Avatar billede Latte Mester
27. maj 2015 - 13:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

opslag i område

Hej

Evnerne rækker ikke til at vide, hvordan jeg "udvider"(eller omskriver) nedenstående opslag til at se i området Y4:Z16. Kan en behjertet sjæl hjælpe?

=+HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(X20;$Y$4:$Y$16;2;FALSK));"Overskridelse";"Tilladt")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. maj 2015 - 13:51 #1
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(X20;$Y$4:$Z$16;2;FALSK));"Overskridelse";"Tilladt")
Avatar billede Latte Mester
27. maj 2015 - 14:02 #2
Hmm....måske er der så noget galt med min oprindelige formel.

Jeg vil gerne:

Den tekst, der står i X20, findes den også i Y4:Z16? Hvis nej: Overskridelse. Hvis ja: Tilladt
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. maj 2015 - 14:25 #3
Med den viste formel leder du kun i kolonne 2 af kolonnerne Y:Z, dvs. i kolonne Z.

Du kan i stedet for bruge en matrixformel som:

=HVIS(ELLER(X20=Y4:Z16);"Overskridelse";"Tilladt")

En matrixformel skal indtastes på en bestemt måde. Hvor du normalt afslutter ved at trykke på Enter skal du ved matrixformler holde Ctrl og shift nede før du trykker på Enter. Hvis du gør det korrekt asætter Excel krøllede parenteser omkring formlen {}.
Avatar billede Latte Mester
27. maj 2015 - 14:54 #4
Super. Tak for hjælpen -det virker helt efter planen. Jeg bøvler generelt med Index og Matrix formler. Har svært ved at læse mig frem til hvordan de virker.

Vil du sende svar til points, pls.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. maj 2015 - 15:20 #5
En god introduktion til matrixformler hvis du læser engelsk

http://www.cpearson.com/excel/arrayformulas.aspx

Skal det være dansk, så vil jeg anbefale at søge her på siden efter matrixformler og matriksformler (med ks i stedet for x) og studér de eksempler der dukker op.
Avatar billede Latte Mester
27. maj 2015 - 15:33 #6
Tak - det link vil jeg kaste mig over