Avatar billede frem-ad Professor
29. maj 2015 - 11:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Racercykel hvad passer til mig

Hej
jeg vil til og se om jeg kan finde en ryttercykel for at se om det er noget for mig, jeg har ellers kun taget 8km i terræn på min mtb, men jeg vil ikke en ny hvis det ikke er noget  for mig så vil jeg hellere  finde en brugt med 2-4 år på bagen som så jeg kan komme af med uden store tab hvis det ikke er noget for mig, og hvis det er noget for mig, så kan jeg bruge den i et par år og så køb en ny.

Jeg kommer aldrig til og køre flere hundrede km, jeg tænker 4-50 km et par gange i ugen. Har været vant til MTB på skov veje-stier og ellers har jeg tidligere haft en citybike, lidt kondi cykel, men ellers har det været meget motor jeg er glad for.
Lidt om mig jeg vejer 102 kg, jeg er 192cm høj, fra gulv til de æder dele ca. 80 cm, jeg er rimelig bred over skulderne og har mange arm kræfter, og har også en del ben muskler.

Men hvilken størrelse stel skal jeg gå efter?
Generelt hvilken størrelse skal jeg have?
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Stel er alu fint?
Hvor mange gear er minimum?
Hvad er forskellen på triathlon cykler (som jeg kan se nogen bliver solgt som) og racercykel?
Generelt hvad skal det være, jeg håber på i vil hjælpe en ny begynder..
Avatar billede finb Ekspert
29. maj 2015 - 12:29 #1
Spørg i en seriøs cykel-forretning.
Avatar billede frem-ad Professor
29. maj 2015 - 16:02 #2
finb Det svar hjalp jo ikke, for jeg ville jo kigge efter brugt på Gul og gratis og DBA og det var jo for at få en ide om hvad jeg skulle se efter...
Avatar billede frem-ad Professor
07. juni 2015 - 21:21 #3
Lukker
Avatar billede FilipO Nybegynder
15. juni 2015 - 13:36 #4
Der findes flere størrelsesberegnere hvis du googler "cykelstørrelses beregner". Jeg er selv 191 cm høj og har en 20" Trek racer.
De forskellige producenter har forskellige dimensioner så jeg vil anbefale at du prøver nogle forskellige.

Et alu-stel er fint men igen skal du prøve at trille en lille tur. Det skal forhandleren give lov til, ellers køb et andet sted. Jeg har et carbon stel som kører fantastisk, men i teorien vil jeg godt kunne køre med et alu stel. Alu har også den fordel, at de oftest føles mere faste hvilket gør, at man føler flere kræfter bliver overført til vejen.

Gear er lige meget, bare gearingen er korrekt :-) Det kommer an på antal tænder på tandhjulene. Spørg din forhandler omkring det, da du ikke skal skifte hvad cyklen kommer med fra start (økonomi).

Triathlon cykler er mere stive i det og har en mere liggenden profil. Sådan en skal du kun købe, hvis du forventer at ligge i "racer-position" i alt den tid du cykler. Og så er de meget dyre. Jeg vil ikke anbefale at du køber en tricykel.

En vigtig ting er prisen. Alle de spørgsmål du kommer med, er irrelevante hvis du kun forventer at give 4-5000 for en cykel. Kommer du over 10.000 er det mere vigtigt at vælge de rigtige ting...

Håber det kan hjælpe :-)
Avatar billede frem-ad Professor
16. juni 2015 - 08:44 #5
Tak det var et svar der kunne bruges til noget, men som jeg skriver så hvis jeg kunne finde en der er brugt en 3år så hvis den fra ny kostede 12000 så er den jo også ned omkring det halve.