Avatar billede Morten Novice
27. maj 2015 - 23:49 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

2133MHz ram kører 1333

Hej eksperter, jeg har grublet over den her længe, men først nu SKAL der gøres noget. Jeg har længe kørt med 2x4gb kingston hyperx 2133mhz ram, som der har kørt på 1600 MHz, nu har jeg købt 2 mere så jeg nu har 4x4gb af samme model. Mit bundkort(fatal1ty p67 performance)  melder fejl 45 da jeg satte de nye ram til, jeg så i den tynde og mangelfulde  manual at det var en ram fejl,  hvilket gir sig selv da det var det eneste jeg pillede ved.. Det lykkedes mig efter lang tid,  i bios at få dem alle 4 til at kører 1600,  uden at melde fejl og derved nægte at tænde. Dog har jeg nu det problem at når jeg tænder min pc starter den først, blæser op på 30% af Max omdrejninger og derefter slukker vi snakker 5-10 det,  så er den død i 15sec og så prøver den igen, det sker 2 gange hvor 3. Gang starter den op som intet var sket. Mit spørgsmål er nu: Hvad går det ud på og hvordan får jeg dem på 2133 uden fejl. Skal siges jeg har prøvet at justere voldtage til 1,65v uden held.

På forhånd 1000 tak!
Hilsen Morten
Avatar billede Morten Novice
27. maj 2015 - 23:53 #1
GTX 660
I5 2400
Corsair 650w
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2015 - 07:16 #2
man skal altid teste nye ram for fejl
der er mange fejl på ram der giver mystske fejl signaler
det gør man altid inden windows er startet

det kunne være du skulle kigge efter en ny bios til dit bundkort
en bios får hele hardwaren til at spille sammen
men det er ikke sikkert at det skyldes det

prøv det her
tag alt strøm fra maskinen
rør en jordbunden radiator for afladning af statisk elektricitet
tag grafikkort ud
tag det lille batteri på bundkortet ud
hold tænd sluk knappen inde i 10-20 sekunder

sæt batteri og grafikkort i igen
sæt strøm til maskinen
start den op og gå i bios og lav de ændringer og save
det er sikkert den den husker ved at du har rodet med ram klodserne

så er det udelukket
man kan godt ødelægge ram uden nogen påviselig grund bare ved at flytte rundt på dem
husk på gulvtæpper og andet kan gøre en person elektrisk ladet derfor aflad altid ved at røre en radiator

m.v.h
Avatar billede Morten Novice
28. maj 2015 - 08:05 #3
Jeg startede med at kører de nye ram ind først og den startede fint, men jeg har ikke kørt en memtest .

Jeg prøver at tage batteriet ud senere i dag, jeg har haft opdateret min bios, hvor kan man finde en anden som ikke er en opdatering?
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2015 - 08:28 #4
du finder bios og andre opdateringer ved at finde dem på dit bundkorts hjemmeside

hvis man har forskellige tyrper ram inde vil de altid køre med laveste nævner - altså laveste ram type
men det er aldrig godt at blande ramtyper

af og til starter de så bare ikke op

din bios husker når du saver derfor skal man af og til proceduren igennem med nulstilling af den og det skyldes jo alene at der er strøm på batteriet

de skal af og til skiftes og koster ikke ret meget
m.v.h
Avatar billede Morten Novice
28. maj 2015 - 08:37 #5
Jeg må prøve i eftermiddag når jeg har fri, indtil videre 1000 tak for hjælpen! Ha en god dag
Avatar billede Morten Novice
28. maj 2015 - 08:43 #7
Ville der hjælpe at skifte bundkort til et der er mere frisk hvis intet virker, eller skal jeg tror at det er en ram fejl.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2015 - 09:58 #8
du bør først udelukke at det kun er en simpel fejl på det bundkort du har

brug udelukkelsesmetoden
det der er tilbage er årsagen

man kan aldrig udelukke et dårligt bundkort men det kan jo også være en nyere bios der IKKE er lavet

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2015 - 10:00 #9
der findes forretninger der kan teste bundkort

https://mentech.dk/page/baerbar-pc-service.html

er det et nyt kort man har kan det vel godt betale sig men et ældre tja

m.v.h
Avatar billede Morten Novice
28. maj 2015 - 13:25 #10
Ja den er 3 år gammel så kunne godt trænge til en ny og mere moderne afløser😊 hvis det kommer så vidt har du en ide hvilken jeg bør udskifte til, med socket 1155 og 2133mhz support. Helst ikke over 1000 medmindre du har en god grund hehe
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2015 - 13:41 #11
http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme9/

det her bundkort har jeg selv og det virker bare

man skal ikke lave alt muligt for at opdatere bios
det gør den auto inde fra bios ok smart ikke

der sidder denne her cpu i

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819113347

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2015 - 13:42 #12
glemte lige at du nok bør sætte vandkøling på

f.eks denne her

https://www.komplett.dk/corsair-h90-hydro-series-cpu-kler/776903

m.v.h
Avatar billede Morten Novice
28. maj 2015 - 14:23 #13
Jeg har vandkølet cpu nzxt kraken x40 2 uger gammel
Avatar billede Morten Novice
28. maj 2015 - 14:34 #14
Jeg vil sige at de bundkort er lige lidt for fansy for mig, jeg har følgende krav: mange USB2 få usb3 1155 socket , mulighed for sli , min 2133 support og under 1000kr
Avatar billede Morten Novice
30. maj 2015 - 15:16 #17
Lidt hjælp?
Avatar billede Morten Novice
30. maj 2015 - 15:56 #18
Jeg åbner en ny da den her ikke får meget opmærksomhed