Avatar billede Fisk67 Nybegynder
28. maj 2015 - 20:44 Der er 8 kommentarer

Skærm ved at dø?

Der er begyndt at dukke mærkelige billeder op på min bærbare pc. Er det skærm eller skærmkort der er ved at dø?

Håber en venlig sjæl kan hjælpe.

På forhånd tak

https://www.dropbox.com/s/sdomlbpge76szoe/2015-05-28%2020.23.13.jpg?dl=0
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. maj 2015 - 22:31 #1
Mit bud er ikke dødsdom over skærm eller kort, men at du har behov for en grundig 'forårsrengøring' for at fjerne uønsket software. (rengøringsmiddel: Adwcleaner, Malwarebites ,Ccleaner, -
stort udvalg -gratis på nettet.
Avatar billede Fisk67 Nybegynder
28. maj 2015 - 23:12 #2
Jeg har lige formateret pc'en og startet op fra scratch, så det må være udelukket at være grunden.
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. maj 2015 - 11:43 #3
Måske tager jeg fejl ?
Hvis det er en alm.(format c:), så giver det ikke sikkerhed, det sletter kun FAT (filallokeringstabel=>indholdsfortegnelse) men ikke selve filerne , de ligger stadig som før, men pladsen er frigivet til overskrivning. Det kan renses med 'Killdisk', som kan hentes frit på nettet.
Avatar billede Fisk67 Nybegynder
29. maj 2015 - 11:56 #4
Hmm, det lyder teknisk :-)

Efter formatering, var disken helt tom, på nær de filer (programmer), som ligger på pc'en fra start.

Det er en Acer med indbygget recovery management.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2015 - 13:43 #5
Jeg er enig i forårsrengøring i computeren, men det er den fysiske del der sidder derinde. Jeg tror måske at computeren overopheder.
Er det bærbar eller stationær pc der tales om?

Stationær:  http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/rens_taern.htm

Bærbar:

Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvor blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.
Avatar billede Fisk67 Nybegynder
29. maj 2015 - 14:34 #6
Takker (y)

Jeg støvsuger ofte, men prøver at give den bærbare en ekstra grundig omgang.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2015 - 16:13 #7
Velbekomme. Håber du får snavset helt ud, så du ikke ødelægger dit grafik kort/bundkort.
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. maj 2015 - 16:19 #8
'Hmm, det lyder teknisk :-)'- Ja, - umiddelbart,men er ikke helt vildt. Hvis du bruger fx. stifinder til at vise filer på HD'en, så
vil den kun finde og vise de filer, som står i FAT.
Programmet 'Killdisk', som jeg foreslog ,kan vise , hvad der står i de enkelte adresser på HD'en, (det kan man prøve ,-der slettes ikke noget !).Beslutter man at rense HD'en, tager det en rum tid -
(stor HD =lang tid, måske nogle timer! )-og så står der 00 i alle adr.- indtil Killdisk gør HD'en bootable, - altså installer de nødvendige prg for start.
Derefter kan man så bruge Killdisk igen og læse at der i næsten hele  HD'en's adr. står 00.
(Så falder pulsen lidt, hvis det er første gang, man prøver !)