer til flere modtagere.

Undervejs "forsvinder" der nogle varer.

Findes der en APP eller lignende,
hvor både chauffør og modtagere skal
KVITTERE elektronisk for antal
modtagne varer ?

Tak finb
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2015 - 13:25 #1
jeg har kun set håndholdte systemer (post/ups/gls osv) hvor de scanner varer ved hver 'skifte'. Gætter på, at de selv har lavet koden til deres formål.
Avatar billede finb Ekspert
28. maj 2015 - 13:01 #2
Hej Claes,
det lyder fornuftigt.
Det må gerne være et mindre system / App,
hvor man kun kan vælge mellem fx 10 forskellige varer,
og så afkrydse "intakt" eller "ikke intakt"
Avatar billede claes57 Ekspert
28. maj 2015 - 13:17 #3
Så kan det være ret enkelt. Scanner til stregkode fx http://www.bbdata.dk/Default.aspx?ID=239
Kobles til iPad, hvor du har en hjemmeside eller bare en fast html-side med felter
Måske helt uden scanner - bare en formular i html til iPad.
Køres det over en hjemmeside kan en bagvedliggende database styre de enkelte leveringer - iPhone er måske mere mobil. For den sags skyld kan en android helt det samme.
Avatar billede finb Ekspert
29. maj 2015 - 12:21 #4
Det er gode forslag.

Jeg har kigget på buy-me-a-pie:

http://buymeapie.com/

hvis den kunne håndtere flere folk vha.
forskellige passwords, så var den hjemme.

Får du nogen ideer, når du ser buymeapie ?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2015 - 12:48 #5
Det bliver åbent, da man nok for hver chauffør skal åbne, så firmaet hjemmefra kan se data og oprette leverancer. Men hver chauffør deler ikke med andre end 'kontoret'.
I stedet for indkøbsliste laver man en navngivning med ååååmmdd + adresse på modtager. Og så kan kontor ellers bare skrive ind. Men jeg kan ikke lige se en kvittering for modtagelse i det.
Avatar billede finb Ekspert
29. maj 2015 - 15:43 #6
Som jeg fatter buymeapie:

buymeapie er bare en ordreseddel til én selv (og evt familien).
I stedet ville jeg bruge ordreseddelen som kvitterings-seddel:

Hvis vare-plukkeren på lageret skal plukke 4 æbler og 6 pærer,
så "bestiller"/indtaster vare-plukkeren 4 æbler og 6 pærer på buymeapie.

Nu kommer chaufføren, han ved ikke, hvad han skal afhente, men han ser, at plukkeren har lagt 3 æbler og 5 pærer (der er forsvundet 1 æble og 1 pære).
Chafføren indtaster derfor, at chaufføren "bestiller"/kvitterer for 3 æbler og 5 pærer.

-Og her vil jeg så gerne kigge med og sammenligne/opdage tyveriet.
Lyder det muligt ?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2015 - 16:01 #7
Jeg ville nok lave noget med Google.docs og deres formularer i stedet. Men mangler stadig en løsning med en pen, så modtager lige kan kvittere. Er der ikke en Samsung eller anden android-dims med pen. Så kan modtager lige sætte initialer på sedlen.
Avatar billede finb Ekspert
30. maj 2015 - 14:33 #8
Modtager skal ikke nødvendigvis kvittere, modtager kan nøjes med at neutralt indtaste, hvad modtager ser, at han modtager. Så tager jeg mig af resten.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2015 - 16:07 #9
Jeg tror stadig, det ville være lettest med en simpel hjemmeside og en lille database. Fx en firmular med modtagerdata, og liste med varer uden antal. Så skal chauffør og senere kunde taste antal ind. Det logges så med tidspunkt, og må sikres mod at blive rettet i - evt kan der rettes hvis man lige ringer til kontor og få en ret-kode for den pågældende leverance. Ellers kan chauffør jo rette i data efter kunden har skrevet det leverede.
Avatar billede finb Ekspert
02. juni 2015 - 16:25 #10
Ja, jeg kan godt se ideen i #9.

Jeg fik en tanke:

Hele forsendelsen kan opfattes som et lokomotiv med togvogne.
Hver enkelt togvogn kobles fra hos den enkelte modtager, som noterer, hvad han modtager.

Hele forsendelsen hedder måske Påske2016.
Togvogn 1 kan hedde Påske2016_1
Togvogn 2 kan hedde Påske2016_2
osv.

Modtager1 "indsender" data1 om, hvad han har modtaget i togvogn1.
Modtager2 "indsender" data2 om, hvad han har modtaget i togvogn2.
osv.

Til sidst kan centralen se, om summen af
togvognene svarer til hele forsendelsen Påske2016.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2015 - 16:52 #11
Du skal stadig vide, at det er kunden, der kvitterer. Det går ikke, hvis chauffør bare krydser af, at det er leveret. En tablet/telefon med pen vil kunne gøre det. En note til hver leverance, som der så kan kvitteres i.
Avatar billede finb Ekspert
05. januar 2016 - 13:48 #12
claes, send svar tak
Avatar billede claes57 Ekspert
05. januar 2016 - 14:47 #13
bare luk selv, men tak for budet.