Avatar billede Blueeyez Mester
30. maj 2015 - 11:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

cat6 s-stp vs cat6 s-ftp

Jeg er lidt i tvivl.
Jeg køber normalt cat6 s-stp kabler, men nu har jeg fået fat i et cat5 s-ftp..

Jeg har fundet følgende:

F = foil shielding
S = braided shielding (outer layer only)

betyder dette så blot at cat6 s-ftp blot er bedre beskyttet end cat6 s-stp? (Grundet jeg køber disse kabler er til udskiftning af nogle cat5e som påvirker hele netværket efter en switch og jeg skal finde du af om det virkeligt er kablerne eller switchen.. Desværre skal dette gøres til i morgen.. derfor kunne jeg ikke købe der hvor jeg normalt køber..

Men er kablerne indeni identiske?
Avatar billede chalde Seniormester
30. maj 2015 - 12:04 #1
Til husbehov er sstp/sftp ligegyldigt. Giver kun mening i datacentre hvor der er tale om længere afstande og/eller ekstremt dårlige støjforhold, eller hvis du skal op i 10base-t Jeg ville hellere vælge cat6a end cat6 stp for at forberede til 10base-t (da cat6a har basal shielding men også giver mulighed for højere frekvens).

Anyway, så er sstp/sftp umiddelbart forskelligt hvad det defineres som. Begge dele er shielded, men hver sin måde, men producenter ser ud til at bruge dem som ækvivalente.

Men tager vi denne definition, så er sftp "best of all":
"S" stands for shielding, usually with a wire mesh. When you strip an stp cable you'll see four twisted pairs, surrounded by a "sleeve" of thin wire mesh.
"F" stands also for shielding, but using a metal foil. The foil (a thin metal film) in form of a tape is wrapped around the 4 pairs in a spring fashion (like a leather wrap on a tennis racket handle for example). Usually an ftp cable has an added bare (uninsulated) wire touching the foil, which facilitates easier electrical connection in plugs, outlets etc.

If the cable is marked SFTP, it means that it has both types of shielding, for added protection against interference.

Men igen: I hjemmet vil du ikke kunne måle forskel, da det ikke er afskærmingen der er så afgørende, men hvilken frekvens det kan rumme i forhold til det udstyr du bruger (eks. cat5 på 100mhz vs cat6 på 250mhz). Selv med tåbeligt meget udstyr i hjemmet er der ingen forskel. Men hey, ikke mine penge ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
30. maj 2015 - 12:35 #2
Kom frem til samme konklusion med s-stp og s-ftp.

Køber normalt s-stp, men kan kun skaffe s-ftp (Skal bruge dem asap)
synes nu fint jeg kan mærke forskel på cat5e og cat6 s-stp og som nævnt påvirker det mit netværk efter en switch.. medmindre synderen er switchen..

Men smid et svar (:
Avatar billede chalde Seniormester
30. maj 2015 - 13:08 #3
Så er synderen nok nærmere switchen eller noget andet udstyr ;)
Det er ikke om det er cat5e og cat6 stp, men nærmere at det er cat5e og cat6. Men der igen, så _bør_ der ikke være forskel på alm. gbit. Så ville jeg kigge nærmere på udstyret.
Har kørt med både cat5e, cat6 samt stp af begge i mindre racks samt cat6 utp og stp i datacentre uden forskel mellem stp og utp når der tales gbit og ikke 10g (10g køres enten rent fiber eller twinax). Først ved større afstande begynder det for alvor at give mening med stp på gbit. Dog køres der stp på kritiske systemer (better safe than sorry), men de kører så igen oftest fiber, eller hvor der opstår reelle problemer grundet støj (tror jeg har set det 1 eller 2 gange på 7 år).

Så alt i alt: Kig på det andet udstyr.
Naturligvis har kablets kvalitet også noget at have sagt, samt behandlingen af det. Så hvis du har elendige kabler, eller har trampet på dem, bukket og bøjet dem mv. så er det nok en god idé at skifte dem.

Som sagt er ovenstående hvordan det _bør_ forholde sig jvf. standarderne. Udstyr kan være kræsent, der kan være andre eksterne forhold (hvis man nu vælger at vikle sine kabler 4 gange rundt om mikroovnen mv.) osv. Men i hjemmet under helt almindelige forhold, så er stp overkill og penge der kunne bruges andres steder (eksempelvis en switch).

Ingen point tak.
Avatar billede Blueeyez Mester
30. maj 2015 - 22:04 #4
Har nu kørt i en tid med de nye lan kabler uden problemer, så jeg vil antage at problemet er de tidligere lan kabler der sad efter switchen (:

Helt iorden. Jeg lukker tråden og takker for god support ;)